صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : نخستین جلسه کلاس حزب ایران نوین عطف و پیرو : مذاکرات و تلفنگرام مورخه 21/3/48

تاریخ سند: 22 خرداد 1348


موضوع : نخستین جلسه کلاس حزب ایران نوین عطف و پیرو : مذاکرات و تلفنگرام مورخه 21/3/48


متن سند:

از : 20 ه 4 به : 321 شماره : 38661 /20 ه 4 نخستین جلسه کلاسهای مخصوص تربیت کادرهای آموزشی و تشکیلاتی حزب ایران نوین از ساعت 1740 روز سه شنبه 20 /3 /48 در سالن اجتماعات حزب ایران نوین تشکیل گردید.
در این جلسه قریب به 180 نفر از داوطلبان و مستمعین آزاد شرکت داشتند.
بدوا آقای دکتر سعید ضمن بیاناتی هدف از تشکیل کلاس را مورد تشریح قرار داد و اظهار داشت منظور از این کلاس بالا بردن سطح دانش حزبی و ارتقاء اطلاعات و تربیت کادرهای حزبی می باشد.
این کلاس سالی 4 بار هر بار به مدت سه ماه و با شرکت 80 نفر از اعضاء داوطلب تشکیل می گردد و اگر برای هر سه ماه یک دوره گذاشتیم به علت فقدان جای کافی بود.
(سه ماه دوره کلاس به یک ماه نیم دوره آموزش و یک ماه و نیم دوره مطالعه و سپس آزمایش تقسیم می شود) کسانی که یک ماه و نیم دوره آموزشی را طی می کنند باید کتابهایی را که اسامی آنها بعدا گفته خواهد شد مطالعه و خود را برای آزمایش آماده نمایند و به کسانی که دوره آزمایش را با موفقیت بگذرانند از طرف دبیرکل ورقه پایان نامه داده خواهد شد.
از آقای دبیرکل که با وجود کسالت و بیماری در این کلاس حضور به هم رسانده اند متشکریم و از ایشان تقاضا می شود ضمن بیاناتی نخستین جلسه کلاس را افتتاح فرمایند.
آقای خسروانی در برابر میکروفون قرار گرفت و ضمن اظهار خوشوقتی بیان داشت امروز یکی از مهمترین هدف های حزب که در حقیقت خواست خود هم مسلکان است جامه عمل می پوشد.
هر حزبی برای خود هدف برنامه و حتی زبان مخصوصی دارد.
تاکتیک و تکنیک حزب یابد در سراسر کشور هم آهنگ شود.
ما عده ای از هم مسلکان را بشرح زیر انتخاب نموده ایم که در این کلاس ها بیایند و تدریس نمایند.
هم مسلکان دکتر شمس صدوقی ـ جوانشیر (نماینده مجلس) ـ یحیی شمس ـ باقری ـ خلیل کازرونی ـ مهندس مجتهدی (مدیرکل نخست وزیری) سخنرانی خواهند کرد.
و در پایان هر درس نیم ساعت برنامه بحث و سؤال خواهد بود.
درک مفاهیم انقلاب از وظایف هر فرد انسانی است و مخصوصا اعضاء حزب که عنوان سازمان انقلاب را دارند و شاعران و نویسندگان رسالتی مهم و تاریخی دارند.
و باید همانطور که بارها شاهنشاه آریامهر فرمودند تحولات تاریخی را در آثار خود بیاورند و از آنها الهام گیرند تا خدمت به انقلاب و مملکت امکان پذیرتر گردد.
در این وقت آقای دکتر شمس صدوقی سخن گفت و اظهار داشت در جلسه امروز شکل پیدایش جوامع اولیه و انگیزه آن و پیدایش نخستین نطفه های سیاسی و بعد جوامع عهد عتیق و قرون وسطی و انقلاب ایران را مورد بحث قرار می دهیم.
وی درباره پیدایش انسانها و جوامع صحبت کرد و انگیزه اجتماع را ترس از عوامل طبیعی و جوی تلقی نمود و سپس درباره فئودالیزم سخن گفت و اظهار داشت فئودالیزم در ایران 1400 سال ریشه تاریخ دارد.
و بنیان آن در سحرگاه ششم بهمن 1342 درنوردیده شده.
فئودالیزم چه جنایاتی که مرتکب نگردیده تن رنجور دهقانان را بخون آغشته می کرده و از نفوذ سواد و دانش و علم در روستاها جلوگیری به عمل می آورد.
فئودالها در تمام جهان یکسان عمل می کرده اند.
آنها از کلیسا و کشیشی کمک می گرفته اند دانشمندان را در خدمت می گرفتند و به کسی حق اظهار نظر نمی دادند فقط می گفتند عده معدودی هستند که می توانند در مسائل سیاسی و اجتماعی بحث کنند و همان عده معدود نیز از خدمتکاران فئودالیزم بودند.
در اروپا اگوستن و آمبرواز اصل تعقیب و شکنجه را یکی از عوامل مهم رهبری سیاسی تلقی می کردند این فلاسفه از جانب کلیسا حمایت می شدند.
پاپ گرگوار نهم تفتیش عقاید را بنیان نهاد آنها بزرگترین متفکران را سوزاندند.
از جمله دانشمندان به نام فرانسیس کی به دستور سرکلانتر گوری سوزانده شد برونو بزرگترین متفکر ایتالیائی به طرز فجیعی به قتل رسید.
او عقیده داشت که زمین نامتناهی است و خورشید به دور آن می گردد.
همین دانشمندان علم طب را محکوم و بیماری را از عوامل شیطان می نامیدند شاهنشاه آریامهر در کتاب انقلاب سفید می فرمایند.
عجیب است که پای ما مملکت های بزرگ در هر کجا که به میان آمده چنین روش هایی نیز پدیدار گشته.
همه جا سیستم فئودالیزم انسانها را شکنجه می نموده.
سپس قسمت هایی از کتاب انقلاب سفید شاهنشاه آریامهر را مورد تجزیه قرار داد و اظهار داشت بی دلیل نیست که در یکی از کنفرانسهای بین المللی کشورهای سوسیالیستی و کمونیستی یکی از دانشمندان کمونیست اعلام می کند که براثر اجرای انقلاب سفید ایران طبقه کارگر به یک طبقه آریستوکرات مبدل شده و کارگران زندگی مرفهی پیدا کرده اند.
و این اقدام را شاهنشاه آن کشور کرده اند و چنین انقلاب بدون خونریزی با این نتایج درخشان جای غور و بررسی است.
و سپس درباره عقاید ارسطو و افلاطون سخن گفت و از مارکس یاد کرد و اظهار داشت فلسفه مارکس نتوانسته در کشورهایی مانند آلمان و انگلیس که مورد نظرش بوده تحقیق پیدا کند.
مارکس در آخرین لحظات زندگیش ضمن نامه ای به یکی از دوستانش نوشته بود که اگر زنده می ماند و عمری داشت به تصحیح و تکمیل نظریاتش می پرداخت و این نشان می دهد که مارکس بعد نسبت به عقاید خود متزلزل گردیده.
بعد عقاید دانشمندان و فلاسفه قرن 19 را مورد بحث قرار داد که گفته بودند فئودالیزم به سرمایه داری و سرمایه داری به سوسیالیسم تبدیل می گردد.
در حالی که طرز تلقی مارکس بعد از سرمایه داری سیستم امپریالیستی و سپس سوسیالیستی است ولی امپریالیست حتی در خود آمریکا وجود ندارد صاحبان کارتلها و تراست ها که مارکس از آن سخت گفته بود پرداخت مالیاتهای سنگینی و تصاعدی را پذیرفته اند.
عقاید طرفداران فلاسفه قرن نوزده قابل قبول نیست.
در این وقت سؤالات مطرح شد.
آقای حسین سر کشیک مسئول حوزه دانشجویی حزب اظهار داشت از صحبت های آقای صدوقی استفاده برده ایم ولی ایشان عقاید علماء قرن 19 را به کلی نفی کرده اند.
تقریبا در تمام دنیا بعد از فئودالیزم سیستم سرمایه داری پدید می آید و صاحبان همان سرمایه های بزرگ وکیل نخست وزیر و...
می شوند آنها قدرت سیاسی را در دست می گیرند و این در تمام دنیا شاهد دارد ولی در کشور ما شاهنشاه آریامهر زمین داری بزرگ را خورد کرده اند آقای صدوقی ـ من غلط کرده ام من کجا عقاید علماء قرن 19 را بکلی نفی کرده ام.
در برخی از کشورها نظایر دارد.
و در برخی از کشورها سرنگون شدن سیستم فئودالیزم بدون طی مراحل سرمایه داری و یا امپریالیستی به سوسیالیستی تبدیل می گردید آن هم با یک جهش ـ فئودالیزم در کشور ما به یک سیستم سرمایه داری تبدیل نشده.
در کشور ما هم مالک بزرگ وجود ندارد و هم مالک وجود دارد ولی خان نیست (مانند شوروی) در مملکت ما سیستم سرمایه داری بعد از سرنگون شدن فئودالیزم نظام تعاونی با مالکیت عمومی بوجود آمده و نمونه اش ایجاد شرکت های تعاونی و سهامی زراعی می باشد در نظام فئودالیزم حاکمیت سیاسی و مدنی در اقتدار فئودال است و آنها به کسی حتی اجازه فکر کردن نمی دادند سرنگونی سیستم فئودالیزم به رهبری شاهنشاه ما آزادی های مدنی ـ سیاسی و اجتماعی را برای ملت ما سبب گردید و این است که شاهنشاه آریامهر چه در کتاب انقلاب سفید و چه در هر هنگام به لزوم بحث و مذاکره و انتقاد و آموزش برای اصلاح هر چه بیشتر امور امر و اشاره می فرمایند.
کشور ما به یک کشور با نظام مالکیت عمومی یا مبتنی بر نظام تعاونی و شرکت های سهامی زراعی تبدیل گردیده است.
نظریه منبع : نظر خاصی ندارد.
نظریه رهبر عملیات : تشکیل کلاس مورد تأیید بوده و مطالب فوق عنوان شده است.
برابر تماس تلفنی با ساواک تهران در زمینه مطالب مذکور در صفحه چهارم (سطور 9 و 10) آقای اصحابی اظهار داشتند که کلمه (سلب) در سطر (دهم) (سبب) بوده که اشتباها (سلب) ماشین شده است لذا تصحیح می گردد.
مجتهدی 26 /3 /48 بهره برداری شد.

منبع:

کتاب حزب ایران نوین به روایت اسناد ساواک - جلد 3 صفحه 168




صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.