صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تاریخ سند: 2 فروردین 1357


متن سند:

TEHRAN - IRAN قلهک خیابان دولت ـ خیابان قیطریه کوی مهرداد پلاک 16 لطفا به آقای مهندس مهدی بازرگان مسترد فرمائید.
بسم اللّه الرحمن الرحیم واعتصموا بحبل اللّه جمیعا و لا تفرقوا جناب مهندس مهدی بازرگان سلام بر همه بندگان صالح و پویندگان اسلام راستین: انتشار اعلامیه مشترک حضرتتان و آقای مطهری و اعلامیه توضیحی منتشره بعد در محافل دانشجوئی ما باعث ایجاد بحثهای متعددی شد که ما را بر آن داشت تا همچون دیگر برادران مسلمان نظرات خود را که انشاءاللّه بر پایه امر به معروف و نهی از منکر استوار است به حضورتان عرضه داریم.
حقیقت این است که وقتی نوار سخنرانی شما در مجلس چهلم دکتر در مشهد شنیده شد.
عده ای از افراد ذی صلاحیت متأثر شدند از اینکه شما دکتر را «معما» و زندگی و نبوغ و مرگ و ...
او را همه «معما» خواندید.
گفته می شد که بکار بردن کلمه «معما» آنهم از طرف شخصی چون بازرگان جای تعمق است.
اما طبق معمول با یک سری توجیهات سیاسی مسئله خاتمه پیدا کرد.
اما این بار سخن از بکار بردن لفظ و کلمه نیست باید مسئله را طور دیگری برداشت کرد.
خلاصه کلام در دو اعلامیه این است که مطالعه و فرهنگ غربی دکتر به او مجال نداده که مطالعات اسلامی خود را بطور عمیق پیشتر برد و اینکه ایشان اشکالات اساسی اسلامی و حتی اصولی دارند.
آیا در نظر هر انسان بی غرض و مرضی این بدان معنی نیست که با این دلائل ایشان اسلام شناس نمی تواند باشد.
نظریات ایشان نظرات اسلامی و قرآنی نیست؟ چرا که هم اشکالات اصولی دارند و هم مطالعات اسلامی نداشته اند.
در اعلامیه توضیحی فرموده اید که جوانان دوست ندارند در چهره نگاری معشوق خود خط کجی را ببینند.
بگذریم که این جمله نسل دانشجو و روشنفکر ما را تا سطح عالی ترین گروه پائین آورده و متهم به پرستش صوفی وار از قطب خود کرده است.
باید به عرضتان برسانیم که برداشت شما از قشر روشنفکر دور از حقیقت است.
ما هیچگاه به آن جناب چهره قدیسی نداده [ناخوانا] کم کمک ابر ز بستانی گذشت وقت ناز نرگس بیمار شد شاخه های نرگس پرگل شکفت دیدم ای افسوس چشم یار شد ما این گروه مسلمان دور از وطن اعلام می کنیم که: اولاً ـ به آنچه که در دو اعلامیه مرقومه شما و آقای مطهری آمده اعتراض داشته و مطالب آنرا دور از حقیقت و جعل اتهام میدانیم.
ثانیا ـ خود را مبرا از هرگونه شخص پرستی و تقلید عامیانه و صوفیانه دانسته و با اینکه هم کتب و درسهای مجاهد بزرگ شریعتی را مطالعه کرده و هم تألیفات شما و آقای مطهری را، در عین حال معتقدیم که تنها دکتر علی شریعتی بود که در تمام تاریخ شیعه برای اولین بار یک متد و روش علمی بسیار سازنده را برای شناخت اسلام ارائه داد و این یک از بزرگترین کارهای اوست که شخصیت ارجمندش را برای همیشه در تاریخ اسلام بخصوص شیعه جاودان خواهد داشت.
در خاتمه باید به عرضتان برسانیم که نسل جوان مسلمان امثال آقای مطهری را که مسائل مردم برایشان مسئله نیست و از جیب ملت مسلمان ارتزاق می کنند و کشته شدن هزاران و بی خانمان شدن ملیونها مردم مسلمان و تحریف اسلام راستین و دسیسه گشتن دین در دست جلادان زمان برایشان بی تفاوت است، کاری ندارند ما کسانی را که به زندگی عثمان وار نشسته اند و دم از علی می زنند جزو علمای راستین اسلام نمی دانیم که خود را مسئول شنیدن فتوایشان کنیم و ایشان را نیز بکار خود رها می داریم تا به برشمردن «مقدمات ایرانیان به اسلام» بنشینند و اگر سکوت ملت را میدانی برای افاضه علمی خود ببینند به مصداق شاعر عمل خواهیم کرد که : ای مگس عرصه سیمرغ نه جولان گه توست عرض خود می بری و زحمت ما می داری اما شما که دارای سوابق درخشانی در میان توده رنجیده ما هستید و خدماتی در گذشته داشته اید و طبیعتا محبوبیتی بهتر آن است که همچنان به نگهداری نام خود پرداخته و بازیچه دسیسه هائی که در خلاف جهت اسلام و منافع خلق است نگردیده امید است که همچون گذشته به یاری دین برخاسته و حقایق را آن طور که خدا می خواهد بیان کنید و خدمات مجاهدان راستینی را که به شعله جان خویش این چراغ هدایت را یک بار دیگر به تلألو درآوردند آن طور که باید و رضای خدا و منافع ملت اسیر سامان اقتضا می کند ارج بنهید.
والسلام.
دانشجویان مسلمان جنوب کالیفرنیاـ لوس آنجلس 78 /21 /3 ـ 2 /1 /57

منبع:

کتاب استاد شهید مرتضی مطهری به روایت اسناد ساواک صفحه 587




صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.