صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

متن سخنرانی آیت اله سید محمدرضا گلپایگانی روز 13/12/48 در مسجد اعظم قم

تاریخ سند: 13 اسفند 1348


متن سخنرانی آیت اله سید محمدرضا گلپایگانی روز 13/12/48 در مسجد اعظم قم


متن سند:

قبل از ورود بصحبت چون شب گذشته از نجف مکتوبی داشتم که نوشته بودند که حضرت آیت اله حکیم را حرکت دادند برای لندن بجهت معالجه.
از خداوند متعال شفای ایشان را مسئلت داریم (آمین حضار).
من دعا میکنم شما آمین بگوئید سپس از همه آقایان علماء و فضلاء و طلاب و مشتغلین تشکر میکنم که بحمدالله با اینهمه موانع و مزاحمات و مهیا نبودن اسباب در انجام وظایف خود کوتاهی نداشتند.
1 وظایف خود را انجام داده و خواهند2 داد انشاءالله و با اینهمه گرفتاریها که برای آنها فراهم است از درس و بحث و تألیف کتاب و تبلیغات دینی کوتاهی نکرده ام و نکرده اید.
جزاکم الله خیرالجزاء تذکر میدهم میدانید کار این دوره از زمان کفار بواسطه ترفیعات و ارتقاء در امور مادی و پیشرفت در علوم اجتماعات غرور و جاه طلبی را بنهایت رسانده اند و هریکی از این ممالکی که بزعم اهل دنیا ممالک راقیه مینامند آنها در فکر این افتاده اند که سایر ممالک را تحت تسلط خود در آورند و بلکه در فکر این هستند که تمام دنیا را تحت تسلط خود در آورند و باالخصوص چون از ممالک اسلامی درک ضعف کردند و از این طرف قوانین اسلام قوانین عادله اسلام را مخالف با مرام تجاوزکارانه و مخالف مرام تعدی خود میدانند نسبت به تسلط بر بلاد مسلمین جدیت بیشتری دارند و چون دانستند تسلط بر ممالک اسلام با حفظ عقاید اسلامی زحمت دارد و شاید میسور نباشد در مقام برآمدند که تضعیف عقاید مسلمین بنمایند و بهترین راه تضعیف را این دانستند که ابتدا کاری بکنند که از امور آخرتی منصرف بکنند و بهتر از آنها در نظرشان تکثیر شهوات و فراهم آوردن امور عادی که ذهن آنها را از اسلام منصرف بکند پس از آنکه از اسلام منصرف کردند آنوقت مقاصد خودشان را ممالک اسلامی اجرا بکنند و لذا ملاحظه میفرمایید بهرنحوی بود عملاً.
قولاً وادار کردند در بلاد اسلام معاصی و خلاف احکام دین رایج شد و اسباب شهوات زیاد پیدا شد بطوریکه مردم دیگر از دین غفلت کردند بعد از آنی که این معنی در نظرشان تأمین شد آنوقت بنا گذاشتند باینکه تبلیغات خود را در بلاد اسلام عملی کنند.
اولاً کارهایی که در بلاد خودشان میکردند برای تکثیر شهوات در بلاد اسلام کم کم اینها را معمول کردند از این مراکز فسادی که باعث نقض عفت و عصمت میشود از این مراکز فسادی که درش اعتقادات مردم سست میشود اجتماعات فاسده ای درست کرده اند و مشهور شدند که مردم مسلمین را از عقاید دینی کم کم بی عقیده کردند گاهگاهی سمپاشی کردند و صورت اشکالاتی وارد کردند تا بجائی رسید که وادار کردند در خیلی از ممالک اسلامی میگویند باید مملکت روی اداره قوانین مملکتی اداره بشود نه روی قوانین اسلامی و این معنی قهرا باعث این شد که احکام اسلام کنار برود.
ممالک اسلامی اختصاص بیک مملکت هم ندارد نوع ممالک اسلامی یا اکثر شاید اقلیت باقی مانده باشد که بعنوان قوانین اسلامی در آنجا حکومت میکند غالب ممالک اسلامی را یک نحوه های خاصی وادار کردند که یک قوانین در قبال قرآن جعل کنند و اداره مملکت را روی قوانین مملکتی اداره کنند نه روی قوانین اسلام کم کم وقتیکه مردم را آماده کردند برای مقاصد خود دیگر بطمع افتادند و در مقام تبلیغات برآمدند.
تبلیغات غیر از تبلیغات عملی که در بیمارستانهایی که در بلاد اسلام درست میکنند کودکستانهائی که در بلاد اسلام درست می کنند مدارس صنعتی هاایکه در بلاد اسلام درست می کنند.
غیر از اینکه در اینجاها تبلیغ میکنند الان دیگر وقتیکه دیدند مسلمین حامی و پناه بعنوان اسلامی ندارند مشغول شدند به تبلیغات و نشر جزوه ها و نشر جراید مسیحیت.
نشریات مسیحی و تبلیغات مسیحی.
بطوریکه چندی قبل یکی از آقایان نامه ای ارائه داد که از مسیحی ها به او نوشته بودند که این چند وقتی که ما در ارسال نامه کوتاهی میکردیم و گاهی موفق نمیشدیم برای این بود که قانون مرکزی تبلیغات ما در مملکت شما خلاف قانون بود و گاهگاهی مأمورین دولت مانع از اجرای مقاصد ما میشدند و حالا دیگر این قانون.
ما رفتیم و شرح دادیم و الآن به نحو قانونی ما تبلیغ میکنیم که همه هفته برای شما نوشته میفرستیم و شما هم هرچه میخواهید برای ما نامه بفرستید.
رسمیت پیدا کرد که برای او نوشته بود این ایام نشریات مسیحی در [بین ]جوانان نظام وظیفه کثیرا مجانا منتشر میشود و افکار جوانان را مشوش کرده.
خیلی تعجب کردم که آیا دولت قدرت جلوگیری تبلیغات خارجی را حتی در [اماکن ]نظامی ندارد نمیتواند جلو بگیرد حقیقتا مضطر است که اگر اینطور باشد انا لله و انا الیه راجعون و اگر دارد قدرت و عمدا جلوگیری نمیکند که این مصیبت بالاتر از مصیبت اول است.
نمیدانم که اگر در نظامی تبلیغات مسیحی یا یهودی یا کمونیست منتشر بشود و تأثیر کند در قلوب اینها دیگر این نظامی مملکت ایران نخواهد بود اینها نظامی خارج میشوند اینها اجنبی پرست میشوند خیلی مطلب اهمیت دارد که حتی در نظامی این تبلیغات بشود.
حضرت ابی عبداله سلام الله علیه فرمود ان لم یکن لکم دین فکونوا احرارا فی دنیاکم1 حالا اگر این ممالک اسلامی بدین عنایت ندارد که باستقلال مملکت خودشان عنایت داشته باشند نگذارد روزی چنین منتشر بشود میان مسلمین و بالخصوص در افراد نظامی که جان مملکت در دست آنهاست این مملکت در معرض سقوط واقع میشود چرا باید مملکت اسلامی کمک بکند بتضعیف عقاید دینی و چرا باید مملکت اسلامی عقاید کفر را تعظیم و تجلیل بکند بچه مناسبت مملکت اسلامی باید جشن با شکوه برای مثلاً چندین سال گذشته آتش پرستی و گبر تجلیل کند مصارف زیادی را صرف تجلیلات و صرف ترویج مملکت و ترویج کفر کند آیا مسلم کفر را ترویج میکند مگر ما مملکتی نیستیم این ممالک اسلامی که امیرالمؤمنین سلام الله علیه فرمود من و شما بنده خدائی هستیم که خدائی غیر از او نیست چرا باید حالا افتخار بکند یک مملکت اسلامی باینکه جشن کفر چندین ساله که یکوقتی اینها کافر بودند و چه کار میکرد حالا ما به کفریات آنها افتخار میکنیم آیا آتش پرستی و افتخار مملکت آنها ارتجاع نیست آنوقت به ما میگویند مرتجعید که خداپرستید دیگر حالا در این عصر باز هم باید آتش را ترویج کرد باز هم باید بشرپرستی را ترویج کرد که در آن قرون وسطی داشتند این خیلی خطر میآورد برای ممالک اسلامی که ترویج کفر بکند چرا باید در ممالک اسلامی افکار الهی را زیر پا بگذارند چرا باید در ممالک اسلامی آنچه را که خدا فرموده و پیغمبر فرموده است اعتناء باین نکند چرا آنچه که از آثار دین و اسلام است کم کم از بین میبرند چرا باید در ممالک اسلام تولد حضرت رسول (ص) اثری درش نباشد و تعطیل رسمی از او ساقط بشود واقعا اگر غرض مبارزه با دین نباشد این حرف اساسی است؟ من وقتیکه تلگراف کردم که چرا این ایام را تعطیل نمیکنید فرستادند بمن جواب دادند چون ایران از حیث کار عقب است ما میخواهیم این یکروز را کار بکنیم تا جلو بیفتیم.
راست میگویند؟ و چطور حالا میگویند میخواهیم هفته ای دو روز تعطیل کنیم؟ اگر از کار عقب است چرا حالا زمزمه است که پنجشنبه را میخواهیم تعطیل کنیم؟ زننده است این کارها.
این کار مثل این است که میخواهیم اصلاً با دین معارضه کنیم.
خوب بکنید.
حالا عاشورا و تاسوعا را تعطیل نکردید.
چطور شد.
آیا ملت مسلمان باین کار اعتنائی کرد؟ ملت مسلمان بحمداله در کار خودش ثابت است.
الان می بینید همینکه اسم محرم و عاشورا میآید چه ولوله ای در مملکت ایران واقع میشود.
چرا باید احکام دین را یکی پس از دیگری از بین ببرند؟ آیا این حکم قرآن است که دخترهای بیگناه را در اردوی نظام ببرند و بعد بفرستند که سپاه دانش و آبروی دخترها را ببرند و آنجا هم فساد در بین تمام قراء منتشر کند و فساد بکنند؟ این حکم قرآن است؟ چرا باید مملکت اسلامی ما اینطور باشد؟ چرا باید ما کاری بکنیم که تأمین عرضی نداشته باشیم.
همان اشخاصی که منشاء این فساد هستند و کشورهایی که منشاء این فساد هستند خودشان الان در خطرند و در فکر هستند که چه باید کرد که رفع خطر بکنند.
همین دیشب مجله ای دیدم که نوشته بود آمریکا کثیری از زنها تقریبا ثلث از زنها نوشته بود اول شب جرات نمیکنند از خانه بیرون بیایند از ترس تجاوز تجاوزکاران.
امنیت عرض ندارند.
امنیت ناموس ندارند.
این امنیت عرض و ناموسی از برکت اسلام در ممالک اسلامی هست مسلمین باید قدردانی کنند و آنرا محافظت کنند مگر امنیت همین امنیت جان است؟ امنیت امنیت جان است امنیت مال هست.
امنیت عرض و ناموس هست.
اشخاصی که مسئول امنیت مملکت هستند باید عرض و ناموس مردم را حفظ کنند این اسبابی که الان فراهم کرده اند در دنیا و در بعضی از ممالک اسلامی در معرض امنیت که عرض و ناموس مردم هرج ومرج بشود.
مگر میشود جلو جوانان را گرفت در وقتی که مانعی نداشته باشند از تجاوز ممکن است جلو تجاوز آنها را بگیرند؟ بالاسف که این مسئله امنیت اسلام و احکام محکمه اسلام را یکی پس از دیگری از بین بردند روحانیون را در امر بمعروف و نهی از منکر و در تبلیغات دینی محکوم کردند قهرا وقتی روحانیون محدود شدند و فساد و شهوات و منکرات زیاد شد و مخالفت نکردند از اینگونه مطالب هرج ومرج واقع میشود مثل خود آمریکا که الان خودشان دارند از کار خودشان پشیمان شده اند و فکر میکنند که بچه نحو درست کنند حالا تازه ما رفته ایم کار آنها را تعقیب کرده ایم.
بجان محمد و آل محمد خدا ما را از خواب غفلت بیدار کند (آمین).
چرا باید مملکت ما و ما جوری باشیم در مملکت مان که یکنفر روحانی که بهیچوجه من الوجوه خلاف مصلحت مملکت اقدام و حرفی نمیزند در یک شهری بخواهد تبلیغ کند بدون مهلت بگویند باید از این شهر بروید هر چه بگوید از چه راهی بروم؟ از راه قانون مملکتی بروم یا از راه قانون اسلامی بروم بچه راهی بروم؟ بگویند باید بروی و بکسی هم نگوئی که ما از شما تعهد گرفته ایم بروی.
یکی از رفقای از یکی از شهرها آمد و میگفت مرا بردند سازمان امنیت.
آنهائی که میخواهند امنیت را حفظ کنند اینجوری ناامنی میکنند و مردم ایمن نیستند گفتند باید تعهد بدهی از این شهر بروی.
چرا؟ نمیدانم.
هیچ راه ندارند و نگوئید که ما گفته ایم بروید.
چرا باید یک عالم جلیل القدری که در یکی از شهرهای فارس دعوت میکنند او را بشرکت در مجلس غیرمناسب مگر باید هرکس را در هر مجلسی دعوت کرد.
چرا روحانی را دعوت کنند در مجلس غیرمناسب و چرا وقتیکه دعوت میکنند از او توقع دارند که در مراسم غیرمناسب با مقام روحانی شرکت کند و اگر شرکت نکرد برای او جرم معین میکنند و میگویند باید سه سال زندان باشی.
جناب آقای سیدمحمدحسین ارسنجانی که یکی از فضلای حوزه قم است و الان در فسا از علماء است مسموع شد که ایشانرا دعوت کرده اند و با تهدید او را برده اند در مجلس.
پس از آن در مجلس میگویند با ما در این مراسمی که مناسب با مقام روحانیت نیست شرکت کنی وقتی شرکت نمیکند سه سال برای او جرم معین کرده اند.
لابد بحکم عدل.
عجب عدلی.
آیا این عدالت از کجا آمده است؟ وقتی ممالک اسلامی اینطور بی عدالتی در آن رواج میشود و احدی هم نیست که مسئولیت داشته باشد که کسی بخواهد باین بگوید چرا.
هر که بگوید چرا جرمش از او بدتر میشود.
بحمدالله تلگراف آزادی آقای حجت الاسلام سیدحسن شیرازی1 رسید برایم و مسرور شدیم ولی نمیدانند که در ایران روحانیت بیشتر از آنجا در زحمت است.
هیچکس هم نیست که بگویند چرا با روحانی اینطور رفتار میکنید؟ به بینید چرا این را از مجلس تبعید میکنید میگوئید برو قم و نمان آنجا.
چرا علت را بگوئید به بینم چیه؟ هیچ.
دلبخواه.
امیدواریم خداوند عالم خودش این محظورات را مرتفع بکند (آمین) و اینها را از خواب غفلت بیدار کند که اینقدر بر ضرر مملکت خودشان اقدام نکنند (آمین) ولی فعلاً با این توسعه تبلیغات کفار تکلیف من و شما زیاد میشود بجهت اینکه انسان اگر نگوید مواخذه میشود.
باید تذکر داد.
خواهش کرد.
التماس کرد.
آقایان بیایید یک قدری فکر کنید.
اینقدر برخلاف اسلام رفتار نکنید.
این مقدار که برخلاف اسلام رفتار میکنید و قلوب افراد خودتان و افراد نظامی را افراد مملکت را اینطور تبلیغات کفار در اینها تأثیر بکند مملکت در معرض سقوط است ما باید در همه جاها که مورد تبلیغات ماها است مردم را تذکر بدهیم که دست از دین برندارند و باینگونه امور دین خود را از دست ندهند و بحمدالله هر چه هم تضییق کردند بر متدینین و تضییق کردند بر علماء و روحانیین توجه مردم مسلمان بیشتر شده البته این چند نفری که کفار در ممالک اسلامی مسلطشان کردند بر مسلمین و یک مقدار هم تبعات آنها.
آنهائی هستند که این صدمات را وارد میکنند ولکن نوع مردم بازاء اینکه اعتقادشان کمتر بشود مسلمین اعتقادشان بیشتر شده.
محکمتر شده.
آیا از چند سال قبل از ده سال قبل تاکنون که ملاحظه کرده اید روحانیت در فشار بوده است شما خودتان می بینید که توجه مردم چقدر بهتر شده است چقدر نسبت به روحانیت و نسبت به تبلیغات دینی اظهار علاقه میکنند.
یکی از مردم عادی آمده بود از شهر تهرانی که اینقدر فساد در آنجا رواج دارد پرسیدم از یک آقائی که حال او چطوره گفت بعضی از تجار می گویند می خواهیم خودمان را قربانی این آقا بکنیم برای اینکه می بینیم خوب تبلیغ میکند دین را بما یاد میدهد.
مردم توجهشان بیشتر شده.
بازاء اینکه اینها را تضییقاتی که وارد میشود برای صرف توجه مردم بحمداله توجه نوع مسلمانها بیشتر شده.
آنهایی که توجه ندارند نبوده و آنهاایکه بوده حالا بهتر شده.
شاید یک وقتی عرض کرده باشم در جلد ششم بحار در مغیباتی را که حضرت رسول (ص) اخبار میدهند در ضمن که میفرمایند در آخر زمان اینقدر فحشاء و منکرات چه میشود.
زنها چه میکنند.
وارد میشوند در کار مردها.
مصادر امور واقع میشوند و امثال ذلک.
حضور مبارک امیرالمؤمنین سئوال میکنند از حضرت رسول که یا رسول الله در آن زمان این کارها بایمان مؤمنین صدمه وارد نمیآورد؟ حضرت میفرمایند نه.
علاوه براینکه صدمه وارد نمیآورد آنهائی که مؤمن هستند ایمانشان محکمتر میشود.
تشبیه میفرمایند نظیر باران که روی سنگ ببارد.
اگر سنگ بگرد آلوده باشد باران که روی آن میبارد گرد او را برطرف میکند ولکن ما هم باید بوظیفه خود عمل کنیم.
نه بواسطه این تسلط کفار و این تبلیغات آنها مأیوس بشویم و بگوییم دیگر دین از دست رفت و نه آنها هم باید خیلی طمع پیدا کنند و امیدوار بشوند که دین را از بین خواهند برد دین از بین بردن باین سهلی نیست چندین سال ترکیه را ممنوع کردند از مراسم دینی با آن شدتی که هر کدامتان میدانید این کار را کردند ولیکن بعد از آنی که سیاست فرق کرد و رفع منع شد اول ترکیه حاجیش از همه ممالک بیشتر شده اول شد در عالم.
مگر دین چنین است که باین مقدار سختی مردم دست از دینشان بردارند.
امیدوار هستیم که با توجهات امام زمان این مملکت از ولایت ائمه دستشان کوتاه نشود (آمین) مقصود اینکه حالا که می بینیم مردم اینقدر توجه دارند و اینقدر اصرار دارند می بینید الان برای بردن مبلغ در همه جاهایی که توجهاتشان زیاد است تکلیف ما هم خیلی مشکل است.
باید مهیا باشیم و تا مقداری که تمکن داریم دین خودمان را اظهار کنیم و نگذاریم که یک دسته ای از مردم بکلی از دین خارج بشوند از جهت اینکه بانها گفته نشود اگر چه این عده برای جمعیت ایران کم است ولکن با تائید الهی امیدوار هستیم بتوانیم ترویج کنیم و در مقام امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی نکنیم تا مقداری که ممکن است و امیدوار هستید که همه علماء و همه طلاب این تکلیف بسیار سنگین را عملی کنند و خوب از امتحان برآیند و خدای نخواسته نباشد مصداقی که وجود مبارک سیدالشهداء یا امیرالمؤمنین فرموده اند حالا چند جمله ای از خطبه حضرت سیدالشهداء عرض میکنم برای آقایان و تشکر هم میکنم که انشاءاله ما نیستیم ولی برای تشویق آقایان و برای اینکه آنها موفق باشند این کتاب کتاب بحارالانوار است کتاب مزار است.
اول کتاب مزار کتاب امر به معروف و نهی از منکر است.
مجلسی رضوان الله [علیه] از تحف العقول نقل میکند حضرت امام حسین میفرماید آیه قرآن میگوید چرا دانشمندان و ربانیون مردم را از کارهای بد نهی نمیکنند.
باز آیه شریفه میفرماید تا مقداری که انسان متمکن است و خطری نیست بایدامر بمعروف و نهی از منکر کند و حیث شخصی را مقدم بر حیثیت دینی قرار ندهند مگر در موقعی که دین در خطر باشد.
انشاءاله آقایان موظف هستند در این مسافرتهایی که میکنند برای تبلیغات مردم را تبلیغ صحیح بفرمایند و مردم را متوجه کنند باین نیرنگهایی که کفار برای مسلمین فراهم آورده اند و باین خرافاتی را که کفار برای مسلمین نقل کرده اند دین خود را از دست ندهند و البته با خلوص نیت و با حسن اخلاق و با توکل بخداوند عالم و با صرفنظر از مال و با صرفنظر از مقام و جلال با تواضع با اخلاق حسنه مردم را مؤظفه بفرمایند و نصیحت بفرمایند و توجه بفرمایند که این دین گران است نباید این دین گران را سهل از دست داد.
خدایا به محمد و آل محمد دین مسلمین را حفظ بفرما (آمین) و شرّ کفار را بر خود آنها برگردان (آمین).
خدایا بلاد مسلمین را از شر کفار نگاه بدار (آمین) خدایا بولی عصرت این سربازان امام زمان در هر کجا هستند در قم در مشهد در نجف در جاهای دیگر همه را از بلا محفوظ بدار (آمین) همه را توفیق عنایت فرما.
محترما نسخه یکم به نخست وزیری ارسال گردید...
.
17 /12 /41 در پرونده آیت اله گلپایگانی بایگانی شود

توضیحات سند:

1ـ اصل : نداشتم.
2ـ اصل : خواهم 1ـ اگر دین ندارید، در دنیا آزادمرد باشید.
1ـ حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن شیرازی متولد 1316 نجف اشرف فرزند آیت الله سیدمهدی شیرازی می باشد وی از بدو شروع طرحهای آمریکایی شاه در ایران در صف مخالفین رژیم پهلوی قرار گرفت و به طور علنی فعالیتهایی را آغاز نمود و همزمان علیه دولت عراق و حزب بعث فعالیت نموده و در سخنرانی ها و اشعار خود به شدت از آنان انتقاد می نمود.
وی در کتابی تحت عنوان «حکمت الاسلام» مطالب تند و حادی علیه سردمداران رژیم وقت ایران نوشت، در سال 1346 در کتابی به نام «قصه الشیعه» به دولت ایران و عراق حملاتی نمود.
وی در سال 1348 در عراق بازداشت گردید و طبق گزارشات و شایعاتی که در آن زمان زبانزد خاص و عام بود تحت بازجویی و شکنجه و تهدید به اعدام قرار گرفت ولی با فشار افکار عمومی و دخالت مستقیم مرحوم آیت الله حکیم آزاد گردید.
و به کشورهای عربی مهاجرت نمود و به فعالیت خود علیه حکومت عراق ادامه داد.
ساواک در گزارشی در مورد خصوصیات اخلاقی او می گوید: «مبتکر و متفکر، متین و مؤدب دارای قدرت بیان و حضور ذهن، جاه طلب و شخصی که به خوبی می نویسد و قریحه شاعری دارد».
ساواک در سال 1353 در طرحی به کلی سری به منظور جمع آوری مخالفین و جریان سازی در بین آنان و هدایت عملیات مخالفین در نظر داشت از وجود ایشان استفاده نماید و در این راه سرمایه گذاری های فراوانی نمود از جمله اهداف طرح فوق حذف امام موسی صدر از صحنه لبنان قطع نفوذ وی در کشورهای عربی بود و لکن طومار رژیم با امواج توفنده انقلاب اسلامی در هم پیچید و اجرای طرح فوق عقیم ماند و هرچند با کمال تأسف بعضی از مقدمات آن اجراء شد و از جمله امام موسی صدر به طور ناگهانی در لیبی ناپدید گردید.
شهید سید حسن شیرازی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دوم ماه مه 1980 توسط رژیم سفاک بعث عراق در لبنان ترور گردید.

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 708









صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.