صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

شرائط ثبت نام

شرائط ثبت نام


متن سند:

بسمه تعالی 1ـ سن : از 12 سال کمتر نباشد، و برای دوره اول از (18) سال بیشتر نباشد.
2ـ معلومات برای دوره اول حداقل در حدود دوره اول تعلیمات عمومی (کلاس ششم سابق یا پنجم جدید).
3ـ قبل از ورود از برنامه و مقررات مدرسه و کیفیت اجراء آن مطلع شود.
مدارک لازم 1ـ دو قطعه عکس 6×4.
2ـ یک برگ رونوشت شناسنامه.
3ـ اجازه کتبی پدر یا ولی شرعی برای کسانیکه سن آنها از 15 سال کمتر است.
4ـ معرفی نامه از یکنفر معرف ساکن قم (یا محل تحصیل) که برگ معرفی نامه را امضا نماید.
5 ـ گواهی حسن اخلاق از مدرسه ای که قبلاً در آن تحصیل کرده (برای کسانیکه سابقه تحصیل علوم دینیه را دارند).
6ـ گواهی پزشک مبنی بر سلامت از امراض واگیر.
برنامه اجرائی ماده (1) هر سال در نیمه اول شهریور ماه نام نویسی و امتحان ورودی انجام میشود.
تبصره 1ـ برحسب اقتضای محل (از نظر آب و هوا) این تاریخ گاهی تغییر میکند، مثلاً در مناطق گرمسیر، در نیمه آخر شهریور و در مناطق سردسیر ممکن است زودتر انجام شود.
تبصره 2ـ امتحان ورودی برای محصلین دوره اول : 1ـ دیکته : از گلستان سعدی.
2ـ فارسی : ترجمه و شرح قسمتی از متن گلستان سعدی (نظم و نثر).
3ـ انشاء.
4ـ معلومات عمومی.
تبصره 3ـ برای دوره های بالاتر علاوه بر مواد فوق از کتب درسی دوره های قبل امتحان میشود.
ماده (2) برای هریک از محصلین پرونده ای تنظیم میشود که مشتمل میباشد: عکس، رونوشت شناسنامه، تاریخ ورود، میزان معلومات وقت ورود، (اوراق امتحان ورودی) معرفی نامه، تعهدنامه، برگ مشخصات، اجازه کتبی ولی که قبلاً ذکر شد.
نمونه هریک از اوراق مزبور ضمیمه است.
تبصره ـ طرز اخلاق و رفتار و جدیت محصل در ایام سال، ساعات غیبت از جلسات درس و امتحان در پرونده منعکس شود تا متصدی محصل را تشویق یا متذکر و راهنمائی نماید.
ماده 3ـ تحصیلات محصلین این مدرسه باید مطابق برنامه و تحت نظر متصدی و مدرسین محترم باشد و هیچیک نمیتوانند در غیر از درسی که در مدرسه برای آنها تعیین شده شرکت نمایند.
تبصره ـ محصلین ممتاز و استثنائی اگر از عهده دروس خود کاملاً برآیند با موافقت مدیر مدرسه میتوانند در درس دیگری خارج از مدرسه شرکت نمایند.
ماده 4ـ هر درس باید در ساعت معین تدریس شود و محصلین قبل از ورود استاد در محل درس آماده باشند و پس از شروع، کسی حق ورود به جلسه درس را ندارد.
ماده 5ـ برای هر دوره دفتر مخصوص میباشد که اسامی محصلین و ساعت دروس آن دوره در آن درج شده و قبل از شروع درس هرکدام از محصلین نبودند جلو نام او غایب نوشته میشود و میزان جدیت و پیشرفت محصل بوسیله نمره ارزش یابی و در دفتر ثبت میگردد.
ماده 6ـ مسافرت هر یک از محصلین باید با اجازه متصدی مدرسه باشد.
ماده 7ـ محصلین باید درسهای خود را مرتب بنویسند و هر چهارشنبه جزوه نوشته شده را تحویل استاد بدهند و آقایان مدرسین جزوه ها را پس از مطالعه و تصحیح صبح پنجشنبه که برای امتحان شفاهی بمدرسه تشریف میآورند پس از تعیین میزان معلومات و جدیت محصلین به آنها تحویل میدهند.
تبصره ـ لزوم نوشتن درسها برای دوره مقدمات میباشد و برای دوره سطح و خارج بسته بنظر اساتید و متصدی مدرسه میباشد.
ماده 8ـ هر پنجشنبه از کلیه محصلین امتحان شفاهی بعمل میآید.
تبصره ـ امتحان شفاهی هر درس توسط استاد مربوط از تمام درسهای هفته در مدرسه انجام میشود و میزان نمره امتحان هفتگی محصلین که نمودار کوشش و جدیت آنها است از حدی که تعیین میشود نباید کمتر باشد.
ماده 9ـ در هر سال دو مرتبه امتحان کتبی و شفاهی عمومی بعمل میآید تاریخ امتحان قبلاً تعیین میشود.
ماده 10ـ در نتیجه امتحانات نمره هر یک از دروس از (12) نباید کمتر باشد.
ماده 11ـ نمره هر یک از دروس از مقدار لازم کمتر باشد تجدیدی و در شهریور ماه مجددا امتحان میشود ـ میزان قبولی در امتحانات تجدیدی در ماده 10 ذکر شد و اگر کمتر باشد مردود است.
ماده 12ـ هر محصل بیش از یکسال در یک رتبه مردود شود از مدرسه خارج میشود.
ماده 13ـ هر محصل بیش از پنج ساعت در ماه بدون عذر موجه غیبت داشته باشد از مزایای مدرسه محروم میشود و چنانچه محصلی غیبت داشت (حتی یکساعت) موظف است قبل از ورود بجلسه درس بدفتر مدرسه مراجعه کند.
ماده 14ـ محصلین دوره اول اگر از عهده امتحان ورودی برنیامدند در صورت وجود امکانات در مدت 2 تا 3 ماه فقط درس : املاء، فارسی، انشاء، خط، حاضر میشوند و پس از آمادگی کامل در برنامه عربی شرکت مینماید.
ماده 15ـ محصلین دوره های دوم به بالا در صورتیکه از نظر امتحان فارسی و خط ضعیف باشند ضمن تحصیل علوم عربی در درس فارسی و خط شرکت مینمایند.

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 146




صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.