صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

گزارش بازجویی

تاریخ سند: 12 شهریور 1357


گزارش بازجویی


متن سند:

مشخصات متهم : مهدی فرزند محمدعلی شهرت شاه آبادی دارای شناسنامه شماره 53501 صادره از بخش دو تهران متولد سال 1309 متأهل و دارای 7 فرزند مسلمان شیعه اثنی عشری تبعه دولت شاهنشاهی ایران میزان تحصیلات اسلامی خارج فقه و اصول شغل روحانی ساکن تهران خیابان فرح آباد ژاله خیابان مهام کوی صادقی پلاک 15 تلفن 342111 سابقه : 1ـ نامبرده در سال 2532 به اتهام اقدام علیه امنیت کشور دستگیر و با صدور قرار تأمین روز 6 /4 /2532 بازپرس شعبه 5 دادستانی ارتش بازداشت و طبق نامه شماره 8 /7733 /66 /401 ـ 2 /8 /2533 اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی به مدت 4 ماه حبس جنحه ای محکوم و قطعیت آن اعلام گردیده است.
2ـ یادشده در سال 2533 به اتهام اقدام علیه امنیت کشور دستگیر و با صدور قرار تأمین روز 29 /11 /23 بازپرس شعبه 1 دادستانی ارتش بازداشت و نظر به تحقیقات انجام شده و رفع بیم تبانی از ناحیه متهم مراتب به دادستانی ارتش اعلام و مشارالیه با صدور قرار تبدیل تأمین روز 17 /12 /2533 همان بازپرسی مرخص و پرونده اتهامیش در طی نامه شماره 182 / ک / 16 /1 /2534 به اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی ارسال گردیده است.
3ـ اطلاعات واصله حاکی از آن بود که نامبرده با برخی از عناصر متواری وابسته به گروه خرابکار به اصطلاح مجاهدین خلق ایران «خلیل فقیه دزفولی» در ارتباط می باشد بر همین اساس دستگیر و با صدور قرار تأمین روز 9 /6 /2534 بازپرس شعبه 12 دادستانی ارتش بازداشت و نظر به تحقیقات انجام شده و رفع بیم تبانی از ناحیه متهم مراتب به دادستانی ارتش اعلام و با صدور قرار تأمین روز 3 /8 /2534 همان بازپرسی از زندان مرخص و سرانجام درباره اش قرار منع پیگرد صادر می گردد.
گردش کار : به دنبال کشف یک گروه خرابکار و برانداز معتقد به ایدئولوژی اسلامی بر مبنای سوسیالیزم وابسته به گروه تروریست به اصطلاح مجاهدین خلق ایران در کشور که اقداماتی در زمینه تهیه اسلحه و مهمات و مواد منفجره و شناسایی اماکن و شخصیتهای داخلی و خارجی جهت ایجاد خرابکاری و ترور داشته اند در تحقیقات و پیگیریهای لازم به منظور دستیابی و شناسایی سایر افراد خرابکار مشخص گردید عده ای از جوانان ضمن گردهم آیی و مبادله متون مضره و تهیه و توزیع اعلامیه، نشریات و جزوات وابسته به گروه خرابکار درصدد تشکیل گروهی تحت عنوان گروه به اصطلاح انقلابی رضایی وابسته به سازمان مجاهدین خلق برآمده تا ضمن انجام فعالیتهای پنهانی اقداماتی در جهت پیشبرد مقاصد خود بنماید که در ادامه بررسی و پیگیری مشخص گردید نامبرده بالا از افراد رهبری کننده گروه مورد بحث بوده که هر چند وقت یک بار با تهیه و تکثیر و پخش اعلامیه های مضره و تحریک کننده مردم را به بلوا و آشوب وادار می نماید به همین جهت مورد شناسایی واقع و دستگیر و با صدور قرار تأمین روز 31 /3 /37 بازپرسی شعبه یک دادستانی ارتش بازداشت و قرار صادره به رؤیت متهم رسیده و نسبت به آن اعتراضی ننموده است.
خلاصه اظهارات متهم : یادشده در تحقیقات معموله اظهار می دارد پس از طی دوران تحصیل ابتدایی در سال 1330 جهت استفاده از سطوح عالیه و حوزه درس مرحوم آیت الله بروجردی به قم مسافرت و مدت چهار سال از محضر اساتید بزرگ حوزه چون مرحوم آیت الله بروجردی،1 خمینی و آیت الله گلپایگانی استفاده و پس از فوت مرحوم آیت الله بروجردی به غیر از حوزه آیت الله گلپایگانی و خمینی از محضر مرحوم آیت الله داماد2 و همچنین آیت الله اراکی3 استفاده نموده و در پایان به تهران آمده و چون مراجعتش به تهران مصادف بوده با فوت مرحوم حاج شیخ محمدتقی رستم آبادی اجبارا به مسجد رستم آباد رفته و به اقامه جماعت پرداخته و اضافه نموده کارهایی را که به اتفاق تعداد دیگری از روحانیون انجام می دهند و اعلامیه هایی را که چاپ و پخش می نمایند به هیچ وجه خارج از مسائل روحانیت نبوده و افزوده اخیرا عده ای از روحانیون تهران که به تعدادی از آنان ارادت حضوری و به عده دیگری ارادت غائبانه دارد هر چند وقت یک بار در منزل یکی از امضاءکنندگان زیر اعلامیه های فجر اسلام4 جلسه ای تشکیل و ضمن تهیه متنی آن را به امضاء دیگر روحانیون رسانیده و سپس اقدام به تکثیر آن نموده و هر یک از آقایان آن را در میان طرفداران خود به نحوی پخش می نمایند که این امر در ابتدا به صورت خیلی عادی و دستنویس تکثیر می گردید ولی اخیرا با به کار گرفتن دستگاه پلی کپی که به احتمال زیاد در اختیار شخصی به نام محسن کنگرلو می باشد این اعلامیه ها به وسیله ماشین تکثیر و پخش می گردد و هدف از این کار آگاهی بخشیدن به جامعه مسلمان و روشن شدن خواست های آنان بوده و حتی در دو نمونه از اعلامیه های اخیر از مردم خواسته شده بود چنانچه هم آرمان با روحانیت هستند با سکوت و خانه نشینی آن را اعلام کنند زیرا به این نتیجه رسیده بودند که اجتماعات چند ماهه اخیر کنترلش از دست خارج شده و ممکن است مخالفین جامعه روحانیت از آن صحنه ها به نفع خود و مخالف خواست های اسلامی بهره گیرند و دیگر مصلحت نیست مردم را به این سنگینی و فشردگی دور هم جمع نمود و قرار شده مجلس یادبود عزیزان را «کسانی که در درگیری با پلیس کشته می شوند» در مساجد مختلف برگزار نمایند و مفاد اعلامیه های فجر اسلام را به هیچ وجه مضره ندانسته و آن را کاری صددرصد در مسیر فکری این جمع دانسته و عنوان داشته کوچکترین اطلاعی که راهیابی برای مأمورین باشد صحیح ندانسته و در اختیار مأمورین قرار نخواهد داد و پخش این قبیل اعلامیه ها را از وظایف دینی و مسئولیت هر فرد مسلمان از جمله خود می داند و خاطرنشان نموده هر آنچه از این اعلامیه ها در اختیارش قرار گرفته در اختیار دیگران می گذارده است و در دنباله اقاریر خویش اضافه نموده مدتی با تمام گرفتاری و عدم امکانات که داشته اقدام به تکثیر و پخش نوارهای خمینی نموده تا این که با فرد دیگری به نام اصغر شیرزاد که وی نیز تمایل زیادی به داشتن دستگاه تکثیر نوار داشته آشنا ولی چون متوجه شده که این شخص مبلغی برای باز نمودن مغازه ای برای همین منظور می خواهد و از طرفی می دانسته که زمان تکثیر نوارهای داغ به زودی سپری خواهد شد وی را راهنمایی نموده تا کار دیگری برای خود در نظر گیرد که با کمک مادی وی اقدام به باز نمودن مغازه لوازم لوله کشی نموده و از سوی دیگر چون شیرزاد علاقه زیادی به تکثیر نوارهای خمینی داشته لذا با دستگاه کوچکی که در اختیارش بوده تکثیر نوارهای مورد بحث که از جانب شاه آبادی در اختیارش قرار می گرفته و در آن به مقام شامخ سلطنت اهانت گردیده اقدام و حتی گاهی اوقات نوارهای مذهبی خوبی (منظور از خوب بنا به گفته آقای شاه آبادی نوارهایی که در آن به دستگاه و مقام شامخ سلطنت اهانت گردیده می باشد) به دستش می رسیده تکثیر و به شاه آبادی تحویل می داده است همچنین در پاسخ این سؤال که جنابعالی در اقاریر خویش مرقوم داشته اید هدف از تهیه و تکثیر اعلامیه های فجر اسلام مسائل روحانیت بوده است، توضیح دهید منظور سرکار از نوشتن این جمله، به طورکلی زندگی جهنمی و پر از فساد و اختناقی که رژیم حاکم در این کشور بوجود آورده در رنج و عذابند چیست؟ پاسخ داده، از دیدگاه اسلام البته اسلامی که از نظر یک مرجعیت و یا به طورکلی روحانیت شیعه مطرح است نه اسلامی که هر کس با نظر خویش در ذهن چیزی از آن را ترسیم کرده است زیرا کدام برنامه از کارهای اجتماعی و فردی مطابقت کلی با نظام فکری و اسلامی دارد که زندگی جهنمی نباشد و یا شما فساد را در چه می دانید که در تمام ظواهر و باطن اجتماع را نمی بینید و یا آزادی کدام است که با پخش یک اعلامیه مراجع و یا روحانیت ایران نویسنده چاپ کننده و یا پخش کننده و یا خواننده یا عمل کننده بایستی تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت و شکنجه شوند چه جهنمی از این بدتر و در پاسخ این سؤال که چرا سرکار رژیم ایران را طاغوتی و رهبر مملکت را وابسته به دول خارجی می دانید پاسخ داده هر فرد یا جمعیتی که مردم را به غیر از خداوند قهار دعوت نماید در نظام فکری اسلام طاغوتی است و ساواک یک سازمان فاشیستی است و بدین جهت از پاسخ دادن به سؤالات خودداری و حتی در بازجویی مواجهه ای که با عبدالرسول سبزواری داده شد از نوشتن جواب سؤالات خودداری نموده است ضمنا در مورد ارتباطش با گروه به اصطلاح مجاهدین خلق پرسش لکن از نوشتن هرگونه مطلبی خودداری نموده همچنین اقاریر خلیل فقیه دزفولی و عبدالرسول سبزواری در صفحات 42 تا 45 پرونده اتهامی مضبوط می باشد.
نظریه : با توجه به محتویات پرونده و تحقیقات انجام شده به استحضار می رساند فعالیت مشارالیه به نفع گروه به اصطلاح مجاهدین خلق ایران و روحانیون مخالف رژیم قانونی کشور و همچنین نقش مؤثر یادشده در تظاهرات و بلواهای اخیر ایران که موجب خرابی ها، آتش سوزی و کشته شدن تعدادی افراد بی گناه گردیده و همچنین اهانت به مقام شامخ سلطنت محرز و مسلم می باشد و از این طریق به طور غیرمسلحانه علیه امنیت کشور اقدام نموده است اینک که پرونده امر تکمیل گردیده در صورت تصویب جهت اقدام قانونی به اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی ارسال گردد.
بازجوی متخصص کوچصفهانی 12 /6 /1357 (2537) کمالی 8 /6 /37 برزگری 9 /6 /37

توضیحات سند:

1ـ حضرت آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی از مراجع بزرگ تقلید در سال 1293 هجری قمری چشم به جهان گشود و در سال 1380 قمری بدرود حیات گفت.
آیت الله بروجردی پس از مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی از بزرگترین زعمای جهان شیعه به شمار می رود.
پس از تحصیل مقدمات در بروجرد، به اصفهان می رود و به تعلیم فقه و اصول و فلسفه مشغول می گردد.
در اواخر عمر مرحوم آخوند خراسانی بیش از 8 سال محضر آن فقیه بزرگ را درک نمود.
سپس در نجف و بروجرد به تدریس مشغول گردید در سال 1323 از سوی امام خمینی(ره) و برخی مدرسین بزرگ قم به حوزه علمیه دعوت و به تدریس هدایت حوزوی و زعامت و مرجعیت پرداخت.
آیت الله بروجردی در تربیت فضلاء و علماء روش خاصی داشته و در اداره مدارس علمیه و تحولات در دروس برنامه های جدیدی پیش گرفتند.
تأسیس مدارس علمیه در شهرها و استانها تقویت حوزه های سایر کشورهای اسلامی، ارتباط با مراکز علمی جهان اسلام، بنای مساجد بزرگ در قم، شهرها و کشورهای اسلامی از جمله اقدامات ایشان بود.
از آیت الله بروجردی آثار تحقیقی و علمی بسیاری به جای مانده است.
ایشان در سال 1340 شمسی پس از یک بیماری کوتاه درگذشتند.
شرح حال آیت الله بروجردی، حجت الاسلام علی دوانی، تهران، 1378.
2ـ آیت الله محمدعلی اراکی در سال 1273 در اراک دیده به جهان گشود.
پدرش حجت الاسلام حاج احمد آقا، مشهور به میرزا آقافراهانی از علمای مشهور آن سامان بود.
وی در نوجوانی وارد حوزه علمیه اراک شد.
دروس سطح حوزه را نزد آیت الله سیدمحمدتقی خوانساری به خوبی پشت سر گذارد.
ایشان سالها در درس آیت الله آقانورالدین اراکی و آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی شرکت کرد و از دانش و تقوای آن دو مرجع بزرگ تقلید شیعیان، بهره ها برد.
آیت الله اراکی پس از سالها تحصیل در حوزه علمیه اراک به دنبال هجرت آیت الله حائری یزدی به قم، وارد حوزه علمیه قم شد و در درس ایشان شرکت کرد.
آیت الله اراکی در این سالها با امام خمینی(ره) آشنا شد.
وی علاقه خاصی به امام خمینی(ره) داشت و هماره از فعالیتهای سیاسی ایشان علیه رژیم پهلوی پشتیبانی می نمود.
آیت الله اراکی در طول بیش از 35 سال تدریس در حوزه علمیه قم، پیچیده ترین مباحث علمی را با گفتاری شیوا و بیانی رسا مطرح می کرد.
ایشان پس از وفات آیت الله سیدمحمدتقی خوانساری به درخواست شماری از شاگردان، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت.
بسیاری از استادان برجسته حوزه علمیه قم و مسؤولان نظام جمهوری اسلامی ایران سالها از محضر ایشان کسب فیض نموده اند.
سرانجام روح ملکوتی آیت الله اراکی در سال 1373 به ملکوت اعلی پیوست.
مرجع تقلید شیعیان پس از یک قرن تلاش برای هدایت مردم دارفانی را وداع گفت و پیکرش با تشییع باشکوه مردم قم در حرم حضرت معصومه (ع) به خاک سپرده شد.
ایشان در طول عمر پربرکت خویش، کتابهایی نیز در علم فقه و اصول نوشت، آثارش عبارتند از : 1ـ حاشیه بر «عروه الوثقی» 2ـ شرح عروه الوثقی 3ـ مناسک حج 4ـ رساله استفتائات 5ـ النکاح و الطلاق 6ـ مقدمه بر کتاب «القرآن و العقل» نوشته آیت الله سیدنورالدین اراکی 7ـ تقریرات درس آیت الله شیخ محمد سلطان العلما 8ـ تقریرات درس فقه و اصول فقه آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی 9ـ حاشیه بر «دررالاصول» نوشته آیت الله حاج عبدالکریم حائری یزدی 10ـ تقریرات درس فقه آیت الله سیدمحمدتقی خوانساری 11ـ توضیح المسائل یادنامه آیت الله اراکی، اراک، اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی ر.ک : گلشن ابرار، ج 2، صص 951 ـ 956 3ـ آیت الله حاج سید محمد محقق داماد، در سال 1325 ه.
ق در احمدآباد یزد، دیده به جهان گشود و پس از تحصیل مقدمات و سطح در یزد، در سال 1341 ه.
ق به قم عزیمت کرد و از محضر آیت الله العظمی حائری بهره ها برد و به سبب علاقه مرحوم شیخ به ایشان، او را به دامادی خود برگزید و از آن روز به لقب داماد مشهور شد و در طول سالهای بعد از رحلت شیخ، مجلس درس باشکوهی دایر نمود و به تربیت فضلای حوزه پرداخت : وی در ذی الحجه سال 1388 ه.
ق در قم دارفانی را وداع گفت.
از جمله شاگردان وی شهید مطهری، شهید بهشتی، مرحوم ربانی شیرازی، شهید مصطفی خمینی، شهید مفتح و شهید قدوسی را می توان نام برد.
ر.ک : یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیت الله ربانی شیرازی، ص 50 4ـ گروه فجر اسلام در سال 1354 تأسیس شد.
افرادی چون: سید مهدی موسوی، شهید هادی بیگی زاده، شهید محمد بروجردی و محسن کنگرلو در تشکیل این گروه مشارکت داشتند.
کار اصلی این گروه، تکثیر اعلامیه های امام و روحانیون بود.
اول بار دستگاههای چاپ و تکثیر را در خانه ای واقع در قرچک ورامین مستقر کردند.
فجر اسلام نیروهای خود را از میان هیأتهای مذهبی و اعضاء خانواده ها (فرزندان و همسران) انتخاب می کرد و از این طریق اعلامیه ها را توزیع می نمود.
مرکز پخش اعلامیه ها، مساجد بودند و ارسال آنها به شهرستانها از طریق پوشش ارسال لوازم التحریر صورت می گرفت.
منابع مالی این گروه از طریق جامعه روحانیون تأمین می شد.
این گروه در دوره ای از فعالیتهای خود، غیر از توزیع اعلامیه ها به برخوردهای مسلحانه با رژیم شاه نیز دست زد.
فجر اسلام تا پیروزی انقلاب به فعالیت خود ادامه داد.
ر.ک : انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، کتاب هفتم، ص 4،

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شاه آبادی به روایت اسناد ساواک صفحه 375





صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.