صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : دومین جلسه آموزش سیاسی و تعلیماتی حزب ایران نوین تلفنگرام مورخه : 26/3/48

تاریخ سند: 28 خرداد 1348


موضوع : دومین جلسه آموزش سیاسی و تعلیماتی حزب ایران نوین تلفنگرام مورخه : 26/3/48


متن سند:

از : 20 ه 4 به : 321 4 ه 20 /38883 دومین جلسه آموزشی سیاسی و تعلیماتی از ساعت 1730 روز 25 /3 /48 با حضور بیش از 90 نفر از داوطلبان و مستمعین آزاد در سالن کنفرانس حزب ایران نوین تشکیل گردید.
ابتدا آقای دکتر حسن متین آغاز دومین جلسه را اعلام داشت.
آقای دکتر سعید در برابر میکروفون قرار گرفت و اظهار داشت از هم مسلکان محترم تقاضا می شود تا پایان مباحث دانش سیاسی اظهار نظر عجولانه نکنند.
در جلسه گذشته عده ای به روزنامه خواندن.
صحبت کردن و خندیدن مشغول بودند باید بطور قاطع بگویم که در این مورد حزب شدیدا اقدام خواهد کرد تا این کلاس نقش سودمند خود را ایفاء کند.
بدون اینکه نامی ببریم 3 نفر از حاضران در کلاس گذشته را که نظام حزبی را رعایت نکردند امروز رسما به کلاس راه نداده ایم.
عده ای اشتیاق فراوان دارند که به این کلاس بیایند ولی چون جا نبود برای هر دوره با اینکه 50 نفر در نظر گرفته بودیم 80 نفر ثبت نام نمودیم ضمنا این کلاس بحث و انتقاد نیست.
کلاسی است که راه و سیاست حزب را در برابر مسائل انقلاب روشن می کند.
ما می خواهیم که شرکت کنندگان به مسائل انقلاب و ایدئولوژی حزب آشنا شوند و آگاهی یابند.
بدیهی است که کمیته هایی هم بوجود آوردیم که در آینده خیلی نزدیک جامعه عمل خواهد پوشید.
از جمله : 1ـ کمیته کنفرانس بحث و انتقاد.
در این کنفرانس هم مسلکان خواهند توانست در زمینه مسائل حزبی و پیشرفت بیشتر در امور مملکتی بحث و انتقاد آزادانه نمایند.
این کنفرانس بزودی آغاز به کار خواهد کرد.
2ـ کمیته تعلیماتی و آموزشی برای افراد تازه وارد.
3ـ کمیته تعلیماتی برای کادرها و سازمانهای حزبی از جمله سازمان جوانان.
اصناف.
زنان.
کارگران.
4ـ کمیته ایدئولوژیکی.
که در آن ایدئولوژی حزب در یک کادر عمیق و عالی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
5 ـ و این کمیته عالی برای افراد فعال و برگزیده سپس آقای شمس صدوقی در برابر میکروفون قرار گرفت و اظهار داشت بدنبال بحث گذشته که در آن پیدایش بشر اولیه و فلسفه آن و اجتماعات عهد عتیق و قرون وسطی و فلسفه افلاطون و ارسطو را مورد بحث قرار داده بود و اظهار داشت قرون وسطی و اختلافات آوای کلیسا و حکومت پیش آمد.
و سالهای زیاد ادامه داشت.
آوای کلیسا تحت تأثیر فوق العاده جامعه فئودالیزم آن دوره دامنه فعالیت خود را گسترش داد و تقاضای دخالت بیشتر کلیسا و اسقف ها را در امور مملکتی خواستار گردید.
تضاد بین حکومت و مذهب از همین دوره پدید آمد.
بدیهی است اسقف ها در آن موقع روشنفکرترین قشرهای جامعه را تشکیل می دادند و برای خود حق دخالت بیشتری در امور حکومت طلب می کردند ناطق افزود سقراط اول کسی بود که دیالکتیک یعنی گفتگوی بین اضداد را برای روشن شدن حقیقت بنیان نهاد و ماکیاول از وی پیروی کرد.
درباره دیالک تیک و تز ـ آتی تز ـ سن تیز سخن گفت و اظهار داشت روزی کسی از سقراط پرسید که اگر انسانی در برابر سنگر بایستد و تیراندازی نکند ترسوست (تز) سقراط گفت خیر.
او پرسید که اگر کسی عقب نشینی کند (در برابر دشمن) و سپس حمله را آغاز نماید ترسوست (آنتی تز) سقراط گفت خیر.
طرف پرسید پس شجاعت در چیست.
سقراط گفت بردباری در اخذ تصمیم (سن تز) و این است دیالکتیک.
نامبرده سپس تجزیه تحلیل دانش سیاسی قرن 17 و فلسفه ماکیاول و عقاید وی در سلطنت و حکومت به قرن 18 اشاره کرد و از هیکل نام برد و گفت بحث در این خیلی وسیع است چه هم فاشیست ها و هم کمونیستها از عقاید وی سود بردند.
اما مطلب مهم آنکه در آن موقع او عقیده متضاد وجود داشت.
1ـ مردان بزرگ هستند که تاریخ را بوجود می آورند.
2ـ تاریخ است که مردان بزرگ را بوجود می آورد.
هگل هر دو نظر را رد کرد و گفت.
مردان بزرگ کسانی هستند که به قوانین حرکت جامعه آگاهی دارند و به الزامات و ضرورتهای تاریخی مطلعند.
مثال شاهنشاه آریامهر ما در ایران.
لین در شوروی.
آتاتورک در ترکیه.
ناطق اضافه کرد قرن 18 قرن دائره المعارف است سپس به اقتصاد و سیستم سرمایه داری و بورژوازی که بعد از سرنگونی فئودالیسم بوجود آمد اشاره کرد و گفت بورژوازی از موقعی بوجود آمد که بازده تولید اضافه شد.
آن وقت رژیمهای متروپل و استعماری برای غارت مواد اولیه تولید است در سرزمینهای مختلف پیش آمد.
ناطق ـ و به قرن نوزده قرن بوجود آمدن خدایان پولاد و نفت و افزایش قدرتهای استعماری که در تمام حکومت ها نفوذ می کردند اشاره کرد و قسمتهائی از فرمایشات شاهنشاه آریامهر را به عنوان مثال آورد که چگونه سیستم فئودالیزم گذشته با رخنه در دولت و حکومت در برابر افکار انسانی و برنامه های مترقی معظم له قد علم می کردند.
و قرن 16 را قرن متروپل و سیاستهای استعماری و افزایش قدرت بورژوازی تلقی کرد در بین صحبت ها قسمتهایی از کتاب انقلاب سفید شاهنشاه آریامهر را به عنوان شاهد گویا و عمیق ذکر نمود و اظهار داشت.
دانش سیاسی را در هر دوره انسانهای اندیشمند پدید می آورند و حتی سیستم فئودالیزم با آن هم آوای کلیسا و تفتیش عقاید و...
قدرت نیافت از نفوذ این اندیشه ها که به خاطر اعتلای مقام انسان و روشن شدن حقایق بود جلوگیری کند و ادامه داد...
بعد از سرنگونی رژیم فئودالیزم سیستم سرمایه داری در مملکت ما مستقر نگردید و با رهبری شاهنشاه آریامهر سیستم مالکیت عمومی و تعاونی زراعی جایگزین آن سیستم شد.
نامبرده در این وقت به شعار حزب ایران نوین پرداخت و آن را مورد تجزیه و تحلیل کامل قرار داد و گفت (شعار استراتژیک حزب ما در شرایط فوق کنونی استقرار تمام و کمال نظام مستقل ملی و کنونی و محو آثار) (نظام ذهنی ارتجاعی گذشته و مبارزه انقلابی در تمام جبهه ها به خاطر تحقق کمال و کامل این استراتژیک) است.
در مورد خصوصیات انقلاب ششم بهمن سخن گفت و اظهار داشت.
هر انقلاب دارای خصائصی است انقلاب ششم بهمن نیز دارای خصائصی است ملی و انسانی.
مطالبی که می گویم مجرد و انتزاعی نیست این مطالب از میان فرمایشات متین و نجیبانه شاهنشاه آریامهر در کتاب انقلاب سفید بیرون کشیده شده است باید این کتاب را که بسیار فشرده و شگرف و عمیق است با وقت و درست اندیشی و فرصت بیشتر مورد مطالعه قرار داد و هم مسلکان باید به خوبی آن را فرا گیرند.
خصوصیات انقلاب شاهنشاه آریامهر.
1ـ انتقال حاکمیت از فئودالیزم به دهقانان و کارگران و روشنفکران.
2ـ فرو ریختن سنگرهای ارتجاعی.
3ـ استقرار فرزندان ملت به جای سرمایه داران بزرگ و پولداران.
مطلب اساسی که موجب سربلندی است در نظام جدید ما.
سیاست خارجی مملکت ماست که اعلیحضرت شاهنشاه آریامهر در کتاب انقلاب سفید ایران بدان اشاره فرمودند (ما معتقدیم که دیگر دوران اصول خشک و انعطاف ناپذیر گذشته سپری شده و بسیاری از مرام ها بدان صورت که...) و گفت واقعیت این بیانات شاهنشاه آریامهر در کنفرانس بزرگ اخیر کمونیستها آشکار شده و بعد از چندین سال از عمر کمونیست ناگهان در کنفرانس 5 نظریه مختلف داده شده است.
ناطق ـ در پایان به چگونگی پیدایش حزب ایران نوین اشاره کرد و اظهار داشت از شهریور 20 به این طرف احزاب مختلفی بروی کار آمدند.
بعضی ها به خاطر مقام و پست و برخی ها به خاطر انجمادهای فکری و نداشتن قدرت نفوذ بین طبقات و توده های مردم از بین رفتند.
چون از اصول صحیح و منظم و ایدئولوژی کامل برخوردار نبودند و یکی از احزاب صریحتر بگویم حزب توده که رهبران آن را افراد روشنفکر و دانشمندی تشکیل می داد آنچنان توانسته بود که در بین توده ها نفوذ کند که از کارگر ساده گرفته تا قشرهای روشنفکر و آگاه را در برگیرد ولی این حزب که به خاطر (آن طور که می گفتند...) برخی مسائل و یا سیاست ها متلاشی نشد بلکه حزبی بود که فساد داخلی او را به ورشکستگی کشاند.
مهمترین خیانت های این حزب وقتی صورت گرفت که وقتی پای خروج قسمتی از میهن ما آذربایجان مطرح گردید این حزب آن را مورد تأیید قرار داد و در نتیجه هزاران نفر از اعضاء خود را از دست داد.
2ـ مهمتر آن که وقتی شاهنشاه ما در سال 1330 موضوع ملی شدن نفت در سراسر کشور را عنوان فرمودند همین حزب موضوع ملی شدن نفت جنوب را پیش کشید و این عجیب بود شاه موضوع را در سراسر کشور عنوان می فرمودند و حزب توده در جنوب.
و باز هم مهمتر آن که در سالهای 31 و 32 دیدیم که چگونه این حزب و دارو دسته اش به مظاهر مقدس ملی ما اهانت کردند.
پس حزب توده را سیاست ها از بین نبردند بلکه این حزب توده بود که از داخل به فساد و ورشکستگی دچار شده بود.
یکی دیگر از علل اقبال مردم در آغاز کارش از این حزب این بود که رهبرانش را عده ای از زندان آزاد شده تشکیل می دادند و مردم اصولاً و مخصوصا ملت ما به افراد مظلوم با زندانی رقت قلب نشان می دهند از این نظر به این حزب کشانده شدند.
حال این مطلب عنوان می شود که چرا حزب ایران نوین از بالا تشکیل شده یعنی از رأس به قاعده و حال آنکه کلیه احزاب باید از پایین تشکیل گردد و توده های مردم را در برگیرد و از قاعده به رأس صعود کند در اینجا باید بگویم که انقلاب ما یک انقلاب جهشی بود.
انتقال قدرت از فئودالیزم به توده های مردم.
لازم می آید که در اسرع وقت اندیشمندان و آزاد مردان با توجه به رسالت تاریخی میهن و نیازها و ضرورتهای جامعه حزبی پدید آورند تا با سرعت بیشتری توده های کارگری و دهقان و روشنفکر و اصناف را در برگیرد و این کار شد و چنانچه می بینیم حزب ما توانست میلیونها نفر را در سراسر کشور به دور خود گرد آورد یعنی همان کسانی که انقلاب به خاطر آنها آغاز شده بود.
و حال آنکه اگر این حزب از پائین بنیان نهاده می شد سالها طول می کشید و شاید قرنها تا بتواند دوام و قوام یابد.
در پایان یک ربع ساعت برای سؤال وقت داده شد و 5 نفر سؤالاتی کردند و آقای دکتر میرهادی زاده (معاون مدیرکل روابط عمومی وزارت کشاورزی) اظهار داشت که باید دو اصل به خصائص انقلاب ایران اضافه شود و 5 اصل گردد.
1ـ سفید بودن انقلاب ایران.
2ـ ایجاد خصلت انعطافی انقلاب در به کار گرفتن نیروهای جوان شهرنشین در خدمت روستاها آقای صدوقی اظهار داشت من این را در تجزیه و تحلیل مبانی انقلاب ذکر کرده بودم و این دو اصل درست است.
نظریه منبع : نظر خاصی ندارد.
نظریه رهبر عملیات : بطوری که استحضار دارند کلاس مزبور جلسه دوم خود را تشکیل داده و به نظر می رسد سطح معلومات اغلب افراد شرکت کنندگان در رده ای نیست که به خوبی بتوانند اظهارات علمی آقای صدوقی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.
لذا اصلح است در بدو امر به منظور هم آهنگ نمودن افکار شرکت کنندگان مطالب مطروحه در سطح پائین تری باشد.
بهره برداری شد.
در ساواک تهران در مورد...
مطالب معروضه در کلاس استعلام آقای اصحابی اظهار داشتند که طرح مطالب فوق در کلاس مزبور مورد تأیید می باشد.
مجتهدی 29 /3 /48

منبع:

کتاب حزب ایران نوین به روایت اسناد ساواک - جلد 3 صفحه 173






صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.