صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : شیخ عبدالرحیم ربانی

تاریخ سند: 11 مرداد 1350


موضوع : شیخ عبدالرحیم ربانی


متن سند:

به : 312 از : 7/ه شماره : 10873/ ه ساعت حدود 1030 روز 9 /5 /50 نامبرده بالا بمدرسه آقاباباخان آقایان سید علی اصغر1 و سید علیمحمد دستغیب2.
سید عبداله زبرجد.
3 شیخ علی انقیاد و چند نفر دیگر از طلاب حضور داشتند.
نامبردگان در حجره سید عبداله زبرجد تجمع نموده و آقای ربانی شروع بصحبت کرد و گفت ما کم کم خواهیم رفت در خصوص فالی و وضع طلاب هر چند که مملکت بی سر و ته و بی قانون و بی صاحب است و همان قانون کثیف مملکتی تا حدودی حکومت میکند لیکن نمی توانند بهیچ مجوزی طلاب را از مدرسه بیرون کنند.
شما سفت و سخت استقامت کنید.
و اصلاً متحمل فالی هم نشوید روز 20 مرداد ماه جاری که برای امتحان آمد هیچ برای امتحان حاضر نشوید تنها دو راه برای آنان است که پیش بروند.
1ـ چند نفر از طلاب را فریب بدهند و با خود همراه کنند تا در زیر زیربافالی موافق شوند و بعد کم کم دیگران را هم ناراحت کرده و اذیت کنند در اینصورت باید رفقا یکدیگر را لو ندهند.
2ـ به بیرون کردن طلاب از مدرسه متوسل شدند که باید طلاب چون متفرق هستند از راه قانون بدادگستری شکایت کنند یعنی از راه قانون مبارزه کنند ربانی اضافه کرد من در این سفر از بسیاری افراد خوشم نیامد بعضی از علماء بصراحت گفتند اقدام و امضاء تلگراف سودی که ندارد زیان هم دارد ولی عده ای دیگر گفتند اگر همه امضاء کنند ما هم حاضریم دسته دوم خیلی بهتر از اول بودند لااقل حاضر به اقدام شدند مع التاسف که عملی نشد من در این سفر فقط توانستم با طبقه جوان و تازه نفسها ملاقات کنم مثلاً آقای حائری کوچک و بزرگ هر دو عاقلانه و مجدانه کار کرده و میکنند از جمله حائری کوچک علاوه بر تدریس طلاب جلسات سخنرانی داشته و عده ای از دانشجویان و افراد جوان را ارشاد میکنند درست است که حائری را زندان کردند منهم زندان رفته ام الآن برایم از هر چیز لذت بخش لذت دارتر است که همین الساعه جنایتکاران مرا تبعید و یا بزندان ببرند امیدوارم شما جوانان بدانید که دستور دین مبارزه با فساد است من در خصوص جشنها چیزی نمیگویم یعنی خود شما وضع را خوب میدانید بمن اطلاع داده اند که چند فرسخی تخت جمشید یعنی مرکز جشن آب خوردنی گیر مردم نمیآید.
صدای مردم بواعطشی بر خواسته است و فقر و فاقه و بدبختی و دیگر ناراحتیهای مردم حتی بمن گفته اند حیوانهای مردم را بنام اینکه جنگل را باید حفظ کنند نمیگذارند به چرا روند یا اینکه میخواهند نسل بز قطع شود تا گوشت بره بخوریم شما یا باید طلبه نباشید یا باید هر کدامتان چریکی بخصوص جانباز و نترس و دلیر باشید خاموش نشستن و تنبل بودن سودی ندارد.
نظریه یکشنبه.
اظهارات شنبه مورد تایید است.
خاور نظریه چهارشنبه.
1ـ اظهارات شنبه مورد تایید است 2ـ محی الدین حائری و صدرالدین حائری در بخش 312 دارای سوابق ممتدی میباشند.
3ـ معین الدین فالی اخیرا بعنوان درس در مدرسه آقاباباخان از طرف اداره اوقاف تعیین شده که مورد تایید عده ای از روحانیون متعصب نمی باشد.
(موضوع گزارش 10517/ ه ـ 28 /4 /50) نظریه 7/ه ـ نظریه چهارشنبه مورد تایید است.
آقای محمودی در گزارش منعکس شود.
ضمنا بهره برداری گردد.
16 /5 ارائه شود.
26 /5

توضیحات سند:

1ـ حجه الاسلام سید علی اصغر دستغیب فرزند سید علی اکبر در سال 1324 ش در شیراز متولد گردید.
در طول دوران تحصیل از محضر آیات عظام گلپایگانی و آقا میرزاهاشم آملی کسب فیض نمود.
وی از اوایل آغاز نهضت حضرت امام خمینی (سلام اللّه علیه) دست به فعالیتهای سیاسی و انجام سخنرانیهای روشنگرانه زد.
در فاصله سالهای 1348 تا 1356 چند بار دستگیر و بازداشت شد و 2 بار نیز حکم تبعید او به شهرستان های سراوان و بندر لنگه صادر گردید.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تأسیس مدرسه علمیه رضویه در شیراز و حضور در مسجد الرضا به تربیت طلاّب و نسل جوان اقدام نمود.
وی همچنین در انتخابات دوره اول و سوم مجلس خبرگان، به عنوان نماینده منتخب استان فارس به مجلس خبرگان راه یافت.
2ـ حجه الاسلام سیدعلی محمد دستغیب (خواهرزاده شهید آیه اللّه دستغیب) فرزند سید علی اکبر در سال 1313 ش در شیراز متولّد گردید.
پس از اخذ دیپلم، با بهره گیری از محضر آیات عظام شهید دستغیب، شیخ حسنعلی نجابت، گلپایگانی، خویی، شیخ محمدباقر زنجانی، و حضرت امام خمینی (سلام اللّه علیه) به تحصیلات حوزوی همت گمارد.
مبارزات سیاسی خود را در سال 1342 و با شرکت در جلسات مذهبی آغاز نمود و بر اساس اسناد ساواک در سال 1349 در مجلس ختم آیه اللّه حکیم در مسجد نو شیراز، تصویب مرجعیت حضرت امام را از سوی جامعه روحانیت شیراز به اطلاع عموم رسانید.
با ادامه فعالیت ها و مبادرت به جذب جوانان، چندین بار توسط ساواک احضار و یا ممنوع المنبر گردید و حکم تبعید وی در 2 نوبت به سقز و اهر صادر شد.
بااوج گیری انقلاب، در آذر ماه 1357 به شیراز بازگشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سرپرستی پادگان هوابرد شیراز، ریاست دادگاه انقلاب اسلامی شیراز (استان فارس) و نیز سرپرستی حزب جمهوری اسلامی فارس اشتغال یافت.
سپس به تأسیس حوزه علمیه ابوصالح در شیراز اقدام نمود و علاوه بر سرپرستی حوزه، خود در آنجا به تدریس پرداخت.
ایشان نماینده دوره اول و سوّم مجلس خبرگان رهبری از استان فارس می باشد.
3ـ حجه الاسلام سید عبداللّه زبرجد، داماد شهید دستغیب، از روحانیون مبارز شیراز می باشد.
وی در سال 1342 ش به اتهام پخش اعلامیه و اقدام علیه امنیت کشور بازداشت گردید و پس از یک ماه به قید تعهد آزاد شد.
با ادامه فعالیت ها علیه رژیم پهلوی، چندین بار توسط شهربانی و ساواک احضار و مورد اعتراض و تذکر قرار گرفت.
وی اکنون مسئول حوزه علمیه محمودیه و امام جماعت مسجد حاج غنی شیراز می باشد و تولیت آستانه امامزاده سید علاء الدین حسین (برادر حضرت شاهچراغ) را نیز عهده دار است.

منبع:

کتاب آیت‌الله حاج شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی به روایت اسناد ساواک صفحه 260


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.