صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : روحانیون

تاریخ سند: 7 تیر 1343


موضوع : روحانیون


متن سند:

شماره : 15108 /321 برابر اطلاع واصله.
اقداماتی در جریان است تا روحانیت با دولت آقای منصور1 روابط حسنه ای برقرار نماید و با اینکه در این راه فعالیت و مذاکرات زیادی بعمل آمده بود مع الوصف روز چهارشنبه گذشته رابط مخصوص آقای نخست وزیر بقم رفت و با آقای خمینی ملاقات و مذاکره کرد.
آقای خمینی اظهار داشته است هرگز با تظاهرات و آشوب موافقتی ندارد و اگر عملی انجام شود از طرف روحانیت نیست اما از سوی دیگر حوزه علمیه و جامعه روحانیت نمیتواند تا زمانی که رفع اهانت از آنان نشده و مسببین حادثه سال گذشته تعقیب نشده اند روابط مطلوبی با دولت داشته باشد و شایع است که در این زمینه آقای منصور تا حدودی توانسته است توجه مقامات روحانی را بحمایت از دولت جلب کند.
در صورت تصویب بساواک تهران ارسال شود صابری 8 /4

توضیحات سند:

1ـ حسنعلی منصور دبیرکل حزب ایران نوین در 17 اسفند 1342 در پی استعفای اسداللّه علم از نخست وزیری به این مقام منصوب شد و در پی تصویب لایحه کاپیتولاسیون در اول بهمن 1343 توسط محمد بخارائی از اعضای هیئت مؤتلفه اسلامی ترور و چند روز بعد فوت شد و هویدا وزیر دارایی کابینه به نخست وزیری رسید.
منصور از ابتدای نخست وزیری درصدد جلب حمایت روحانیون بود.
ابتدا در 16 / فروردین 43 در یک مصاحبه از دین اسلام سخن می گوید و آن را مترقی ترین و برجسته ترین ادیان جهان می خواند و در ادامه صحبتش می گوید که «مقام روحانیت برای ما باارزش است».
دو روز بعد حضرت امام (ره) را از منزلی در قیطریه که محصور بود آزاد و راهی قم می کند و در فاصله چند روز دکتر جواد صدر وزیر کشور دولت منصور دو بار به قم رفته و مراتب ارادت و خلوص هیئت دولت و شخص نخست وزیر را به امام ابلاغ می کند.
و چند روز بعد از آزادی امام ترفندی بکار می بندد و در روزنامه اطلاعات مطلبی تحت عنوان «اتحاد مقدس بخاطر هدف مقدس» چاپ می کند اما در این زمینه شکست خورده و امام نقشه رژیم را برملا می سازد.
در این میان باید به این نکته اذعان داشت که مبارزانی که امام را یاری می کردند در صدد ارتباط با دولت نبودند.

منبع:

کتاب قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک - جلد 6 صفحه 164

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.