صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی در حسینیه ارشاد

تاریخ سند: 29 آذر 1349


موضوع: سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی در حسینیه ارشاد


متن سند:

به: 20/ه /3 376 از: 20/ه/ش 20 ه 7 شماره: 1137/ه ش روز جمعه 27 /9 /49 در ساعت 2000 واعظ نامبرده بالای منبر رفته، پس از ذکر مقدمه، اظهار داشت: « بحث ما درباره «عدالت اجتماعی» در اسلام است و دنباله مطالب نیمه تمام سال گذشته است و به معنای واقعی آن با دید وسیع تر در جلسات آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
عدالت اجتماعی اسلامی که یک دمکراسی واقعی است، یک حقوق طبیعی به انسان ها داده که عبارت است از آزادی عقیده و فکر و بیان و آزادی کار و فعالیتهای اقتصادی و آزادی مسکن.
متأسفانه در گذشته اسلام را با اوهام و خرافات به دنیا معرفی کردند و نتیجتا اسلام واقعی شناخته نشده، دست های داخلی و خارجی در این کار مداخله داشت و قسمتی هم تقصیر علما و مبلغین گذشته بوده که به هر تقدیر مکتب علمی و تربیتی و فلسفی و اجتماعی اسلام ناشناخته مانده است.
یکی از حقوق طبیعی و مهم اسلام روشی است که در برابر اقلیت های مذهبی اتخاذ نموده.
ناطق ضمن یک سلسله بیان و استدلال حقوق گفت: «عبداللّه ابی عبید1 یکی از رجال مشهور و سرشناس عرب در مدینه بود.
این شخص علی الظاهر مسلمان شده بود و محرمانه علیه اسلام و مسلمین توطئه می کرد.
روزی به پیغمبر اسلام اطلاع رسید که عبداللّه در صدد حمله به مسلمین است.
او را به محضر پیغمبر احضار نمودند، عبداللّه موضوع توطئه را تکذیب نمود.
پیغمبر فرمود متعرض وی نشوند.
اصحاب به پیغمبر گفتند: شواهد و دلایل کافی در دست است که این شخص مقدمات توطئه را فراهم آورده، چرا او را آزاد کردید؟ پیغمبر فرمود: «عبداللّه قصد داشته توطئه کند، هنوز مرتکب عملی نشده و نفس عمل قابل تعقیب و مجازات نمی تواند باشد.
اگر می خواستیم او را مجازات کنیم، عمل من سندی می شد برای دیکتاتورها و زمامداران آینده که به استناد آن هر کسی را بخواهند بکشند.
این مطلب تاریخی را برای این گفتم که عدالت اجتماعی اسلامی بدون دلیل متعرض آزادی فردی مردم نمی شود و اگر کسی قصد و نیتی علیه کسی نمود، قبل از ارتکاب جرم او را تعقیب نمی نماید و به مخالفان مکتب خود آزادی اندیشه و بیان و عقیده را داده که مخالفین در کمال آزادی می توانند عقاید و نظریات و انتقادات خود را اظهار نمایند.
مثلاً درباره اقلیت های مذهبی اسلام می گوید: این دسته از مردم کافر ذمی هستند، نخواستند مسلمان بشوند، مانعی ندارد.
تحت یک شرایط خاص می توانند در کشور اسلامی باقی باشند، اما اگر بخواهند توطئه و فساد کنند، باید آن ها را سرکوب کرد.
مانند یهودیان بنی قریظه که پیغمبر دستور داد آن ها را نابود نمایند.
در کشور خودمان یهودیان، مسیحیان و زردشتیان در ذمه کشور اسلامی هستند، حق حیات دارند، حق همه گونه آزادی طبیعی را خواهند داشت و تحت یک برنامه صحیح باید زندگانی نمایند.
اما اگر یهودیان خواستند شیره جان مردم را بگیرند، اقتصاد را قبضه کنند و ثروت مسلمین را از مملکت خارج کنند، اسلام مخالف است.
مسلمین است.
او را به محضر پیغمبر احضار نمودند، عبداللّه موضوع توطئه را ناطق ضمن تکرار قسمتی از مطالب بالا به سخنرانی خود پایان داد.
نظریه یکشنبه: مفاد گزارش مورد تأیید است.
راهنما.
نظریه 20/ه/ش: نظریه یکشنبه مورد تأیید است.

توضیحات سند:

1ـ ظاهرا منظور عبداللّه ابی بوده و احتمالاً اشتباه از گزارشگر است.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، حسینیه ارشاد به روایت اسناد ساواک صفحه 174

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.