صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : مجلس ختم سید مصطفی خمینی فرزند روح اللّه خمینی

تاریخ سند: 16 آبان 1356


موضوع : مجلس ختم سید مصطفی خمینی فرزند روح اللّه خمینی


متن سند:

از : 20 ه 12 به : 312 شماره: 23815 /20 ه12 ساعت 9000 روز 5 /8 /36 مجلس ختم مصطفی خمینی با حضور حدود دوهزار نفر از طبقات مختلف روحانیون، بازاریان، جوانان در مسجد جامع بازار تهران تشکیل گردید.
پس از قرائت چند از آیات کلام اله مجید، ساعت 1015 شخصی به نام طاهری واعظ به منبر رفت با افتتاح سخن از آیات قرآن مجید اظهار داشت: مجلس امروز مجلس بسیار محترمی است و از موقعیت حساسی برخوردار می باشد هم از نظر تشکیل دهندگان و هم از نظر شرکت کنندگان در مجلس لذا مقرر شده به دلیل تداوم و ادامه این مجلس هیچگونه شعار و تظاهراتی از جانب شرکت کنندگان در مجلس ختم امروز چه در داخل مسجد و چه هنگام خارج شدن از آن داده نشود و نظم و انضباط رعایت گردد انشاءاله این دو نکته را در پایان مورد توجه قرار خواهند داد و اما علت اینکه من به منبر آمدم با کوچکتر از تمام اساتید سخن (علماء) بنابر امر بزرگان و علماء بوده و امتثال این امر را نموده ولیکن در حقیقت اداره کردن و باب سخن این مجلس واقعا به عهده دانشمند گرامی و خطیب گران1 قدر اسلامی جناب آقای فلسفی می باشد ولی ایشان به این جانب دستور داده اند عهده دار این خدمتگزاری و ادای وظیفه باشم این مجلس به عنوان درگذشت عنصری با تقوا، عالم با مقام اجتهاد آیت اللهی تشکیل گردیده که به ندرت اتفاق می افتد در چنین سنی از عمر این چنین مجتهدی که جامع تمام افعال و رفتار مقبول باشد پا به عرصه وجود بگذارد.
مرحوم آیه اللّه و آیه اللّه زاده خمینی در مدت کوتاهی بدون داشتن کتاب موفق گردیده بود 120 صفحه درباره مسائل متفاوت فقه اسلامی بنویسد که این خود دلیل بر تموج علمی و افکار عالمانه این مرحوم است و به علت فقدان عالمی عالی مقام جامعه روحانیت واقعا در این ضایعه اسفناک شکستی برداشته است.
آن گاه طاهری واعظ با روایتی به زبان عربی از امام هفتم اضافه کرد آن هنگامی که مؤمن، مجتهد و فقیر از دنیا می روند فرشتگان خداوندی در عزای آن گریه می کنند و نقاط زمین که بر روی آن عبادت می کرده اند به گریه می افتند سپس این موضوع را ارتباط به مصطفی خمینی داده و بیان نمود کرارا گفته اند و همه می دانستند نماز شب مرحوم آیه اللّه زاده خمینی در تمام عمرشان ترک نشده و از زمانی که خود را شناخته چه در مقام تحصیل علم و چه در مقام تدریس در حوزه علمیه کهنسال نجف اشرف از چنین خصوصیات معنوی بهره مند بوده و برای طلاب علوم دینی درس خارج می فرمودند آن گاه به نقل از گفته امام ششم عنوان نمود هرکس که درس بخواند علم تحصیل کند و به علمش عمل کند و به دیگران تعلیم علم دهد در ملکوت سماوات عزیز و بزرگ خوانده می شود و با این اوصاف چه مقامی مرحوم خمینی در پیشگاه خدا داشت.
مجلس برای فقدان این عالم بزرگوار تشکیل شده است.
جامعه روحانیت در درجه اول و جامعه مؤمنین و محسنین در درجه دوم مصیبت زده و متأثر است و مجالسی که از طرف مراجع عالی مقام در قم تشکیل شده سیل جمعیت و سیل احساسات و تأثر و اشک و ابراز علاقه مردم به آن مرحوم روشنگر این حقیقت است.
حوزه علمیه قم تعطیل، بازاریان قم تعطیل، حوزه علمیه شهر قم تعطیل و بازاریان مشهد تعطیل نموده اند تا در مجلس ختم مرحوم مصطفی خمینی شرکت نموده و در مصیبت شریک باشند و هم اکنون مجالس باشکوهی تشکیل و برگزار شده و هنوز ادامه دارد و مجلس محترم فوق که من نیز در آن به منبر رفته ام از طرف جامعه روحانیت مرکز تشکیل گردیده و می بینید که مجلس باشکوهی و چه ابراز علاقه و احساسات و این سیل احساسات متوجه این معنا است و برای اینکه مطلب از نظر ریشه و اصول محکم شود ضرورت دارد مقدمه ای در باب محبت عرض کنم.
محبت ها در این جهان به دوگونه است گاهی محبت ها مربوط به ظواهر زندگی و آن چیزی که از زندگی انسان با زندگی حیوان مشترکاتی دارد همانند محبت اولاد به پدر یا محبت پدر به فرزند برادر و خواهر و محبت انسان به انسانها و عشیره اش و محبت انسان بمال و خانه مسکونی و مال التجاره و عدالت و غیره و اینها یک سلسله محبت های غیر قابل انکاری است که انسان ها دارند یک نوع محبت دیگری نیز وجود دارد آن محبت الهی و انسانی است.
محبتی که ریشه انسانیت داشته و مربوط به معنویت است لذا می بینیم گاهی محبت ها در مقابل یکدیگر قرار می گیرند و خداوند بزرگ این دو نوع محبت را در قرآن ذکر نموده محبت اول را مقایسه می کند با محبت خدا و رسول و جهاد در راه خدا اگر کفه محبت ظاهری به معنوی افزونی دارد آن محبتی را باید تعقیب کرد که جنبه الهی دارد در اینجا اشاره به محبتی که از طرف جامعه روحانیت و مردم نسبت به مرگ مصطفی خمینی کرده و آن را از نوع محبت معنوی تلقی می کند و آن گاه اضافه کرد که جامعه روحانیت انتظار داشت که این آیه اللّه زاده جوان زنده بماند و درآینده رهبری و هدایت مردم را به سوی خدا به عهده بگیرد همان طوری که در طول عمر خود منشأ خدماتی در راه دین و اسلام بوده است شما از علماء و روحانیون بپرسید که آیا مجتهدی در چنین سنی به این درجه از مقام روحانیت و علمی ارزنده رسیده است یا خیر؟ اگر کمی دقت شود ملاحظه می گردد که مرگ این آیه اللّه زاده بزرگوار حادثه بسیار بزرگی برای جامعه روحانیت و مسلمین جهان بوده است و مردم با آرامش نسبت به این حادثه سنگین ابراز تأسف نموده و اشک می ریزند و از جان و دل به پدر آن مرحوم می گویند که ای مرد بزرگوار ما در این مصیبت با شما احساس همدردی می کنیم و به شما تسلیت می گوییم این همه موجهای احساسات تأسف انگیز مردم می تواند اندکی از آن همه غم سنگین قلبی که از داغ مرگ عزیزش می گرید بکاهد و موجب تسلی و آرامش آن دل داغدار گردد و آن گاه در مورد عظمت روح خمینی درباره سکوت مرگ فرزند اظهار داشت که مردم آن مرحوم را با دست خود به کربلا به کنار رودخانه فرات برده و پس از غسل و طواف دوباره به نجف اشرف عودت و در جوار مقبره حضرت امیرالمؤمنین به خاک سپردند.
حضرت آیه اللّه خمینی نماز بر عزیزش خواند و با آرامش نگاهی بر فرزند عزیزش نگریست و گفت خدایا آن را به من دادی حال آن قربانی را به تو سپردم در خاتمه در حالی که مردم به شدت گریه می کردند آرزو نمودند که دوباره روح اللّه خمینی به وطن بازگردد و مجلس ختم مذکور در ساعت 1130 روز 5 /8 /36 پایان یافت و حاضرین مجلس مزبور را ترک نمودند.
نظریه شنبه : نظری ندارد.
نظریه یکشنبه : متن گزارش خبر مورد تایید است.
نظریه سه شنبه : نظریه یکشنبه تایید می گردد.
نظریه چهارشنبه : نظریه سه شنبه مورد تایید است.
ضمنا برگزاری مراسم مذکور در مسجد جامع قبلاً به استحضار رسیده است.
ارسال گردد 16 /8

توضیحات سند:

1ـ اصل: عفیف

منبع:

کتاب شهید آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی به روایت اسناد ساواک صفحه 471



صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.