صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : تشکیل جلسه مذهبی در مسجد جلیلی

تاریخ سند: 11 مهر 1351


موضوع : تشکیل جلسه مذهبی در مسجد جلیلی


متن سند:

از : 20 ه 12 به : 312 شماره : 14873 /20 ه 12 از ساعت 1930 الی 2115 روز 1 /7 /51 طبق دعوتی که در روزنامه کیهان شده بود حدود 400 نفر در مجلس جشن نیمه شعبان در مسجد جلیلی واقع در خیابان ایرانشهر اجتماع نموده بودند که وسیله شیرینی و بستنی در شبستان و حیاط توسط هیئت امناء پذیرائی شدند ابتدا آیاتی از قرآن کریم توسط طفل 15 ساله ای تلاوت سپس حجتی کرمانی حدود یک ساعت پیرامون شرائط و وظایف موجود زنده سخنرانی و اظهار داشت هر موجود زنده اعم از گیاه و انسان برای زنده ماندن باید آنچه به حالش مفید است جذب و از آنچه که به حال او مضر است با آن مبارزه و دفع نماید پس از سخنرانی او شریفی محصل 18 ساله مکتب صادقیه1 که به اتفاق در حدود 15 نفر از جوانان آمده بود اشعار مهیجی که متن آن عبارت از این بود که زندگی فقط خورو خواب و شهوت نیست بلکه مبارزه کردن است دکلمه نمود و پس از او محلاتی واعظ تا ساعت 2145 به وعظ پرداخت که همزمان با شروع سخنرانی او حاج شیخ حسن سعید تهرانی به اتفاق حاج باقر قمی امام جماعت مسجد باغ صبا وارد و سپس حسین منتظری گرداننده هیئت ثامن الائمه همراه با شیخ حسین پابرهنه2 و احمد خسروی بدون شیخ حسین لنکرانی3 آمدند سخنان محلاتی پیرامون احتیاجات انسان به معنویات بود و افراد شناخته شده عبارت بودند از الهی عضو هیئت رئیسه بنیاد تعاون و رفاه اسلامی ـ مهدی عبد خدائی ضارب دکتر حسین فاطمی4 (معدوم) طاهری اهل کاشان که در کارخانه جنرال استیل کار می کند.
حاجی مصطفی کفاش زاده شوهر خواهر حسن توانا ـ حاج محمد یزدی ـ احمد مختارپور سرایدار شرکت داروئی واندر ـ غلامعلی زنگنه ـ یزدانی ـ پرویز بیات کارمند شرکت ابرقو ـ حاج علی دیانت ـ حاج جلیلی تولیت مسجد ـ حاج وهابزاده ـ حاجی تهرانی ـ حاجی گوهری ـ مهندس محمدعلی گل افشانی ـ علی حسین مقصودی و عسگری راننده بنز کرایه شهناز ـ سمنگان که لوحه های چاپی شعار تحت عنوان «برای پیروزی ستمگران و فرو مایگان کافیست که نیکان لب فرو بندند و سخن نگویند» برای تولد امام زمان را بین علاقمندان توزیع می نمود.
نظریه شنبه : شنبه نظری ندارد.
نظریه سه شنبه : محلاتی یاد شده فضل اله مهدیزاده محلاتی می باشد ضمنا اقداماتی جهت شناسائی عسگری مورد بحث که موضوع اعلامیه چاپی بوده به عمل آمده و نتیجه پس از حصول اعلام خواهد شد.
سپاهی نظریه چهارشنبه : نظریه سه شنبه مورد تأیید است.
پاد

توضیحات سند:

1ـ «...
آیت الله مهدوی کنی مرکزی به نام «مکتب مطالعات و تبلیغات صادقیه» تشکیل داده بود.
جلسات این مکتب در خانه ای که توسط فرد خیری در اختیار آنها قرار داده بود، برپا می شد.
در این جلسات جوانان و نوجوانان از دختر و پسر حضور یافته و با معارف اسلامی آشنا می شدند: «موضوع مکتب مطالعات» جلسه هیأت مذکور در تاریخ 9 /7 /50 در خیابان ری اواسط کوچه آب منگل انتهای کوچه صادقیه پلاک 88 تشکیل گردید.
پس از نماز جماعت مهدوی به منبر رفت و اظهار داشت: «امید است حکومت امام زمان دنیا را پر از عدل و داد نماید وگرنه این حکومتهای متعدد هر چه بیشتر توسعه یابند و ترقی کنند ظلم و جور آن بیشتر می شود و هیچ کدام از آنها ارمغانی تازه به بار نیاورده اند.
» مشارالیه سپس یهودیان را نفرین کرد و گفت: «این اختلافی که بین مسلمین وجود دارد یهودیان باعث آن هستند...
» (سند مورخ 15 /7 /50 شماره71243 /20 ه 12) اجرای تأتر، نمایشنامه و نمایش فیلم های سینمایی با محتوای انتقادی نسبت به برنامه های فرهنگی رژیم از دیگر اقداماتی بود که در راستای مبارزه با رژیم صورت می پذیرفت: «از ساعت 2130 روز 30 /7 /51 جلسه مجمع علمی تحقیقات صادقیه در خیابان ری خیابان آب منگل به مناسبت تولد امام حسن مجتبی تشکیل شد.
این جلسه خصوصی بود و افرادی که کارت در دست داشتند شرکت می کردند.
در ساعت 2030 نمایشنامه ای به نام فرق بین فرزندان مسلمان شروع شد که سوژه آن علیه تلویزیون و سینما و تآتر و دکترها و وکلای دادگستری بود که هرکس در منزلش تلویزیون داشته باشد کلیه مفاسد را به آن منزل می برد...
» (سند مورخ 8 /8 /51 شماره 15646 /20 ه 12) (یاران امام به روایت اسناد ساواک شماره 38، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، مرکز بررسی اسناد تاریخی، صفحات پانزده و شانزده) 2ـ شیخ حسین محمدابراهیم بیک فرزند محمدابراهیم معروف به شیخ حسین پابرهنه در سال 1298 ش در تهران متولد شد.
ساواک در گزارشی سال تولد مشارالیه را 1286 و شغل وی را قاری قرآن ذکر کرده است.
مشارالیه یک بار در تاریخ 24 /2 /1349 هنگام ورود به ایران، در قصر شیرین دستگیر و به 7 ماه زندان محکوم گردید که اتهام وی فعالیتهای مضره و همراه داشتن جزوات مضره از قبیل حکومت اسلامی و ولایت فقیه بوده است.
نامبرده همچنین در شهریور 1354 به همراه محمد آخوندی در شیراز دستگیر و به 11 سال حبس جنائی درجه 2 محکوم می گردد که این محکومیت در تاریخ 25 /5 /56 به دو سال و هفت روز تبدیل و در روز 27 /5 /56 آزاد می گردد.
(اسناد ساواک) 3ـ شیخ حسین لنکرانی از سیاسیون قدیمی تهران در سال 1325 ه ق در تهران متولد گردید تحصیلات ابتدایی را نزد پدرش که از علمای آذربایجان و مقیم تهران بود، به انجام رسانید و چند سال نیز برای تکمیل معلومات، به نجف اشرف مشرف و سپس به تهران مراجعت نمود و در مجلس چهاردهم نماینده مجلس شد.
با مرحوم مدرس نیز حشر و نشر داشته و در تمامی جریانات سیاسی یکصد سال گذشته اهل نظر بود.
وی در سال 1361 در تهران فوت نموده و در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی در ری مدفون شد.
4ـ دکتر حسین فاطمی در 1296 در نائین بدنیا آمد.
پدرش محمدعلی سیف العلماء از روحانیون بنام و مادرش دختر حجت الاسلام خادم العلوم بود حسین فاطمی پس از طی تحصیلات ابتدایی در نائین برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت.
از همان دوران دبیرستان فعالیتهای مطبوعاتی را در روزنامه باختر که برادرش نصراللّه صاحب امتیازی آن را داشت آغاز کرد.
در سال 1316 برای ادامه کار روزنامه نگاری به تهران آمد و پس از مدت کوتاهی سردبیری روزنامه ستاره را عهده دار شد.
بعد از مدتی مجددا به اصفهان رفت و در روزنامه باختر به برادرش کمک کرد.
در سال 1323 برای تحصیل در رشته حقوق به فرانسه رفت و با رتبه عالی دکترای حقوق گرفت.
پس از تشکیل جبهه ملی وی سرپرست کمیته تبلیغات جبهه شد و روزنامه باخترامروز را به صورت ارگان جبهه ملی منتشر کرد.
در مجلس شانزدهم و هفدهم نماینده مردم تهران بود و در این مدت به مبارزات خود علیه رژیم شاه همچنان ادامه داد.
23 بهمن ماه 1330 دکتر فاطمی ترور شد، وی که وزیر خارجه دولت دکتر مصدق بود پس از کودتای 28 مرداد 1332 به جرم فعالیت علیه رژیم سلطنتی بازداشت و به اعدام محکوم شد.
ر.ک : شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، باقر عاقلی، نشر گفتار، چاپ اول، پائیز 1380، ج 2، صفحات 1069 ـ 1074.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 312


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.