صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : بعضی از برنامه های جشن هنر شیراز و نارضائی روحانیون

تاریخ سند: 30 شهریور 1356


موضوع : بعضی از برنامه های جشن هنر شیراز و نارضائی روحانیون


متن سند:

از : 20 ه 11 به : 312 شماره : 14110 /20 ه 11 امسال جشن هنر شیراز مصادف با ماه مبارک رمضان گردید و چون دو برنامه اجرا شده توسط هنرمندان خارجی باعث سروصدا و نارضایتی ها شد این موضوع به مساجد و سخنرانی های واعظین نیز سرایت کرد دو برنامه مورد نظر یکی گویا تأتری بود به نام «خوک بچه» که به صحنه آمد و دیگری در خیابان فردوسی شیراز در روز هفتم ماه مبارک رمضان در ملاء عام عشق بازی و اعمال رکیک بوده است که انجام شد یکی از کسانی که نسبت به این اعمال اعتراض نمود دکتر حجازی1 واعظ است که هر روز از ساعت 1300 الی 1400 در رادیو ایران در ماه رمضان سخنرانی دارد وی در مراسم ختم یک نفر در خانقاه صفی علیشاه در حضور دکتر باهری نسبت به این دو موضوع رسما اعتراض کرد و گفت در اول کار دولت، این چنین اعمال درست نیست این کارها را کمونیست های برگشته و باصطلاح توبه کرده انجام می دهند که تیشه به ریشه مملکت می زنند و چون دکتر باهری2 هم در جلسه شرکت داشت برای اینکه به ایشان برنخورد حرفش را اصلاح کرد و گفت البته عده ای از آنها، سپس خطاب به دکتر باهری گفت من از نزدیک با شما آشنائی ندارم ولی شنیده ام که شخص خداشناس و متدین هستید این وظیفه شما است که نگذارید جامعه ما سقوط کند و به اسلام و روحانیت توهین شود.
نظریه شنبه : به نظر می رسد پخش برنامه های مورد بحث یک اشتباه غیرعمدی بوده است که انجام گردیده و مقصر اصلی آن مسئولین جشن هنر شیراز می باشند ولی نکته مهم اینجاست که در پروسه زمانی فعلی کم کم نسل جوان از نفوذ روحانیت خارج می شود ولی باز کم و بیش در نسل پیر و متوسط و عده قلیلی1 جوان طرفدار دارد که باید تا حدود 30 تا 40 سال دیگر با آنها روش دوستانه و ساده را ادامه داد تا کم کم زمانه کالای آنها را بی ارزش کند بدین سبب اعمال و روشهایی مانند دو حادثه اخیر باعث رنجش و جدایی روحانیون خواهد شد که عملاً نارضائی آنها باعث جبهه گیری جوانان طرفدار آنها هم می شود که صلاح نیست یکی از رموز موفقیت حکومت حزب عدالت به رهبری سلیمان دمیرل در ترکیه این بوده و هست که خود را حامی اسلام می داند و به دستور دولت چند سال پیش کلیه مساجد در اختیار دولت قرار گرفت و روحانیون از حمایت مالی و معنوی دولت بهره مند شدند و اکثر مساجد نیز تعمیر شدند و این اعمال در توده مردم به ویژه 70% تا 80% روستائیان تأثیر نکوئی بخشید بدین سبب در حال حاضر این وظیفه سازمان اوقاف کشور ما است که به نام شاهنشاه آریامهر با کمک مردم و شهرداری ها و بخشداری های محل کلیه مساجد و اماکن مقدسه را زیر نظر بگیرند و ضمن تعمیر و حفظ آنها حدود چند میلیون قرآن کوچک و بزرگ برای استفاده مردم در مساجد بنحو مطلوب و خوب چاپ و تهیه شود تا موقع مراجعه به مساجد سراسر کشور از قرآن های اهدائی (یا تهیه شده به دستور) شاهنشاه آریامهر استفاده کنند و تاکنون هیچ پادشاه اسلامی چنین کاری نکرده است و این قرآنها یک عمر می ماند و همه از آن محافظت و استفاده خواهند کرد.
نظریه یکشنبه : نظریه شنبه قابل بررسی می باشد.
بدیعی نظریه سه شنبه : نظریه یکشنبه تائید می گردد.
عارف نظریه چهارشنبه : نظریه سه شنبه تائید می گردد.
در مجله خواندنیها نیز نسبت به تأتر خیابانی شیراز شدیدا حمله شده بود و آن را مغایر عفت عمومی معرفی کرده بودند.
مشاهیر 31 /6 /36 ـ دائره 2 478036 بایگانی شود

توضیحات سند:

1ـ اجرای برنامه های مستهجن، ضد مذهب و خلاف اخلاق در جشن هنر شیراز به نحوی بود که باعث اعتراض مهمان ها و سفرای خارجی نیز گردید.
مخالفت ها عمومی و گسترده بود و حتی افراد نزدیک به رژیم نیز نتوانستند در مقابل حجم و سیع اعتراضات مقاومت کنند و در این سند با این که حجازی از افراد نزدیک به دستگاه بود به اجرای چنین برنامه هایی اعتراض کرده است.
2ـ دکتر محمد باهری در سال 1298 شمسی در شیراز متولد شد.
تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر به پایان رساند و لیسانس حقوق قضایی خود را از دانشگاه تهران دریافت نمود.
وی دوره دکترای دولتی حقوق را در دانشگاه پاریس گذراند و مدت 20 سال استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود.
باهری که از توده ای های قدیم و دبیر کمیته حزب توده در فارس بود، بعدا تغییر روش داد و مورد علاقه اسداللّه علم واقع شد.
در تیرماه 1341 از طرف علم به عنوان معاون نخست وزیر انتخاب گردید و در اواخر همان سال در حالی که دانشیار دانشکده حقوق بود، به وزارت دادگستری رسید.
در سال 1345 به معاونت دربار منصوب شد و مسئولیت امور اجتماعی دربار به او محول گردید.
وی مدتی نیز مسئولیت بازرسی عالی شاهنشاهی آموزش عالی را به عهده داشت و سرپرست برنامه های تبلیغاتی جشنهای خانمان برانداز 2500 ساله شاهنشاهی نیز بود.
باهری از آغاز تأسیس «حزب رستاخیز ملت ایران» بدان پیوست و یک کانون فعال حزبی را در تهران اداره می کرد.
وی در مرداد ماه سال 1356 به سمت دبیرکلی حزب منصوب شد و در 5 شهریور ماه 1356 به عنوان وزیر دادگستری وارد کابینه شریف امامی گردید.
باهری دهها کتاب در مدح خاندان پهلوی منتشر ساخت.
3ـ اینگونه تحلیل ها مبنی بر خروج نسل جوان از تبعیت از دین و روحانیت، تحلیل های ذهنی گرایانه ای بود که در کمتر از یک سال نشان داد جوانان با فطرت پاک و الهی خویش به خداجویی بازگشت نموده و با تبعیت از مرجعیت دینی حضرت امام خمینی، بیناد رژیم شاهنشاهی را بر باد دادند.
در همین تحلیل، مسئول ساواک رفتارهای ضد اسلامی رژیم شاه را موجب گرایش جوانان به روحانیت ذکر می کند و پیشنهاد می کند که رژیم تظاهر به اسلام خواهی کند رژیم شاه همه این کارها را در سال آخرش انجام داد ولی فایده نبخشید.

منبع:

کتاب زنان دربار به روایت اسناد ساواک - فرح پهلوی - جلد دوم صفحه 73


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.