صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

گزارش بازجویی

گزارش بازجویی


متن سند:

الف ـ مشخصات متهم : نام مهدی شهرت شاه آبادی فرزند محمدعلی شماره شناسنامه 53501 صادره از تهران متولد 1309 محل تولد تهران، متأهل، میزان سواد خارج فقه و اصول، شغل روحانی امام جماعت مسجد لاریجانی در پامنار، مسلمان (شیعه اثنی عشری) تبعه دولت شاهنشاهی ایران، ساکن تهران خیابان فرح آباد ژاله، خیابان چهل متری مهام دست راست، کوچه دوم دست چپ درب اول پلاک 15 منزل شیخ.
ب ـ موضوع اتهام : اقدام علیه امنیت کشور.
پ ـ سابقه : برابر سوابق موجود نامبرده بالا در سال 48 روی منبر در دماوند درباره کشف حجاب1 و مینی ژوپ و صرف بودجه مملکت برای تزئینات مطالب تحریک آمیزی بیان نموده که به ساواک2 احضار و در تحقیقات معموله منکر اظهارات خلاف خود گردیده که در نتیجه با اخذ تعهد آزاد می گردد.
ت ـ گردش کار : اطلاعات واصله حاکی بود که نامبرده به اتفاق دو خواهرزاده خود به نام جواد و احمد احمدی فعالیتهای مضره ای را دنبال و اعلامیه های مربوط به گروه به اصطلاح مجاهدین خلق ایران را نیز تهیه و تکثیر و توزیع می نمایند که به همین سبب یادشده بالا دستگیر و در بازرسی از محل سکونت وی تعدادی کتب مضره و اعلامیه و دفاعیات مربوط به گروه به اصطلاح مجاهدین خلق ایران کشف و ضبط می گردد و در نتیجه مشارالیه با قرار تأمین مورخ 6 /7 /52 بازپرسی شعبه دادستانی ارتش بازداشت و قرار صادره به رویت وی رسیده و نسبت به آن اعتراض ننموده است.
ث ـ خلاصه اظهارات متهم : در تحقیقاتی که از نامبرده بالا به عمل آمده مشارالیه اظهار داشته هیچ گونه فعالیتی نداشته و اصولاً با این گونه اقدامات مخالف می باشد و به علت مریضی و نداشتن قدرت مطالعه و مباحثه و کمی حافظه چندین سال است که از منبر نیز استفاده نمی کند و با داشتن زن و شش فرزند مخارج خود را فقط از اجاره دو منزلی که مادرش دارد تأمین می نماید لیکن در مورد اعلامیه ها و دفاعیات گروه به اصطلاح مجاهدین خلق ایران اظهار داشته یک روز خواهرزنش که دانشجو می باشد به منزل وی مراجعه و گفته اعلامیه ای را در زیرزمین دانشکده پیدا نموده که او نیز اعلامیه موصوف را با ناراحتی از خواهرزنش اخذ و پس از مطالعه متوجه می شود که اعلامیه در زمینه فرار اشرف دهقانی از زندان و مربوط به چریکهای فدائی خلق می باشد و پس از چندی که به منزل خواهرش می رود اعلامیه مزبور را جهت مطالعه به جواد احمدی خواهرزاده اش می دهد مشارالیه در مورد دفاعیات گروه به اصطلاح مجاهدین خلق ایران اظهار نموده حدود هشت ماه قبل جهت خواندن نماز به مسجدی که در خیابان شکوفه واقع است رفته که پس از خواندن نماز شخصی تقریبا مسن به وی مراجعه و درخواست استخاره می نماید که بعد از انجام استخاره شخص مزبور خداحافظی نموده و می رود و مشارالیه بلافاصله متوجه می شود که مقداری یادداشت داخل یک پوشه از شخص موصوف جا مانده و با عجله به دنبال او می رود لیکن وی را پیدا نمی کند و برای این که در نظر داشته اموال گمشده را به صاحبش مسترد نماید چند روز متوالی نیز به مسجد مراجعه ولی شخص مزبور را نمی بیند و چون اوراق داخل پوشه را بررسی می نماید متوجه می گردد مقداری یادداشت و دفاعیات خطی مربوط به گروه به اصطلاح مجاهدین خلق ایران داخل آن می باشد که در نتیجه آنها را به منزل برده و بدون آن که دقیقا مطالعه نماید در صندوقچه خود قرار داده است.
نظریه : با توجه به محتویات پرونده و تحقیقات انجام شده و مدارک مکشوفه از وی و همچنین اظهارات جواد احمدی فعالیت مضره نامبرده بالا به نفع مجاهدین به اصطلاح خلق ایران محرز و مسلم بوده و به علت تعصب خاصی که دارد از اظهار حقایق در جلسات بازجویی خودداری نموده اینک که پرونده امر تکمیل گردیده، در صورت تصویب به منظور رسیدگیهای قانونی به اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی ارسال شود.

توضیحات سند:

1ـ کشف حجاب : رضاخان در سال 1314 ه .
ش تحت تأثیر مسافرتی که به ترکیه کرده بود، ضمن شرکت دادن همسر و دخترانش به صورت بی حجاب، کشف حجاب را در کشور اجباری کرد، فرمان کشف حجاب داد و فرمان وی خشم شدید ملّت و اعتراض روحانیون را بر انگیخت.
آیت الله حاج آقا حسین قمی به حال اعتراض از مشهد به تهران آمد و در جوار حضرت عبدالعظیم منزل کرد.
مردم به محض آگاهی از ورود ایشان از محلّه های مختلف تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم شتافتند.
اجتماع مردم رضاخان را هراسان گرداند و دستور داد که از ورود مردم به حرم جلوگیری کنند و آنجا را به محاصره خود درآورند.
خبر محاصره جایگاه آیت الله قمی به مشهد رسید.
مردم اجتماع عظیمی در صحن نو حضرت رضا علیه السّلام نمودند که بلافاصله دستور رسید مردم را در صحن به گلوله ببندند.
پس از این واقعه، بهلول، واعظ معروف خراسان، از مردم داغدار خواست که در مسجد گوهر شاد جمع شوند.
چون خبر این اجتماع بزرگ به رضا خان رسید، به مأموران خود دستور داد به هیچکس رحم نکنند و مردم را با آتش مسلسل متفرق کنند.
مأموران بر روی اجتماع عظیم مردم در مسجد گوهرشاد آتش گشودند و سپس بیرحمانه پیکر شهدا و حتّی مجروحان را در کامیونها ریخته به بیرون شهر بردند و دسته دسته در خندقی دفن کردند.
این خندق به «قتلگاه» مشهور شده است.
ر.ک : کوثر، ج 2، ص 477 ـ تغییر لباس و کشف حجاب به روایت اسناد ساواک / تهران / 1378 2ـ ساواک : لایحه تشکیل سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) در سال 1325 ه.
ش توسط مجلس شورای ملی تصویب و این سازمان در سال 1336 رسما تأسیس گردید.
«ساواک» مأمور سرکوب و مقابله با مخالفان رژیم و مبارزات اسلامی ایران بود.
ساواک با «سیا» (سازمان امنیت آمریکا) و موساد (سازمان امنیت اسرائیل) ارتباط داشت و به تدریج به یک سازمان مخوف تبدیل گردید.
این سازمان که درواقع اداره مرکزی «سیا» در خاورمیانه بود، تیم های تعقیب و مراقبت متعدد داشت.
نخست برای به دست آوردن اطلاعات، دستگیرشدگان را به شکنجه گاهها روانه می کردند و سپس آنها را به دادگاههای فرمایشی می سپردند و پس از حکم دادگاه، متهمان را به زندانهای مخوف می افکندند.
قساوت و بیرحمی ساواک بدان حد بود که دبیرکل سازمان عفو بین المللی در سال 1354 ه.
ش اعلام کرد کارنامه هیچ کشوری در جهان سیاهتر از کارنامه ایران در زمینه حقوق بشر نیست ...
جلادان ساواک علاوه بر شوک الکتریکی و ضرب و شتم مخالفان، از انواع وحشیگریها استفاده می کردند.
اعمال و رفتار ساواک از دید شاه پنهان نبود.
این سازمان در سال 1357 به دست مردم مسلمان ایران از میان رفت و شکنجه گران آن در دادگاههای انقلاب به کیفر رسیدند.
برای کسب اطلاعات بیشتر رجوع کنید به روزنامه آیندگان تاریخ 8 /1 /1358؛ انقلاب اسلامی و ریشه های آن، ص 491؛ ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج 1، ص 379

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شاه آبادی به روایت اسناد ساواک صفحه 41



صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.