صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : برگزاری مجلس جشن به مناسبت میلاد حضرت قائم(ع) در مسجد جلیلی

تاریخ سند: 8 مهر 1351


موضوع : برگزاری مجلس جشن به مناسبت میلاد حضرت قائم(ع) در مسجد جلیلی


متن سند:

به: 312 از: 20 ه 12 شماره : 14706 /20 ه 12 از ساعت 1830 روز یکشنبه 2 /7 /51 در مجلس جشنی که به مناسبت میلاد حضرت قائم (ع) از طرف انجمن دینی مسجد جلیلی برگزار گردید عده ای در حدود 500 نفر از افراد مختلف در مسجد جلیلی اجتماع نموده بودند پس از پایان نماز جماعت توسط مهدوی پیشنماز مسجد از حاضرین با شیرینی و بستنی و بسته های نقل پذیرائی و در این موقع عده ای از کودکان خردسال به نام نوباوگان هیئت مهدیه اختیاریه به سرپرستی یک نفر بزرگتر که روی سینه هر یک پلاک آن هیئت با نامشان نصب شده بود وارد مسجد شدند و چون علی حجتی کرمانی سخنران مجلس حاضر نشده بود لذا از طرف سرپرست این کودکان آیاتی از قرآن تلاوت و سپس برنامه مذهبی به وسیله کودکان مزبور به مدت سه ربع انجام و در ساعت 2000 موحدی کرمانی1 بالای منبر رفت بحثی پیرامون تربیت و آمادگی شروع که در آن لزوم هم آهنگ ساختن قشرهای طبقاتی را برای یک جامعه سالم و آماده برای ظهور حضرت قائم بیان داشت و گفت منتظران امام زمان آن عده افرادی که با دعا و گریه خود را جزء منتظرین محسوب می نمایند نیستند بلکه باید با عمل و کردار و رفتار صحیح عملاً ثابت کرد که منتظر او می باشند.
در دنیای پر هرج و مرج ما با وجود همه مفاسد اخلاقی و اجتماعی و رباخوار و هرزگی های جامعه چطور می توان منتظر یک حکومت جهانی شد؟ در دنیای مسلمانان که بالغ بر 750 میلیون نفرند یک اقلیت ناچیز، آن چنان بر آنها مسلط و از خانه و کاشانه شان آنها را رانده اند که کسی را یارای قدرت در برابر این قوم نیست اینها همه از خواب آلودگی ما مسلمانان می باشد و در اثر عدم اتحاد و نداشتن ایمان و گوشه گیری این چنین در دنیای امروز بیچاره و زبون شده ایم و سپس به نقش علماء در ارشاد مردم اشاره نمود و گفت متاسفانه در هر زمان زمامداران و مفت خواران و ظالمان ستمگر برای ریشه کن کردن منادیان اسلام آنچنان شاخه های تنومند این درخت کهنسال اسلام را قطع نموده اند که دیگر آثاری از آنان باقی نمانده است و چنان پرده های ریا و تزویر و عوام فریبانه[عوام فریبی ]روی قرآن و احکام اسلام کشیده اند که نامی از اسلام باقی نمانده مگر اینکه امام زمان خودش در موقع ظهور اسلام را به دنیا عرضه کند و جابران و غاصبان به حقوق مردم را نابود سازد در این موقع فلسفی واعظ به مسجد وارد و با ورود فلسفی و همراهان وی که در حدود سی نفر بودند حاضرین بپا خواستند و از طرف موحدی کرمانی چندین صلوات برای او فرستادند و موحدی به ذکر مقام و شخصیت فلسفی پرداخت و چند دعا برای ایشان نمود که با آمین گفتن بلند حاضرین روبرو و آرزوی آزادی سخنرانی ایشان را در آینده نمود و آنگاه از عدم سخنرانی و ممانعت از طرف دستگاه برای او اظهار تاسف نمود و گفت آخر این چه اجتماعی است و به این طریق از جلوگیری ها چه باید گفت و در خاتمه بار دیگر از فلسفی تعریف و تمجید فراوان نمود و دعاهایی بر علیه اسرائیل و عمال و حامیان اسرائیل نمود که با آمین های بلند حاضرین پاسخ داده می شد و نیز برای دشمنان اسلام و جامعه روحانیت آرزوی نابودی و سرافکندگی نمود و مجلس مزبور در ساعت 2100 پایان یافت و حاضرین به ترتیب مسجد را با خارج شدن فلسفی ترک نمودند.
افراد شناخته شده عبارتند از مهدوی پیشنماز، حاجی جلیلی، حاج مهدوی، مهندس گل افشان، محمدرضا توانا، عسگری (راننده).
محمود قدس، سیدحسین میرحسینی، محمدعلی یزدان پناه، احمد سلطانی، حاجی توسلی متصدی مسجد ارک به اتفاق همراهان فلسفی که عده ای از بازاریان بودند.
دلشاد و زنگنه.
نظریه سه شنبه : یادشدگان حاج محمدرضا مهدوی کنی.
محمدعلی گل افشانی، احمد کرم سلطانی، محمدتقی فلسفی واعظ و محمدحسن توسلی می باشند که دارای سابقه اند.
آذری نظریه چهارشنبه : نظریه سه شنبه مورد تأیید است.
پاد رئیس دایره 1 رئیس بخش 12 شهسواری رئیس اداره یکم امنیت داخلی ـ فرنژاد 1ـ به عرض برسد.
2ـ به اداره کل سوم صادر شود.
6 /7 /51 ملاحظه شد 9 /7 /51 محمدرضا مهدوی کنی پیشنماز مسجد جلیلی

توضیحات سند:

1ـ محمدعلی موحدی کرمانی فرزند عباس در سال 1310 در کرمان متولد شد و از 12 سالگی به فراگیری دروس حوزوی در کرمان پرداخت و پس از مدتی به قم مهاجرت نمود و سپس در سال 1335 عازم نجف اشرف شد و دو سال در آنجا از محضر اساتید استفاده کرد و سپس به قم برگشت و از محضر آیات عظام بروجردی و امام خمینی و محقق داماد و اراکی بهره برد و مدتی هم در مشهد از درس آیت الله میلانی استفاده کرد.
با شروع نهضت در سال 41 وی در رفسنجان برای پیشبرد نهضت فعالیت خود را آغاز نمود که در پی آن از سوی رژیم ممنوع المنبر و موظف شد که از شهر رفسنجان خارج شود.
در سالهای 42 تا 47 به کرمان رفته و در آنجا به فعالیتهای خود ادامه داد تا اینکه در سال 48 به توصیه شهید دکتر باهنر به تهران آمد و در مسجدی بنام مسلم ابن عقیل به فعالیت پرداخت.
در سال 51 به همراه دیگر یاران شهید مطهری، شهید باهنر، شهید بهشتی، مهدوی کنی، امامی کاشانی و ...
تشکیلاتی را بوجود آورد که ریشه روحانیت مبارز در تهران به حساب می آمد.
و پس از آن در کنار شهید بهشتی و دیگران حزب جمهوری اسلامی را ایجاد کرد و در اولین کنگره حزب به عضویت شورای مرکزی و شورای داوری انتخاب شد.
آیت الله موحدی کرمانی دو دوره اول مجلس شورای اسلامی از طرف مردم کرمان به مجلس راه یافت و در دوره دیگر نیز از طرف مردم تهران به مجلس رفت و مدت 3 سال بعد از شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی با اشارت امام خمینی به عنوان نماینده امام و امام جمعه کرمانشاه منصوب شد.
ایشان همچنین دو دوره در مجلس خبرگان عضویت داشت.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 315


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.