صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تاریخ سند: 20 دی 1339


متن سند:

اسم و شهرت بازجو : حسین نشاط اسم و شهرت متهم : شیخ عباسعلی اسلامی س ـ هویت خود را بیان و ملتزم به حقیقت گویی شوید.
ج ـ نام حاج شیخ عباسعلی شهرت اسلامی دارنده شناسنامه 11267 صادره سبزوار فرزند مرحوم حسین سن 59 سال شغل واعظ میزان تحصیلات تا حدود اجتهاد محل سکونت تهران خیابان ری کوچه آب منگل کوچه دوم دست راست درب سوم دست چپ شماره تلفن 28270 ـ دارای دو عیال و سیزده اولاد ملتزم به حقیقت گویی می شوم.
عباسعلی اسلامی س ـ تاکنون پرونده کیفری داشته اید یا خیر و آیا از طرف مقامات انتظامی از شما بازجوئی بعمل آمده یا خیر و در کدام یک از احزاب نام نویسی کرده اید.
ج ـ پرونده کیفری و در زمان تیمسار سپهبد بختیار 5 سال قبل پنج روز نگه داشته و بدون بازجویی آزاد کردند در جماران منبر بودم وقتی پایین آمدم آوردند شهربانی از آنجا به لشکر دو زرهی بردند ـ در هیچ حزبی شرکت نداشته و ندارم.
س ـ طبق پرونده موجوده در تاریخ 6 /6 /38 روی اصل سخنان تحریک آمیزی که نموده اید به دادستانی ارتش احضار شده اید در این صورت چگونه در جواب بالا اشعار داشته اید که پنج سال قبل شما را پنج روز در لشگر زرهی بازداشت نمودند.
ج ـ بنده ابدا به دادستانی ارتش نرفته ام و در آنجا هم سابقه ندارم.
عباسعلی اسلامی س ـ طبق گزارشات واصله شما در تمام منابری که سخنرانی می نمایید انتقاداتی از هیئت حاکمه ـ وزراء ـ امرای ارتش ـ مأمورین انتظامی می نمایید که موجب تحریک احساسات مردم می باشد و با تذکرات بی شماری که به شما داده شده سودمند واقع نگردیده است علت این کارها چیست و چه منظوری دارید.
ج ـ ابدا توهینی به دستگاه دولتی نکرده بلکه اگر خلال عرایضم تذکرات دینی برای حفظ امنیت کشور و ایمان مردم و پیروی از قانون اساسی بوده و هیچ آدم عاقلی در همچون موقع بحران جهان که از همه اوقات محتاج به اتحاد و برادری داریم و اگر خدای نکرده غفلت شود ممکن است که روحانیت و مملکت از دست برود با دستگاه دولت یا ارتش مخالفت کند.
عباسعلی اسلامی س ـ برخلاف گفتار شما در جواب بالا متذکر می شوم که وزارت کشور ـ اداره شهربانی ـ اداره انتشارات و تبلیغات کشور نامه هایی به سازمان نوشته و اشعار داشته اند که سخنرانی خلاف واقع شما علاوه از اینکه زننده و موهن باشد در مردم هم ایجاد تشنج نمود.
احساسات آنها برانگیخته می گردد و اداره تبلیغات اشعار داشته در این موقع که میهن ما هدف حملات دستگاههای تبلیغاتی خارجی است آقای شیخ عباسعلی اسلامی روی اغراض شخصی مرتبا به دستگاه رادیو و تبلیغات حمله می نمایند.
در این صورت علت مبادرت به این قبیل سخنرانیها را بیان کنید.
ج ـ بنده گفتارهای دینی خود را از روی قرآن و اخبار و احادیث در منابر بیان می کنم در ضمن عرایضم حرمت شراب یا موسیقی یا سایر امور محرمه در شرع که قانون اساسی او را تصویب نموده به عنوان امر به معروف و نهی از منکر که لازمه هر عالم و واعظ روحانیت [است] گفته و نظر سوئی به احدی نداشته و ندارم جز پیروی از قرآن و علمای شیعه و فرمایشات اعلیحضرت همایونی که مکرر فرموده اند باید تقویت ایمان در مردم بشود مخصوصا در همین اوقات که روزنامه اطلاعات راجع به نوع مسکرات نوشته بودند و آقای کاظمی سناتور در مجلس سنا راجع به مشروبات الکلی سخنرانی فرموده اند استمداد از وعاظ نموده اند که مردم را از مضرات آن و سایر مناهی آگاه نمایید بنده غیر از این منظوری نداشته و ندارم و غیر از این برخلاف حقیقت است.
عباسعلی اسلامی س ـ البته احترام به قرآن که یگانه کتاب مذهبی ما مسلمین می باشد و اجرای دستورات بر هر فرد مسلمان واجب است لیکن امر به معروف و نهی از منکر را می توان به نحو مقتضی بدون اینکه مثلاً گفته شود (وزراء و وکلای ما همه دزد هستند.
یا اینکه دستگاه تبلیغات کشور ما را یک عده فاحشه اداره می کنند) گفت ولی شما عین جملاتی که نوشته شد روی منبر اظهار داشته اید و اساسا بطورکلی اظهارات و سخنرانی های شما اکثرا زننده و موهن و تحریک آمیز می باشد.
ج ـ هیچ مسلمانی نمی تواند بدون مدرک شرعی نسبت دزدی یا فاحشه گری به کسی بدهد و اگر داد خودش فعل حرام کرده است این گزارشات زننده به کلی دروغ است ـ آقایان علماء و بزرگان از هر طبقه که غالبا پای بند منبر بوده اند بهترین شاهد است که تمام اینها افترا و دروغ است.
س ـ شما اظهار داشته اید میلیونها پول مملکت صرف هنرپیشگی و مسابقات زیبایی اندام می شود توضیح دهید این میلیونها تومان وسیله چه اشخاص و صرف کدام هنرپیشه و زیبایی اندام گردید.
ج ـ ابدا این حرفها را نگفتم راجع به مدپرستی و زیاده روی خانمها در توالت و تأکید اینکه قدری در زینت ها کاسته شود و صرف فقرا و مساکین گردد که از شدت فقر به دامن توده ای و کمونیست نیفتند و تاج تخت و روحانیت [را ]در خطر نیندازند.
عباسعلی اسلامی س ـ در جلسه دیگری اظهار داشته اید وزراء و وکلا دخترهای خود را لخت به مجالس رقص می برند و در عراق دست دزد را می برند اگر این قانون در ایران عمل شود تمام وزراء و وکلا بی دست خواهند شد.
قمارخانه ها ـ سینماها متعلق به وزراء و وکلا می باشد و دخترهای [خود را] برای احراز مقام در دامان آمریکائیها می اندازند و اگر ما این حقایق را بگوئیم ما را به زندان می اندازند.
ج ـ سبحان اللّه تمام اینها ساختگی و سبب توهین به ملک و وطن و ناموس ماست نویسندگان این گونه لاپرتها باید محاکمه شوند.
س ـ ضمن سخنرانی اظهارات زیر را نموده اید چنانچه مدارکی که در این موارد دارید بنویسد که تعقیب و رسیدگی شود غیر اینصورت چرا این سخنان تحریک آمیز را نموده و می نمایید.
(در ایران عدالت اجتماعی نیست و هر وقت ما تنقید کنیم و بگوییم اوضاع خوب نیست ما را با سرنیزه روانه زندان می نمایند و نمی گذراند حقایق را بیان کنیم و در روزنامه هم نمی گذارند نوشته شود.
امروز دولت مروج شرابخواری است و بودجه مملکت از عرق فروشی تأمین می شود ـ موقع آرامش ما را به زندان می اندازند ولی وقتی توده بازی شد دست به دامان ما می شوند و می گویند سلطنت در خطر است.
آقای مجتهدی دادستان تهران به من گفت در شمال شهر تهران خانه و قصر بزرگی دیدم معلوم شد فاحشه خانه متعلق به یکی از رجال مملکت می باشد او را تعقیب کردم روی همین اصل او را از کار برداشتند.
من از روی قرآن صحبت می کنم همان قرآنی که شاه مملکت و وزراء و وکلا ایران قسم می خورند و عمل نمی کنند.
مملکت برای رقاص خانه و سینما بودجه و اعتبار دارد ولی برای ساختن مسجد نیمه تمام دانشگاه ندارد و آن مسجد محل معاشقه دانشجویان پسر و دختر گردیده و دستگاه تبلیغاتی را بهائیان اداره می کنند.
از وجود چند نفر فاحشه هر جائی استفاده کرده شب نشینی تشکیل می دهند و پول جمع می کنند بودجه اوقاف مملکت به هدر می رود ـ وضعیت ما آخوندها در مسجد مثل زمان شاه سلطان حسین شده که در حمله افغانها شاه با آخوندها در مسجد ختم امّن یجیب گرفته بوده ـ رئیس جمهور مراکش و ملک حسین پادشاه هاشمی اردن در بیت المقدس بین مردم عادی ماندند نماز جماعت خواندند ـ ناصر رئیس جمهور مصر به مسکو کمونیست رفت با دوهزار نفر مسلمان در مسجد جامع مسکو ماند نماز جماعت خواند.
حالا به بینید تفاوت ره از کجا است تا کجا) ج ـ البته سخنان ما در منبر به این تندی و زننده نبوده در موضوع تلویزیون و رادیو که به دست بهائیها مثل ثابت پاسال1 و امثال آنها اداره می شود معلوم است وقتی که آنها گرداننده دستگاه باشند نشر فحشاء می کنند غرض از این بیانات فقط بیداری و توجه دولت و اقدام به اصلاح و رفع نگرانی مردم بوده کوچک ترین غرضی یا توهین به کسی نبوده چرا دولت اشخاص باسواد و متدین در پای منبر ماها را نمی فرستند تا تمام مطالب را گوش بدهد و نتیجه صحیح بگیرند ما در مقابل دشمنان وطن و تاج تخت بدون هیچ پاداش خدمت می کنیم بنده گفتم دولت هند شراب را قدغن کرده و دولت انگلستان قمار را بکلی منع نموده دولت فرانسه شراب خواری را محدود نموده ما که مسلمانیم به قول آقای دکتر امینی وزیر دارائی اسبق که گفت چهل و دو میلیون مالیات دولت است نمی توان منع نمود من گفتم مقابل این عایدات میلیاردها خسارتهای مستقیم و غیرمستقیم که نتیجه شراب و قمار است به دولت و ملت می رسد آنها را حساب کنید دیشب در اطلاعات بود که رئیس ژاندارمری 130 کافه رستوران و 600 قهوه خانه از زنجان تا به دماوند که مرکز دزدی و قاچاق و ربودن زنان و دختران بوده بسته است اینها را نباید گوش زد اعلیحضرت و هیئت دولت کرد که در مقام اصلاح برآیند معنی مملکت مشروطه همین است که انتقاد کنند دولت و ملت را بیدار کنند اینها راه اصلاح است نه تحریک مردم به فساد یا خدا نخواسته برعلیه دولت باشد البته بنده که اینگونه انتقاد می کنم شراب فروشها کاباره چیها و بهائیها و دزدهای و ناموس و مال تحریک می کنند و حتی دروغهایی شایع و نسبت می دهند والا شخص مسلمان بی غرض که نه توقع جاه و مال و وکالت وزارت ندارد دیوانه است که اینگونه حرفها را بزند من اگر در ممالک زنده دنیا بودم می بایست مجسمه مرا از طلا بریزند و در تمام دنیا معرفی کنند که یک نفر روحانی از مردم مسلمان سالی چهار میلیون تومان برای تأسیس یکصد و هشتاد دبستان و دبیرستان در سرتاسر کشور بگیرد و شصت هزار محصل که بستگی به سیصد هزار خانواده دارد از دامن کمونیستی نجات داده و آشنا به حقایق قرآن بکند من 28 مسجد در طهران یا ساخته یا به تکمیل آن کمک کرده ام شما عوض قدردانی هر روز من را یا حبس یا جلب می کنید بعد از این توقع دارید مردم با شما همکاری کنند و دفاع از مملکت و مبارزه با توده ای کنند مگر مردم اعمال و فعالیت های دینی ما را نمی بینند مگر وزرای فرهنگ و سناتورها نیامده و تشکیلات ما را ندیده اند.
شما خودتان بیائید نزدیک بشوید تشکیلات ما را به بینید اگر بدرد دین و مملکت شما می خورد کمک کنید والا ما را تبعید نمایید یا بکشید تا هم ما راحت بشویم و همه شما.
الحاج شیخ عباسعلی اسلامی.
س ـ آیا از طرف شهربانی برای حضور شما در سازمان مراجعه شد یا خیر.
ج ـ بلی دو یادداشت بی سر و ته بسیار بی ادبانه به عنوان عباسعلی اسلامی خودش را به سازمان معرفی کند.
البته چنین بی ادب را کسی پاسخ نمی دهد مگر حمال یا پرتقال فروش بودم که چنین یادداشتی بنویسند اما امروز که مأمور سازمان با کمال ادب نوشت به سازمان امنیت برای ملاقات جناب سرکار سرهنگ نشاط مراجعه کنید با اینکه 20 نفر مهمان در منزل داشتم آمدم و ناهار را در سازمان خوردم.
الحاج شیخ عباسعلی اسلامی س ـ چنانچه استحضار دارید در شأن منبر نیست که یک عالم روحانی چند نفر هنرپیشه زن مسلمان را فاحشه اسم ببرد اگر در این قبیل موارد نظریاتی دارید می توانید کتبا به مقامات مسئول مملکت بنویسید زیرا منبر برای ارشاد و مسلمانان به راه راست و تبلیغ دین مبین اسلام است.
ج ـ البته فرمایش جناب تیمسار بجا و به موقع است اگر اجازه بدهند عرایض خود را عرض نموده بشرط اینکه حتی الامکان در مقام اصلاح برآیند تا قلوب علماء و متدینین آرام و دعاگو باشند.
عباسعلی اسلامی

توضیحات سند:

1ـ حبیب اللّه ثابت پاسال در سال 1282 شمسی متولد شد.
وی پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه به کار آزاد روی آورد.
ثابت پاسال از سرمایه داران بزرگ ایران و پیرو فرقه ضاله بهائیت بود.
وی از جمله فامیل هایی بود که در زمان پهلوی در رهبری سازمانهای اقتصادی و سیاسی دولت مداخله داشت.
ثابت پاسال همچون خانواده های پهلوی، فرمانفرماییان، خیامی، ضیایی و اخوان در اغلب بانکها، شرکتها و کارخانجات سهیم و شریک بود و یکی از عمده ترین شرکای سرمایه گذاران خارجی در ایران محسوب می گردید.
بانکهای ایران و انگلیس، ایران و خاورمیانه، صنعتی ایران، توسعه صنعتی و معدنی ایران و مؤسسات تولید و تجاری پپسی کولا، فولکس واگن، سیمان مشهد، پلاسکوکار و جنرال تایر بخشی از دایره فعالیتهای اقتصادی این عامل صهیونیست بود.
وی همچنین با همکاری دربار تلویزیون ایران را راه اندازی کرد.
ر.ک: کوثر، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ چهارم، تابستان 1378، ج 1، ص 78 به نقل از کتاب دولت و حکومت در ایران صص 263 ـ 267.

منبع:

کتاب حجت‌الاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی به روایت اسناد ساواک صفحه 151





صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.