صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

زندگی تشکیلات و الگوهای خارجی

زندگی تشکیلات و الگوهای خارجی


متن سند:

زندگی تشکیلات و الگوهای خارجی
الگویابی‌ و الگوپذیری از ویژگی‌های بارز زندگی هر جوان است. جوان به اقتضای روحیه آرمان‌گرایی و ماجراجویی در این مقطع از زندگی و عطش سیری‌ناپذیری که در نهاد خود دارد در این برهه از زندگی درصدد است تا با تمسک جستن به فرهنگ و مرامی خاص به آرمان‌های ایده‌آل خود دست یابد. ازاین‌رو می‌توان گفت تأسی جوان در این سن به رفتار، گفتار و حتی لباس از الگوهای خاص خود امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است.
مهدی ‌هاشمی که با کنار نهادن الگوهای حوزوی و اسلامی در این دوره خلأ الگویی، احساس نیاز طبیعی خود را با الگوهایی مقدس، مؤمن و مبارزی که افتخار دین و ملت به شمار می‌رفتند، پر نکرد؛ بلکه برعکس جذب الگوهایی شد که در سقوط فکری و اخلاقی او نقشی مهم ایفا کردند. وی درجایی به این الگوها‌ اشاره می‌کند و می‌گوید:
«... در همان شخصیت‌های خارجی که یک زمانی برای ما الگو شده بودند مثلاً در مبارزات از چین گرفته تا فلسطین تا الجزایر و کذا. این‌ها بی‌تأثیر نبوده خوب مثل شخصیت یا سر عرفات این چیزی که برای ما جلوه‌گر بود شخصیت مبارزاتی عرفات بود و خوب حالا در کنار این خصلت مبارزاتی عرفات خوب خصلت‌های دیگری هم داشت. شاید مثلاً به‌ طور ناخواسته آن غروریات و آن حالت و آن الگو در ما اثر کرد. ما خیلی علاقه‌مند بودیم به عرفات یا عبدالناصر یا به شخصیت مائو مثلاً در انقلاب چین؛ یقیناً ما در شعاع همان حالت مبارزاتی و انقلابی‌- که فکر می‌کردیم در این شخصیت‌های خارجی هست - شیفته این‌ها شده و آثار آن‌ها را می‌خواندیم و سعی می‌کردیم خودمان را با آن‌ها تطبیق بکنیم. یقیناً آن حالت و عوارضی که در آن‌ها بوده که خوب معمولاً یا غیراسلامی بوده یا ضد اسلامی - این‌ها هم در ما تأثیر کرده...»1

توضیحات سند:

1. کالبد شکافی انحراف، نوار ۵.

منبع:

کتاب بن‌بست - جلد دوم / مهدی هاشمی مبانی اخلاقی صفحه 68
صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.