صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

نظریه اساتید بزرگ و حجج اسلام حوزه علمیه قم درباره مرجعیت عامه حضرت آیت الله العظمی خمینی دامت برکاته

نظریه اساتید بزرگ و حجج اسلام حوزه علمیه قم درباره مرجعیت عامه حضرت آیت الله العظمی خمینی دامت برکاته


متن سند:

بسمه تعالی محضر مقدس اساتید بزرگ و مدرسین عالی مقام و فضلای حوزه علمیه قم دامت برکاتهم محترما به عرض می رساند نظریه خود را درباره مرجع تقلیدی که لازم است به وی مراجعه شود به طور مشخص و با قاطعیت بیان فرمائید (عده ای از فضلا و محصلین قم) بسمه تعالی با توجه به مراتب علمی و عملی حضرت آیت الله العظمی خمینی مدظله العالی و روشن بینی و مجاهدات معظم له و صلاحیت ایشان برای مرجعیت و زعامت شیعه به نظر اینجانب محرز و ترویج و تعیین ایشان به صلاح اسلام و مسلمین است حسین علی منتظری)1 بسمه تعالی تقلید کردن از حضرت آیت الله العظمی خمینی دام ظله العالی جایز و بی اشکال است و صلاح اسلام و مسلمین می باشد (علی مشکینی)2 بسمه تعالی وجوب حفظ حوزه اسلام و حدود دین و اعزاز و تقویت مسلمین از بدیهیات تردیدناپذیر است با مرجعیت عامه حضرت آیت الله خمینی مطالب مذکور امکان پذیر است (ابوالقاسم خزعلی خراسانی)3 بسمه تعالی با توجه به مخاطراتی که برای اسلام عزیز پیش بینی می شود لازم است مسلمانان به شخصی مراجعه کنند که علاوه بر تفوق علمی و عملی به اوضاع جهان وقت واقف و در قبال حوادث صابر و با شهامت هر چه تمامتر از حریم مقدس قرآن دفاع نماید و مصداق کامل...
انما من کان من الفقهاء...
و اما الحوادث الواقعه...
باشد و فعلاً به نظر حقیر حضرت آیت الله العظمی خمینی بزرگ مرجع تقلید شیعه ادام ظله واجد چنین صفاتی هستند(ربانی شیرازی)4 بسمه تعالی در مورد حضرت آیت الله العظمی خمینی مدظله العالی از لحاظ جامعیت شرایط مرجعیت عامه تردیدی نیست و ترویج از ایشان به صلاح اسلام و مسلمین می باشد السلام علی جمیع اخوان المؤمنین(حسین نوری)5 بسمه تعالی اتباع از آراء و فتوای آیت الله العظمی خمینی مدظله موجب فلاح و رستگاری است (مهدی شاه آبادی) بسمه تعالی صلاحیت آیت الله العظمی خمینی مدظله برای مرجعیت عامه قابل هیچگونه تردیدی نیست این فقیه عالیقدر جامع حد اعلای شرایط مرجعیت تامه و تقلید و ترویج از معظم له موجب اعلاء کلمه حق و اعزاز مسلمین است (یحیی انصاری)6 بسمه تعالی صلاحیت علمی و تقوایی حضرت مستطاب آیت الله العظمی خمینی مدظله العالی برای مقام شامخ مرجعیت تقلید و حفاظت از حوزه اسلام و حمایت مسلمین محرز و بدون تردید است (فاضل قفقازی)7 بسمه تعالی موضوع مرجعیت عامه مطلبی است که با تمام شئونات مادی و معنوی ملت اسلام سروکار دارد کیان اسلام و کلیه...
ملل اسلامی همیشه وابسته به روشن بینی و قاطعیت و علم و تقوای مراجع تقلید بوده و در این زمان که اسلام عزیز از همه ادوار بیشتر به رهبر واجد شرایطی محتاج است مرجعیت عامه حضرت آیت الله العظمی خمینی مدظله العالی قابل هیچگونه تردید و مناقشه ای نیست.
(احمد جنتی)8 بسمه تعالی حضرت آیت الله العظمی خمینی مدظله واجد شرایط مرجعیت عامه هستند تقلید از معظم له به صلاح اسلام است(غلامرضا صلواتی)

توضیحات سند:

1ـ آیت الله حسین علی منتظری در سال 1301 ه.
ش در نجف آباد اصفهان متولد شد.
وی تحصیلات حوزه ای خود را در اصفهان و سپس در قم گذراند و به درجات عالی علوم دینی رسید.
ایشان بخصوص در دهه چهل به علت همراهی با نهضت امام خمینی(ره) تحت تعقیب عوامل امنیتی رژیم قرار گرفت و به زندان افتاد و شکنجه ها دید.
پس از پیروزی انقلاب و بعد از وفات آیت الله طالقانی، امامت جمعه تهران از طرف امام خمینی به ایشان واگذار شد.
در سال 1364 مجلس خبرگان، آیت الله منتظری را به عنوان قائم مقام رهبری تعیین کرد ولی این حکم در سال 1368 به علت نفوذ عناصر قدرت طلب در دفتر وی و انتقال واژگونه اخبار و حوادث روز به ایشان و اتخاذ مواضع علیه حرکت طبیعی انقلاب اسلامی پس گرفته شد.
ر.ک : وقایع اتفاقیه و شرح احوال رجال، صفحه 542 2ـ آیت الله حاج میرزا علی مشکینی «فیض»، از علماء و مدرسین بزرگ معاصر حوزه علمیه قم و رئیس مجلس خبرگان، در سال 1300، در مشکین شهر متولد شدند.
پس از طی دروس اولیه در زادگاه، به قم عزیمت و مدارج عالی علمی را طی و به مقام اجتهاد نائل آمدند.
مبارزات سیاسی را با شروع نهضت امام خمینی آغاز و سالهایی از عمر پربار خود را در زندان و تبعید گذراندند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی عضو مجلس خبرگان قانون اساسی بودند و سپس ریاست مجلس خبرگان رهبری را به عهده گرفتند.
دروس اخلاق ایشان مشتاقان بسیاری در میان طلاب و فضلای حوزه دارد.
حضور در صحنه های سیاسی انقلابی دو دهه گذشته، تدریس و تألیف کتب علمی در زمینه های معارف اسلامی از کارهای مستمر ایشان است.
از آثار منتشره می توان کتب زیر را نام برد : امر به معروف و نهی از منکر، احکام دین، ازدواج در اسلام، خمس، زمین، نصایح، مصباح المنبر، حکومت اسلامی، کتب درسی حوزوی به زبان عربی و ...
ر.ک : یاران امام به روایت اسناد ساواک، برادران شهید رحیمی، ص 47 3ـ آیت الله حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی خراسانی، در سال 1304 در بروجرد متولد شد.
تا ده سالگی به فراگیری دروس ابتدائی پرداخت، سپس راهی مشهد مقدس گردید و پس از طی دوره متوسطه، در سال 1321، در مدرسه نواب و مدرسه حاج حسن، ادبیات عرب و فقه را آموخت.
سپس به قم مهاجرت کرد و مدت دوازده سال، محضر حضرت آیت الله بروجردی و دو سال محضر حضرت امام (ره) را درک کرد.
آیت الله خزعلی در درس آیت الله محقق داماد تلّمذ و از محضر مرحوم آیت الله علامه طباطبایی درک فیض کرد.
ایشان در کنار تحصیل، به تدریس و تبلیغ مشغول گردید.
بخصوص در خطابه و منبر، شهرت ویژه ای داشت و چون حافظ قرآن کریم و نهج البلاغه امیرمؤمنان بودند بر محتوا و غنای منبرشان افزوده میشد.
حضور در صحنه سیاسی مبارزه با رژیم ستم شاهی، تحمل زندان و رنج تبعید، این روحانی زاهد را بیش از پیش مشهور کرد.
در دوران انقلاب اسلامی، بلاخص در شورای نگهبان، ایشان را به عنوان یکی از فقهای والا مقام معرفی و متمایز کرده است.
از اثار ایشان تفسیر سوره فاتحه الکتاب میباشد اخیرا مشغول تدوین و تالیف یک دوره کامل تفسیر قرآن به زبان عربی هستند.
ر.ک : یاران امام به روایت اسناد ساواک، حجت الاسلام فلسفی، بررسی اسناد تاریخی، ص 431 4ـ آیت الله حاج شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی در سال 1301 هش در شیراز متولد شد.
وی در سال 1327 برای تکمیل مبانی علمی خود به قم رفت و محضر اساتیدی چون مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد و مرحوم یزدی را درک کرد و فقه و اصول را فرا گرفت.
او از یاران صدیق امام (ره) بود.
اعلامیه مشترک ایشان و یازده نفر درباره مرجعیت امام پس از رحلت آیت الله سیدمحسن حکیم، نقطه عطفی در مبارزات روحانیت در روزهای خفقان و استبداد شاهی بود.
پس از این اعلامیه بود که دیگر علماء و روحانیان نیز به صدور اعلامیه ها و بیانیه هایی در این زمینه مبادرت کردند و رژیم را به انفعال کشاندند.
آیت الله ربانی شیرازی در طول مبارزات سیاسی خود علیه رژیم شاه بیش از ده بار زندانی شد.
آخرین بار در ماه مبارک رمضان سال 1357 پس از سخنرانی در شیراز دستگیر شد و به زندان افتاد.
ایشان پس از انقلاب اسلامی نماینده حضرت امام (ره) در استان فارس شد و نیز به عضویت شورای نگهبان درآمد.
وی در دهم فروردین ماه 1360 هنگامی که از جهاد سازندگی شیراز به منزل بازمی گشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
اما از این سوءقصد ضدانقلاب، جان سالم به در برد.
اما هفدهم اسفند ماه همان سال هنگام عزیمت به تهران برای شرکت در جلسه شورای نگهبان بر اثر واژگون شدن خودرو درگذشت و به دیار باقی شتافت.
ر.ک : وقایع اتفاقیه و شرح احوال رجال، ص 290 ؛ آیت الله حاج شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی به روایت اسناد ساواک، تهران، مرکز بررسیهای اسناد تاریخی 5ـ آیت الله حسین نوری در سال 1304 شمسی در همدان به دنیا آمد.
مقدمات علوم دینی را در نزد پدر و دیگر اساتید شهر همدان گذراند و در سال 1323 عازم قم شد و سطوح عالیه را در این شهر فرا گرفت.
آیت الله حسین نوری تربیت و تدریس طلاب علوم دینی را در قم آغاز کرد و سالها بدین امر اهتمام ورزید.
ایشان در فراز و نشیبهای سیاسی و اجتماعی فعال بود و طلاب را به مبارزه علیه رژیم شاه دعوت می کرد.
تألیفات فراوانی از آیت الله نوری به جای مانده است که از آن جمله است : کتاب انسان و جهان، کتاب جهان آخرین، کتاب داستان باستان، اقتصاد اسلامی، دانش عصر فضا و جهاد و ...
ر.ک : انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، ج 2، ص 12 6ـ حجت الاسلام یحیی انصاری شیرازی، فرزند محمد، در سال 1306 ش در نوادیجان سر کوه از توابع داراب فارس متولد شد.
وی پس از تحصیلات مقدماتی وارد حوزه علمیه قم شده و از محضر اساتید بزرگ زمان خود بهره مند گردید.
بنابر گزارش ساواک قم در مرداد ماه سال 43 در مسجد امام به منبر رفته و بیاناتی اظهار داشته که متعاقب آن از مرکز به وی تذکر داده شده است.
در مورخه 12 /12 /43 به جرم اقدام بر ضد امنیت داخلی دستگیر و بازداشت می گردد.
در مورخه 7 /1 /44 از زندان آزاد و قرار بازداشت وی به قرار التزام عدم خروج از حوزه قضایی تهران تبدیل می گردد.
در پی ایراد سخنرانی های افشاگرانه در مورخه 2 /10 /44 از سوی ساواک ممنوع المنبر می گردد.
در گزارش دیگری، ساواک درباره وی چنین می نویسد: «نامبرده بالا از روحانیون ناراحت و اخلالگر و طرفدار خمینی در شهرستان قم بوده که در فعالیتهای ضد امنیتی و تحریک طلاب علوم دینی و متعصبین مذهبی به شورش و بلوا دخالت داشته که به همین جهت وضعیت یاد شده در کمیسیون امنیت اجتماعی مورخه 22 /5 /52 شهرستان قم مطرح و نتیجتا به سه سال اقامت اجباری در کوهدشت لرستان محکوم گردیده که در حال حاضر متواری می باشد».
ر.ک : یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیت الله ربانی شیرازی، ص 302 7ـ آیت الله حاج شیخ محمدفاضل موحدی لنکرانی (قفقازی)، از مدرسین بنام حوزه و عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال 1208 هجری شمسی، در یک خانواده روحانی دیده بدنیا گشود.
وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی و کسب رتبه اول در شهرستان قم، شروع به تحصیل در رشته علوم دینی نمود و در مدرسه فیضیه قم مشغول درس و تحصیل شد.
ایشان در سن 19 سالگی در درس خارج فقه مرحوم آیت الله بروجردی و سپس در درس اصول و فقه امام خمینی (ره) شرکت کرد و همچنین فلسفه و حکمت را نزد استاد علامه طباطبایی و اخلاق را نزد حاج میرزا علی آقای شیرازی فرا گرفت و سپس در سی سالگی مجتهد گردید.
آیت الله لنکرانی در سال 1342 پس از تایید و امضای اعلامیه مرجعیت امام خمینی (ره) به مدت 4 ماه تبعید به بندرلنگه و به مدت 5 /2 سال اقامت اجباری در یزد محکوم گردید.
آیت الله فاضل لنکرانی پس از انقلاب اسلامی به عضویت مجلس خبرگان درآمد.
ایشان هم اکنون به عنوان یکی از اساتید حوزه علمیه قم به تربیت فضلاء و علماء اهتمام داشته و یکی از مراجع ایران محسوب می شود.
تألیفات آیت الله فاضل لنکرانی شامل : کتاب «نهایۀ التقریه»، شرحی بر کتاب تحریرالوسیله امام (ره) به نام «تفسیر الشریعه فی شرح الوسیله»، کتاب «مدخل التفسیر»، کتاب «ائمه اطهار یا پاسداران وحی از نظر قرآن»، و کتاب «چهره های درخشان در آیه تطهیر» و کتاب «شرحی بر عهدنامه مالک اشتر» می باشد.
ر.ک : پیام انقلاب، ش 90.
91، ص 22 تا 27 مجله نور علم، دوره سوم، ش 6، ص 8 8ـ آیت الله احمد جنتی، فرزند هاشم، در 1305 ش در روستای لادان اصفهان در یک خانواده روحانی به دنیا آمد.
تحصیلات حوزوی را تا 18 سالگی در مدرسه جده بزرگش ادامه داد و در خلال این مدت ادبیات را در محضر سیدمحمدباقر سدهی و حاج شیخ علی مشکاتی فرا گرفت.
در 1324 به قم آمد و در مدرسه فیضیه و حجتیه نزد آیات صدوقی، عبدالکریم صدوقی، عبدالکریم تهرانی، حاج آقا بهاءالدینی، محمدباقر سلطانی طباطبایی، مجاهد و سیدزین العابدین کاشانی به تحصیل پرداخت و درس خارج فقه و اصول را در محضر آیات عظام سیدمحمدتقی خوانساری، سیدمحمد حجت، بروجردی، سیدمحمدرضا گلپایگانی و امام خمینی (ره) فرا گرفت.
وی پس از فراغت از تحصیل در1340ش به تدریس فقه، شرح لمعه رسایل، مکاسب، معالم و کفایه در قم پرداخت.
از 1342 ش به بعد در شورای مدیریت مدرسه حقانی با شهید قدوسی و شهید بهشتی همکاری کرد.
آیت الله جنتی زندگی سیاسی و مبارزاتی خود را از سال 1342 آغاز کرد و در طول مبارزه، 4 بار دستگیر و زندانی شد.
نخستین بار در 1345 ش به همراه شهید محمد منتظری، آذری قمی، ربانی املشی، مروارید و نوری همدانی در زندان قزل قلعه محبوس شد.
در سالهای 1350 و 1351 ش نیز سه مرتبه دیگر دستگیر و مدتی را در زندان بسر برد.
در 1351 به مدت سه سال به شهرستان اسدآباد همدان تبعید شد.
مسئولیت های ایشان بعد از پیروزی انقلاب عبارتند از : رییس دادگاه انقلاب اسلامی خوزستان، دبیر شورای عالی تبلیغات، سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی، دبیر شورای سیاست گذاری تبلیغات خارج از کشور، امام جمعه موقت قم و تهران، عضو و دبیر فقهای شورای نگهبان، نماینده مجلس خبرگان رهبری.
ر.ک : آیت الله ربانی شیرازی، یاران امام به روایت اسناد ساواک، ص 61

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شاه آبادی به روایت اسناد ساواک صفحه 116

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.