صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

درباره: محمدباقر (محی الدین) فرزند زین العابدین شهرت انواری

تاریخ سند: 13 خرداد 1357


درباره: محمدباقر (محی الدین) فرزند زین العابدین شهرت انواری


متن سند:

محترما به استحضار می رساند : منظور: عرض وضعیت نامبرده بالا و کسب دستور در مورد عفو و بخشودگی وی سابقه: به دنبال دستگیری اعضای هیئت مؤتلفه اسلامی که مبادرت به ترور مرحوم حسنعلی منصور نخست وزیر اسبق ایران را نمودند مشخص گردید مشارالیه با افراد این هیئت در ارتباط بوده که به همین جهت در تاریخ 13 /12 /43 (2523 شاهنشاهی) وسیله مأمورین اداره اطلاعات شهربانی کشور دستگیر پرونده اتهامیش تکمیل و به اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی ارسال که به 15 سال زندان محکوم شده است.
متعاقب جمع آوری زندانیان مذهبی و کسانی که با گروه به اصطلاح مجاهدین خلق با انگیزه مذهب و دین فعالیت می نمودند و انتقال آنان به بازداشتگاه اوین و مذاکره با آنان درباره مضار فعالیتهای این گروه که باعث نابودی دین و ارکان اسلامی می شدند نامبرده بالا نیز به زندان اوین منتقل و جزوات گروه و کتب اسلامی مورد درخواست وی در اختیارش گذاشته شد و چون اطلاعات وسیعی از فعالیتهای مجاهدین و مارکسیستها داشت با سایرین به بحث و گفتگو پرداخته و اذهان آنها را روشن ساخته و اظهار داشته به نظام شاهنشاهی و اصول انقلاب شاه و ملت معتقد می باشد و مخالفت با رژیم ضربه مستقیم به دین اسلام و مقدسات مذهبی است.
1 در تاریخ 10 /9 /2535 گزارشی تهیه و تقدیم گردید که مقام مدیریت کل مقرر فرمودند ظرف دو ماه آینده چند عریضه برای عفو بنویسد و نام وی در لیستی که دستور داده بودم منظور شود» و اوامر به وی تفهیم گردید.
نظریه : با عرض مراتب فوق استدعا دارد در صورت تصویب اجازه فرمایند به شکرانه بروز رفع خطر از وجود مبارک ذات اقدس شهریاری و با عنایت به اینکه سه سال از محکومیتش باقیمانده مورد عفو و بخشودگی قرار گیرد.
منوط به امر عالیست.
احتراما به استحضار می رساند.
سجده ای موافقت می شود از نظر عفو اقدام شد سابقه پیوست جهت بهره برداری به بخش...
ارسال گردد.
21 /11

توضیحات سند:

1ـ ساواک پیوسته درصدد بود از مخالفت روحانیون با مارکسیسم به نفع خود بهره برداری نماید.
آنها اینطور القاء می کردند که این مخالفت به معنای همسویی با ساواک و موافقت با عملکرد دولت و رژیم است در حالی که روحانیت مبارز همواره با رژیم مخالف بوده و هیچگاه موافق اقدامات آنان نبودند.
در واقع با آشکار شدن ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین) جبهه جدید در مسیر مبارزه گشوده شد و این به معنای تعطیلی مبارزه با خودکامی های رژیم شاه نبود.
ساواک در گزارشی در تاریخ 11 /1 /56 در خصوص فعالیت های آیت الله ربانی شیرازی که از دوستان و هم بندی های آیت الله انواری در زندان بود چنین آورده است : «.
.
به طورکلی در این گفتگوها ربانی شیرازی معتقد بوده که آنها دارای دو دشمن هستند: اول دستگاه و دوم کمونیستها...
» (ر.ک : یاران امام به روایت اسناد ساواک، مرکز بررسی اسناد تاریخی،آیت الله ربانی شیرازی، ص 369)

منبع:

کتاب آیت‌الله محمدباقر محی‌الدین انواری به روایت اسناد ساواک صفحه 251

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.