صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: تشکیل جلسات مذهبی در مسجد بلاغی

تاریخ سند: 4 تیر 1353


موضوع: تشکیل جلسات مذهبی در مسجد بلاغی


متن سند:

از: 23‌ﻫ تاریخ:4 /4 /1353
به: 312 شماره: 1265 /23‌ﻫ
موضوع: تشکیل جلسات مذهبی در مسجد بلاغی
پیرو: 2967 /23‌ﻫ- 18 /9 /52 صادره به بخش312

در جلسه مورخه 24 /3 /53 که از ساعت 10 تشکیل گردید بعد از تلاوت آیاتی از قرآن مجید مقاله‌ای تحت عنوان اثر دین در اجتماع و احتیاج اجتماع به دین که جنبه تبلیغ دینی داشت توسط یکی از حاضرین در جلسه به نام اردکانی دانشجوی مدرسه عالی غزالی قرائت شد. سپس سرپرست جلسه به نام اشکوری در مورد لذایذ زندگی و طرز استفاده از آنها که جنبه ارشاد و راهنمایی داشت سخنرانی نمود. ضمناً محمدحسین خاکساران کتابدار کتابخانه عمومی نیز برای اولین بار در این جلسه شرکت کرده بود.
توضیح و نظریه شنبه. شرکت کنندگان در این جلسات از طبقات مختلف دانش‌آموز - بازاری و افراد عادی و بعضاً دانشجو می‌باشند. ضمناً به ‌طوری که گفته می‌شود اشکوری از روحانیون معاود عراقی بوده که مدت یک سال است با خانواده خود درقم به سر می‌برد و بنا به دعوت فردی به نام صفاری روزهای جمعه به قزوین می‌آید و گویا چون علاقه زیادی به توسعه این جلسات دارد قرار است محل زندگی خود را از قم به قزوین انتقال دهد. ضمناً در حال حاضر در این جلسات به جز بحث‌های دینی مطالب دیگری عنوان نمی‌شود و به ‌طوری که ظاهراً شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد هدف اصلی اشکوری شناساندن صحیح و حقیقی دین اسلام است.
نظریه یکشنبه. خبر صحت داشته و توضیح و نظریه شنبه صحیح است. ضمناً محمدحسین خاکساران از افراد مظنون بوده و در مورد وی گزارشاتی به بخش 312 منعکس شده و اشکوری نیز از روحانیون نسبتاً حاد می‌باشد. علیهذا جهت مراقبت و شناسایی شرکت کنندگان و هدف جلسات مذکور به شنبه آموزش‌های لازم داده شده است. نادر
نظریه سه شنبه. صفاری مورد اشاره در نظریه شنبه راننده کارخانه کنتورسازی در شهرصنعتی البرز بوده که به حد وسیعی در جلسات ضد ‌بهائیت1 فعالیت دارد و شخصاً نیز جهت جلوگیری از گرویدن افراد به فرقه مذکور پس از شناسایی با آن‌ها تماس گرفته و آنها را از این اقدام باز می‌دارد. ضمناً مفاد گزارش خبر با توجه به سوابق امر صحیح به نظر می‌رسد. بدیهی است با امکاناتی که در اختیار می‌باشد در صورت انجام فعل و انفعالاتی گزارش لازم به موقع تقدیم خواهدشد. آسمانی
نظریه 23‌ﻫ . نظریه سه شنبه صحیح است.
آقای علیخانی- 11 /4

توضیحات سند:

1. بهائیت: تشکیلات بهائیه یا بهائیان پیروان میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله هستند. این تشکیلات وابسته استعماری به الوهیت میزرا حسینعلی بهاءِ باور دارند. تعلیمات و آموزه‌های بهاءالله که بیشتر توسط پسرش عباس افندی معروف به عبدالبهاء منتشر شد مخلوطی از تصوف اسلامی و برخی از نتایج حکمت و معرفت اروپا در قرن 19 است. بهائیان انبیا را مظاهر الهیه می‌خوانند و معتقدند که بعد از حضرت محمد (ص) باب و بعد از او میرزا حسینعلی بهاءالله به عنوان مظهر الهی به عالم آمده‌اند. اما می‌گویند که بعد از بهاءالله لااقل تا هزار سال دیگر مظهر الهی در عالم نخواهد آمد. مراکز مهم اجتماعات رسمی آنها حظیرۀالقدس نام دارد (دایرۀ‌‌المعارف فارسی مصاحب، ج 1، ص 475) طبق اسناد بسیاری از مورخان و محققان تاریخ معاصر ظهور فرقه‌های بابیه و بهائیه را از نتایج فرقه‌سازی استعمار اروپاییان خاصه انگلیس در کشورهای مسلمان می‌دانند. همگامی این تشکیلات با سیاست‌های استعماری بیگانگان تائیدی بر این مدعا است. جریان ضاله بهائی در دوران حکومت پهلوی به عنوان ابزار علیه اسلام و دین به اوج نفوذ و اقتدار خود در ایران رسید. ارتشبد حسین فردوست، رئیس دفتر ویژه اطلاعات محمدرضا شاه معتقد است رضاشاه با بهائیان روابط حسنه داشت تا حدی که اسدالله صنیعی را که یک بهائی متعصب بود به سمت آجودان مخصوص محمدرضا، ولیعهد منصوب کرد. (ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج 1، ص 374) فردوست می‌نویسد محمدرضا شاه نیز از تشکیلات بهائیان و نفوذ افراد بهائی به مقامات مهم و حساس مملکت آگاهی داشت و با حسن ظن به مساله می‌نگریست. هنگامی‌که امیرعباس هویدا به نخست‌وزیری رسید نفوذ بهائیان به اوج خود رسید. اسدالله صنیعی در کابینه او به وزارت جنگ و وزارت خواروبار رسید. فردوست عقیده دارد عبدالکریم ایادی که پدرش از خواص عباس افندی بود، نقش مهمی در نخست‌وزیری هویدا دارد. بهائیان همچنین در این دوره به مراکز مهم اقتصادی کشور نفوذ کردند و ثروت‌های کلانی را از طریق زدوبند با مقام‌های سیاسی تصاحب کردند.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مساجد استان قزوین به روایت اسناد ساواک صفحه 182


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.