صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

درباره: محمدتقی جعفرى فرزند کریم

تاریخ سند: 8 اسفند 1353


درباره: محمدتقی جعفرى فرزند کریم


متن سند:

از: 312 [8 /12 /53]1
گزارش
درباره: محمدتقی جعفرى فرزند کریم

محترما به استحضار می‌رساند:2
در تاریخ 4 /9 /53 طى گزارشى به عرض رسید که نامبرده بالا از روحانیون مطلع تهران می‌باشد و نحوه جبهه‌گیرى او در برابر رژیم از یکسو و فعالیت‌هاى ضد امنیتى، از سوى دیگر، ظاهراً خنثى می‌باشد، مشارالیه ضمن آنکه اقداماتى در تأیید پیشرفت‌هاى مملکتى به‌عمل نمى‌آورد، سعى می‌نماید به هنگام وعظ و غیره، از دخالت در امور سیاسى خوددارى نماید.
در گزارش مزبور همچنین معروض گردید که بررسى‌هاى معموله در مورد تعداد معتنابهى از عناصر وابسته به گروه به اصطلاح مجاهدین خلق ایران، حاکى از آنست که چون نامبرده بالا تسلط کافى به حکمت اسلامى و فلسفه کنونى دارد، اعضاء گروه مورد بحث به منظور بالا بردن بینش و اطلاعات فلسفى خود، در جلسات مخصوصى که یاد شده براى نشر فلسفه اسلامى در منزل خود و یکى از همفکرانش تشکیل می‌دهد، متناوباً شرکت کرده‌اند. در گزارش مزبور پیشنهاد گردید بدوا با توجه به آمادگى که در روحانى مورد بحث در زمینه خدمت به مصالح ملى از نظر ارشاد جوانان، دانشجویان و متعصبین مذهبى وجود دارد پیرامون چگونگى روحیه مشارالیه وسیله ساواک تهران بررسى به‌عمل آید که مدیریت محترم اداره کل سوم موافقت فرمودند و در اجراى اوامر صادره مراتب به ساواک تهران اعلام گردید.
اینک ساواک تهران اعلام داشته که «به نظر می‌رسد مشارالیه راه اعتدال را در پیش گرفته باشد.»3
از سوى دیگر با توجه به متن گزارش اولیه که در آن قید گردیده بود افراد وابسته به گروه به اصطلاح مجاهدین خلق ایران در جلسات مورد بحث متناوباً شرکت می‌نمایند، مجدداً بررسى‌هائى با استفاده از سوابق موجود به‌عمل آمد. این بررسى‌ها نشان داد که با نگرش به اینکه جلساتى که نامبرده بالا تشکیل می‌دهد، بزعم عناصر مزبور، از دید ساواک بدور مانده، شرکت متناوب افراد مرتبط با گروه به اصطلاح مجاهدین خلق ایران در جلسات مزبور تا حد قابل اطمینانى محرز می‌باشد.
با عرض مراتب بالا مستدعى است در صورت تصویب در یکى از جلسات هفتگى مورد نظر با تهیه طرح لازم کلیه عناصر شرکت کننده در جلسات منزل مشارالیه (که حدودا و بطور تقریب بین 70 الى 100 نفر هستند) وسیله کمیته جلب و از منازل آنان بازرسى و در صورت مشکوک بودن و یا مشاهده مدرک مضره‌اى دستگیر شوند4 و سایرین بلافاصله آزاد شوند و سپس با واعظ مزبور بنحو مقتضى تماس و یاد شده در مورد ارشاد فکرى جوانان و دانشجویان توجیه و از وجود او بهره بردارى شود. موکول برأى عالیست. باقرى 8 /12
محترما با توجه به سابقه به‌استحضار می‌رساند. 8 /12 /53
بهتر است قبل از دستگیرى این عده افراد تحقیقات بیشترى به‌عمل آورید. چطور نمى‌توانید افرادى را خریده و یا میکروفون گذارى بکنید.
ثابتى10 /12 5
آقاى باقرى
به عرض ریاست اداره رسید مقرر فرمودند دستور مراقبت کامل داده شود و در داخل این جلسه نفوذ کامل شود و نتیجه را پس از یک ماه مجدد بررسى و گزارش تهیه گردد. در اجراى اوامر اقدام فرمایید. 6
14 /12

توضیحات سند:

1. با آنکه تاریخ سند قبل 10 /12 /53 است ولى به دلیل اینکه موضوع آن مربوط به بهمن 53 مى‌باشد قبل از این سند قرار گرفته است.
2. این گزارش عملیاتى که داراى طبقه‌بندى سرّى مى‌باشد در ادامه گزارش‌هاى قبلى توسط بخش 312 اداره کل سوم تهیه شده است و مضامین آن تکرار و جمع‌بندى اسناد و سوابق قبلى است. در مورد نکات لازم قبلاً توضیحات کافى در ذیل هر سند مربوطه، ارائه شده است.
آنچه که از این گزارش مى‌توان استنباط نمود، سردرگمى و اغتشاش ذهنى ساواک در زمینه چگونگى برخورد با استاد(ره) و جلسات تدریس ایشان است.
3. قبلاً هم اشاره شد که این تعبیر اساسا در مورد استاد علامه(ره) سالبه بانتفاء موضوع بوده و مصداق ندارد، زیرا قبلاً افراط و یا تفریطى از ایشان بروز نکرده بود که حال راه اعتدال را پیش گرفته باشند.
4. بخش 312 براى جبران ناتوانى عوامل ساواک، در یک واکنش انفعالى و از موضع ضعف، مجدداً پیشنهاد هجوم به جلسه درس استاد علامه(ره) و بازداشت دستجمعى شرکت کنندگان در آن را تکرار و تأکید نموده است.
5. پى‌نوشت ثابتى مدیرکل اداره سوم در حاشیه عمودى سمت راست سند، با لحنى عصبى، ناتوانى قسمت‌هاى ذیربط ساواک را در انجام ساده‌ترین اقدامات اطلاعاتى نشان مى‌دهد.
6. نتیجه نهایى این گزارش بازهم تلاش براى نفوذ بیشتر در جلسات استاد علامه(ره) و آزمودن چندباره بخت و توان ساواک تهران براى موفقیت احتمالى است و مکر مکاران به دست خودشان عقیم مى‌گردد.

منبع:

کتاب استاد علامه محمدتقی جعفری تبریزی به روایت اسناد ساواک صفحه 205

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.