صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد جلیلی

تاریخ سند: 15 آبان 1345


جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد جلیلی


متن سند:

از : 20 ه /2 به : 312 شماره : 18053 /20 ه 2 ساعت 1800 روز جمعه 12 /8 /45 جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد جلیلی در خیابان ایرانشهر با حضور عده ای از طبقات مختلف مردم و عده ای از عناصر طرفدار نهضت آزادی تشکیل گردید.
افراد شناخته شده عبارتند از شیخ محمدرضا مهدوی معروف به کنی ـ حاج احمد صادق ـ خلیل شالچی ـ مصطفی صادقی ـ احمد رضایی و برادرش ـ رضا تقدسی ـ محمدمهدی اندوهی1 ـ شیرازی ـ احمد سلطانی ـ توانا ـ علی عمرانی.
و امین اله خالوئی نژاد .
ابتدا آیاتی از قرآن مجید توسط حاج احمد صادق قرائت و ترجمه گردید.
سپس محمدرضا مهدوی به عنوان مقدمه کلماتی از حضرت علی (ع) راجع به افراد فقیر و غنی بیان داشت و اظهار نمود که خداوند هیچکس را فقیر یا غنی نیافریده جز اینکه هر کجا فقیری یافت شود یا غنی حق او را پایمان نموده است و این فقیر بوده که حاضر به گرفتن حق خود نشده است.
سپس ناطق بحث خود را تحت عنوان نبوت شروع نمود در این بحث اشاره به قانونگزاران در دنیا که قادر به تأمین سعادت بشر نمی توانند باشند و این قوانین طبق اسناد و مدارک موجود و تاریخ خود به خود ثابت نموده و هر چند صباحی مواجه با اشکال و نقایص شده و مضر به حال اجتماع و مانع پیشرفت و سعادت بشر می باشد.
و یا گروهی دیگر آن را نقض نموده و یا در موارد ضرورت ماده و تبصره ای به آن اضافه می نمایند.
ناطق اصل وضع قانون را به سه پایه.
مقننه ـ قضائیه و اجرائیه تعیین و درباره هر یک از این سه اصل تشریح کرد که آیا باید دانست مقننین آن چه افرادی هستند آیا منافعی در وضع قانون برای خودشان گنجانیده اند یا نه بهره برداری به نفع خودشان است یا اجتماع؟ آیا مغزهای آنان آنقدر درست کار کرده که با وضع این قانون راه حل برای گرفتاری مردم درست کنند؟ آیا افراد و مراجع رسیدگی به گرفتاری و مشکلاتی که با این قانون باید حل شود آنان به راستی قضاوت می نمایند و افرادی ذیصلاحیت هستند؟ منافع افراد متنفذ آنها را وادار به قضاوت برخلاف جهت نمی نمایند؟ آیا مجریان آن افرادی هستند که به حد اعلا آن را اجرا نمایند؟ وی آنگاه اشاره به ایمان به قانون و چرا مردم به قانون ایمان ندارند یا دارند نمود و افزود زمانی اجتماعی سعادتمند می شود که به قانون آن اجتماع ایمان داشته باشند.
مردم زمانی به گرداب فساد و منجلاب غوطه ور می شوند که روح ایمان به قانون در آنها وجود ندارد و سرانجام مفاسد اخلاقی اوج می گیرد که روز به روز مراجعه به محاکم دادگستری زیادتر و برای رسیدگی و اجرای حکم به قوه قضائیه متوسل به افزایش قوه مجریه و نیروهای انتظامی می شوند.
این افزایش ها نتیجه بی ایمانی به قانون در اجتماع است چرا مردم به قانون ایمان ندارند؟ برای اینکه می بینند کسانی مصدر کار قرار دارند و می خواهند قانون خلاف شرع و مردم و اجتماع برای آنها وضع نمایند.
ناطق اضافه کرد نغمه هایی که اخیرا عده ای زن در سمینار زنان آغاز و به نام لایحه آن را می خواهند به تصویب و بنام قانون در مملکت به مورد اجراء گذارند آیا می توان گفت این قانون ضامن سعادت بشر و اجتماع باشد که یک عده زن تهی مغز اساس و قوانین مملکتی را تحت احساسات خود قرار دهند؟ آیا زعمای قوم حتی حاضر به شنیدن این سخنان هستند؟ آیا خودشان به این الفاظ یاوه نمی خندند؟ پس به این جهت مردم روح اطاعت و ایمان به قانون از آنها سلب می شود.
آیا مفاسد اخلاقی و زناها و فجایع در این مملکت بس نیست و این همه کورتاژها ـ سقط جنین ها بس نیست؟ حال می خواهند نطفه حرام را حلال قانونی ببخشند.
خوبست اولیای امور خود به این حقیقت متوجه و تا اندازه ای جلوی آنها را گرفته اند ناطق نتیجه گرفت که جز قوانین منظم قرآن که قوه قضائیه آن پیامبران و برگزیدگان از طرف خداوند و مجریانش روی ایمان و اطاعت در پی اجرای کامل آن به وسیله خود مردم می باشند.
قانونی نخواهد توانست سعادت مردم را تأمین و خالی از اشتباه باشد.
در اسلام دزد باید دستش قطع و قاتل اعدام و زناکار سنگسار شوند تا خود عبرت سایرین و باعث تکرار این گونه اعمال نشود و زندان ها مملو از دزد ـ قاتل و جانی نباشد.
ولی در هر کشوری و حتی در یک کشور چندین قانون متضاد وجود دارد.
قانونگزار باید ترس از کسی نداشته باشد.
تحت احساسات عده ای قرار نگیرد.
سپس حاج احمد صادق درباره تعدد زوجات در اسلام و فایده آن به حال اجتماع بحث نمود و در رد ادیان خارج از اسلام که حق تعدد زوجات از آنها منع و مواجه با اشکالات فراوان شده اند اشاره نمود و مثال زد که فلان یهودی یا مسیحی به علت اعمال جراحی نمی تواند با همسر خود نزدیک شود و تا ابد از این وضع ناراحت و حق ازدواج مجدد ندارد چه موانعی در راه آنها وجود دارد طبعا مردم نسبت به این قانون غلط ناسزاها می گویند.
این جلسه در ساعت 2100 ختم و دنباله بحث صادق هفته آینده موکول گردید.
ضمنا تعدادی اوراق چاپی که توسط حاج احمد صادق تهیه و چاپ شده بود بین حضار توزیع گردید.
یک نسخه از آن به پیوست می باشد.

توضیحات سند:

1ـ محمدمهدی اندوهی (یزدان پناه) فرزند ابراهیم در سال 1312 در شهرستان نهاوند به دنیا آمد و تا ششم ابتدایی درس خواند و مدتی به عنوان وردست درمغازه خواروبارفروشی به کار مشغول شد و سرانجام به عنوان نگهبان سازمان آب منطقه ای تهران استخدام شد.
سوابق اندوهی که به نام حجت یزدان پناه نیز مشهور است از سال 42 تا 56 در ساواک و در حد کسی که با حضرات آیات طالقانی و مهدوی کنی مرتبط بوده و همواره در جلسات مساجد جلیلی و هدایت شرکت می کرده، مندرج است.

منبع:

کتاب آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی به روایت اسناد ساواک صفحه 33


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.