صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

دکان چند نبشه

دکان چند نبشه


متن سند:

دکان چند نبشه
نیاز جریان مهدی ‌هاشمی به نیرو و انگیزه کادر سازی از هر قشر و صنفی، موجب شد که این جریان به دکان چند نبشه‌ای مبدل گردد که تفکرها و تلقی‌های مطرود از سوی نظام و سرخوردگان سیاسی و اخلاقی به راحتی در سایه‌سار آن آرام گیرند و مقاصد شوم خود را در رنگ و لعابی ‌دیگر دنبال کنند ازاین‌رو به جرأت می‌توان گفت جریان مهدی ‌هاشمی و طیف دوستان او تنها جریانی در متن انقلاب است که افراد وابسته به همه گروه‌های مختلف سیاسی و ‌اندیشه‌های منحط و نیز رگه‌های التقاطی از مشرب‌های گوناگون در آن یافت می‌شود. مهدی ‌هاشمی نیز در این خصوص می‌گوید:
«آن‌ها می‌آمدند ما هم جذبشان می‌کردیم این دقیقاً معلول این است که ما روی اینکه حالا این جوانی که معترض بوده به مسایل اقتصادی در کشورش آیا در همه شئون مهذب است یا نه این به خاطر یک سری مسائل روانی و خانوادگی و اجتماعی معترض است ولی در زمینه مسائل عبادی ممکن است ضعیف باشد این را دیگر ما تعقیب نمی‌کردیم همین که معترض بود می‌آمد سراغ دوستان ما»1
مهدی ‌هاشمی درجایی دیگر به نقش مطلق‌گرایی در جذب و پذیرش نیروهای معترض ‌اشاره می‌کند و می‌نویسد:
«آفت مطلق‌گرایی در جذب این‌گونه نیروها موجب گشته بود که حتی اگر فردی متخلف است ولی به خاطر ترکش خوردن انگیزه جذب نسبت به وی پیدا کنم و توجهم از پیامد این انگیزه در مورد کسانی که صلاحیتشان برای کار کم بوده و یا نقاط ضعف اخلاقی و اجتماعی باعث اخراجشان از ارگان‌ها شده تقلیل یابد.»2
اعترافات مهدی ‌هاشمی درخصوص افکار و‌اندیشه‌ها و نیز تخلفات طیف دوستان و همفکرانش در اصفهان، بیانگر اصل بودن مطلق‌گرایی و نگرش خطی این جناح در جذب نیروست. وی راجع به یکی از دوستان خود از این جناح می‌گوید:
«در برخورد و معاشرت با نیروها از یک شرح صدر افراطی برخوردار بود و بدین سبب چه بسا افراد ناصالحی نیز از وجود او استفاده می‌کردند. او از نظر اخلاقی فردی معتدل و میانه روست. از نظر سیاسی عملاً دنباله‌رو افکار و ‌اندیشه‌های من بوده است. تماس و ارتباط وی تا این اواخر به‌ صورت نامنظم استمرار داشت یا تلفن و با حضور در قم، اصفهان و قهدریجان به دیدار ما می‌آمد.»3
ضربه‌ای که مهدی ‌هاشمی و طیف همفکر او می‌رفت بر پیکره نظام حوزه با مشروعیت بخشیدن به برخی از نیروهای التقاطی و غیرمهذب وارد کند، شاید در طول تاریخ حوزه‌های تشیع بی‌سابقه بوده است.

توضیحات سند:

1. کالبد شکافی انحراف، نوار ۱۰.
2. پرونده مهدی ‌هاشمی، ج ۱، صص ۴۸ و ۴۷.
3. پرونده مهدی ‌هاشمی، ج ۴، ص ۵۰.

منبع:

کتاب بن‌بست - جلد دوم / مهدی هاشمی مبانی اخلاقی صفحه 179
صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.