صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: اظهارات آقای شانه چی

تاریخ سند: 24 شهریور 1349


موضوع: اظهارات آقای شانه چی


متن سند:

رونوشت گزارش خبر شماره 17120 /20 ه 3 ـ منبع 1799 شخص نسبتا مسنی به نام شانه چی که خیلی مورد احترام سیدمحمود طالقانی می باشد و در منزلش واقع در خیابان عین الدوله عکسهای بزرگی از دکتر محمد مصدق و خمینی را به دیوار نصب کرده و بنا به اظهار خودش مدتها نیز زندانی بوده است.
اخیرا ضمن صحبت های خصوصی در مسجد هدایت می گفت گویندگان مذهبی ما واجد شرایط و مبارز نیستند یک عده آنها دست نشانده دستگاه می باشند و چند نفری که مبارز بودند مثل آقای مروارید تبعید شدند.
آقای طبسی1 هم در مشهد ممنوع المنبر شده و علی آقا خامنه ای هم متواری است.
سعیدی را هم که کشتند.
ناطق افزوده ما انجمنی داریم به نام انجمن بنیاد رفاه2 که سرمایه آن از وجوهات خیریه و فطریه حدود یک میلیون تومان می شود و این انجمن برای کمک به دانشجویان بی بضاعت و تأسیس مدرسه ابتدایی و متوسطه و دستگیری از افراد گرفتار و غیره ایجاد شده و آقای هاشمی رفسنجانی بازرس آن می باشد.
مشارالیه می گفت یک نشریه ماهانه از طرف ارگان جبهه ملی ایران در خارج به ایران می رسد و ما آن را می خوانیم و به دیگران می دهیم تا بخوانند.
شانه چی اظهار داشت مردم مسلمانند ولی به آنها بدآموزی شده است مثلاً هنگامی که 61 نفر از ما در زندان بودیم و یک افسری به نام آشتیانی زاده مسئول زندان بود این افسر موقع نماز می آمد پشت سر آقای طالقانی نماز جماعت می خواند ولی می گفت اگر به من دستور بدهند که همه شما را زنده به گور کنم این عمل را انجام خواهم داد.
نظریه شنبه: شنبه نظری ندارد.
توضیح یکشنبه: شانه چی موصوف به نام محمد مدیر شانه چی است که در 312 سابقه دارد.
ضمنا هرگونه اقدام مستقیم موجب شناسایی منبع خواهد شد.
نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
رونوشت برابر اصل است اصل در شماره 9080 می باشد.
در پرونده شیخ علی اصغر مروارید بایگانی شود.
2 /8 /46

توضیحات سند:

1ـ آیت الله شیخ عباس واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی در سال 1314 در مشهد مقدس و در خانواده ای مذهبی و روحانی متولد شد و در یک سالگی پدرش را که از نوابغ گویندگان اسلامی در ایراد سخنرانی های مذهبی و خطابه و از لحاظ اخلاق، تقوی و پرهیزگاری زبانزد خاص و عام بود از دست داد و دوران کودکی را با سرپرستی مادر پشت سرگذاشت.
وی از همان سنین کودکی و نوجوانی علاقه مند به حوزه های علمیه، عالمان دینی و حضور در جلسات مذهبی بود، لکن علی رغم علاقه شدیدی که به فراگیری علوم اسلامی داشت به خاطر شرایط و اقتضای زمان به تحصیل در دبستان و دبیرستان پرداخت.
آیت الله واعظ طبسی در 16 سالگی به حوزه علمیه وارد شد و دروس مقدماتی، سطوح متوسطه و عالیه و خارج را دنبال کرد و از محضر اساتید و عالمان برجسته ای همچون آیات عظام و حجج الاسلام والمسلمین خالقی، جاویدی، ادیب نیشابوری، حاج سیداحمد مدرس یزدی، حاج شیخ مجتبی قزوینی و میلانی بهره مند گردید، به طوری که مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی وی را طلبه ای خوش فکر و به عنوان زبان حوزه های علمیه دانسته و با تقدیر و تفقد از ایشان نام می بردند.
وی همراه با حدود 30 سال کار علمی دقیق و پیگیر، چندین دوره دروس منطق، اصول، معالم، قوانین، رسائل و کفایه را تدریس نمود که کلاسهای درس ایشان با استقبال گرم طلاب مواجه بود.
آیت الله واعظ طبسی در دوران تحصیل و تدریس خویش بر مبانی حضرت امام خمینی (ره) و بعضا مرحوم آیت الله العظمی نائینی، مرحوم آیت الله العظمی خویی و مرحوم آیت الله العظمی حکیم توجه خاص داشته و در ادبیات، منطق، معانی و بیان و اصول دارای نوشته هایی است.
آیت الله واعظ طبسی از سنین 12 یا 13 سالگی با سیاست آشنا بود و در 15 یا 16 سالگی چه در دبیرستان و یا حوزه علمیه و منزل مسایل سیاسی را دنبال و مطرح می کرد.
وی با احساس نفرت عمیقی که از رژیم پهلوی در خود احساس می کرد، خشم و کینه اش را به اشکال مختلف ابراز می نمود و پس از گذشت یکی دو سال از شروع درس در حوزه علمیه با سخنرانی های خویش مبارزه ای هدفمند و جهت دار را برعلیه دستگاه حاکم آن زمان آغاز کرد، تا جایی که چندین بار به خاطر همین سخنرانی ها ممنوع المنبر و یا به زندان کشانده شد.
آیت الله واعظ طبسی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از سوی امام خمینی (ره) به عنوان نماینده معظم له در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی منصوب گردید و پس از رحلت آن بزرگوار، این حکم از سوی آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تأیید شد.
وی اکنون علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری عضویت ریاست حوزه علمیه خراسان را به عهده دارد.
2ـ بنیاد رفاه و تعاون اسلامی از جمله کارهای اجتماعی و خیریه و عام المنفعه بود که توسط شهید محمدصادق اسلامی و برخی از دوستان ایشان تأسیس و راه اندازی شد این بنیاد به منظور کمک و تأمین و بهبود وضع زندگی مادی و معنوی نیازمندان نظیر تهیه سوخت زمستانی مانند ذغال و نفت، تهیه کار و شغل برای آنها، تأسیس درمانگاهها، آموزشگاهها و نشر معارف اسلامی و انتشار و نشر کتب ایجاد گردید.
این بنیاد صندوق هایی تهیه و در اختیار افراد، مساجد و مدرسه های مورد نظر قرار داده بود که روزانه با اهدای مبالغ ناچیز و ریختن حداقل یک ریال در آن نسبت به جمع آوری آن اقدام نموده و به مصارف فوق الذکر برسانند.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد هدایت به روایت اسناد ساواک - جلد اول صفحه 364

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.