صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: هادی روحانی کلّه بستی واعظ

تاریخ سند: 22 مرداد 1357


موضوع: هادی روحانی کلّه بستی واعظ


متن سند:

از: 2 ﻫ ب تاریخ: 22 /5 /2537[]
به: 2 ﻫ 1 شماره: 4411 /2 ﻫ ب
0522 موضوع: هادی روحانی کلّه بستی واعظ
پیرو: 4350 /2 ﻫ ب ـ 19 /5 /37

‌ساعت 1405 روز جاری جمعیتی در حدود 300 نفر دسته جمعی به طرف مسجد جامع در حرکت بعداً معلوم گشت که نامبردگان قصد دارند پس از پایان مسجد، سیرک اروپا را آتش بزنند ضمناً بین راه عده‌ای در حدود 100 نفر به این جمعیت اضافه گردید که بلافاصله اقدامات لازم انجام و ضمن تشکیل ستاد عملیاتی و احضار پرسنل نیز معمول گردید و از ژاندارمری کمک گرفته شد جمعیت حاضر در مسجد که حدود 1000 نفر بودند چون مشاهده نمودند که نیروی پلیس حاضر و آماده می‌باشند بنا براظهار واعظ مسجد هادی روحانی تصمیم گرفتند چنانچه اگر سیرک مذکور تا 24 ساعت دیگر محل را ترک ننماید تصمیم خود را عملی نمایند در خاتمه مسجد جمعیت به طور پراکنده از مسجد خارج گردیدند.1
نظریه شنبه: خبر صحت دارد در حال حاضر وضعیت عادی است.
نظریه یکشنبه: نظریه شنبه مورد تأئید است، در مورد هادی روحانی کلّه بستی نظر عالی‌را به شماره پیروی معطوف می‌دارد، ضمناً به استحضار می‌رساند سیرک اروپا از تاریخ 18 /5 /37 برنامه نمایشی خود را در بابل خیابان کاخ جنب استادیوم ورزشی شروع و تاکنون چندین بار عناصر مخالف و ماجراجو که به تحریک واعظ مورد بحث قصد آتش‌زدن تشکیلات سیرک مورد نظر را داشتند. معهذا احضار و دادن تذکر به نامبرده بالا ضروری به نظر می‌رسد.
نظریه دوشنبه: در مرخصی می‌باشد.
نظریه 2 ﻫ ب: مفاد گزارش خبر صحیح است قبل از بروز مسائل روز جاری اطلاع حاصل شد که برخی افراد ماجراجو به تحریک روحانیون از جمله شیخ هادی روحانی کلّه بستی قصد دارند سیرک اروپا را به آتش بکشند و برای این منظور مقداری گونی در اطراف چادر سیرک تدارک شده بود به وسیله این عناصر قبلاً تهیه گردیده بود که به موقع موضوع طی مکاتبه‌ای به شهربانی بابل منعکس که چگونگی را اعلام دارند از شهربانی تاکنون پاسخی واصل نگردیده بعد از این خبر برخی از ایادی شیخ روحانی از جمله شیخ محمد جواد حجتی و رضا اکبرین عضو انجمن شهر تلفنی از جانب روحانیون منطقه از ساواک خواستند ترتیبی داده شود که سیرک بعد از چند روز قطع شود. به حاملین پیغام اظهار شد اجرای برنامه سیرک به آقایان ارتباط ندارد و سیرک بعد از اجرای برنامه شش روزه خود نمایش خود را تمام می‌کند.
ظاهراً روحانیون با یک سلسله مذاکرات تصمیم می‌گیرند که با آرامش یک مانور به مسجد جامع که آقای روحانی در این محل وعظ می‌کرده رفته و پس از خاتمه وعظ مراتب را به آقای روحانی اظهار آقای روحانی هم خطاب به آنان اظهار می‌کند 24 ساعت دیگر تأمل کنید. در اجرای اوامر صادره تلفنی طی نامه‌ای به شهربانی بابل نوشته شد که [به] شیخ هادی روحانی ابلاغ نمایند خود را [به] ساواک معرفی که تذکرات لازمه به وی داده شود که نتیجه متعاقباً به استحضار خواهد رسید. ضمناً بنا به اظهار رئیس شهربانی گردانندگان سیرک قصد دارند روز بعد برنامه خود را قطع نمایند.
241 ـ انفرادی

توضیحات سند:

1. پس از این اتفاق، برخورد با آیت‌الله روحانی (ره) در دستور کار قرار گرفت و ساواک بابل طی نامه شماره: 4410 /2 ﻫ ب -22 /5 /37 به شهربانی بابل نوشت: «دستور فرمائید به نامبرده بالا ابلاغ نمایند ظرف روز جاری خود را به این سازمان معرفی نماید.» همچنین طی نامه شماره:4415 /2ﻫ ب - 23 /5 /37 به ژاندارمری بابل نوشته شد: «دستور فرمائید به نامبرده بالا ساکن قریه‌ کلّه‌بست ابلاغ نمایند خود را به این سازمان معرفی نماید.» ایشان در تاریخ 29 /5 /1357 به ساواک فراخوانده شد و مورد بازجوئی قرار گرفت. نوشته‌ی زیر، نشانگر چگونگیِ برخورد با ایشان است: «موارد قانونی زیر به این جانب شیخ هادی روحانی‌راد از طریق سازمان اطلاعات و امنیت بابل ابلاغ گردید. الف ـ تحریک به اغتشاش بر ضد مملکت موضوع بند دو ماده 210 قانون دادرسی و کیفر ارتش؛ ب ـ اهانت به مقامات عالیه‌ مملکتی موضوع ماده 320 قانون دادرسی و کیفر ارتش؛ پ ـ مقاومت در مقابل مأمورین موضوع مواد 160 و 161 قانون مجازات؛ ث ـ نهب و غارت موضوع ماده 291 قانون مجازات عمومی؛ ج ـ حریق و تخریب و اتلاف اموال موضوع مواد 250 الی 260 قانون مجازات عمومی اخلال در نظم و کسب و کار مردم موضوع ماده 2 از لایحه مجازات حمل چاقو از قانون مجازات عمومی؛ چ ـ تحریک نظامیان به شورش و عصیان موضوع بند 2 ماده 312 قانون دادرسی و کیفر ارتش تحریص مردم به مسلح شدن و برهم زدن اساس حکومت و قدرت سلطنت موضوع ماده 17 قانون دادرسی و کیفر ارتش. هادی روحانی»

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 06 صفحه 11


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.