صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تاریخ سند: 22 دی 1356


متن سند:

مدیریت کل اداره سوم 341 از : سازمان اطلاعات و امنیت قم شماره : 7954 /21 ه از ساعت 1400 روز جاری تظاهراتی از طرف حزب رستاخیز1 ملت ایران در شهرستان قم با شرکت فرهنگیان، دانش آموزان دبیرستانها، اصناف ،کارگران و طبقات مختلف مردم با دادن شعارهای زنده و جاوید شاه و نیز با در دست داشتن تمثال های همایونی در خیابانهای مرکزی شهر به ویژه میدان صفائیه و آستانه برپا گردید.
در این اجتماع بزرگ حزبی که متجاوز از 3000 نفر بودند اقدامات مغرضانه و مذبوحانه اخیر اخلالگران را محکوم و آمادگی خویش را در زمینه مبارزه با آنان اعلام داشتند.
2 رئیس سازمان اطلاعات و امنیت قم ـ معینی گیرنده : 312 پیرو : 5679 /21 ه ـ 22 /10 /36 جهت استحضار گیرنده : ملکی ساعت 1545 گوینده : ثروتی

توضیحات سند:

1ـ شاه به تشکیل احزاب گوناگون امر کرده بود.
مانند «مردم» «ملّیون»، «ایران نوین».
امّا در سال 1353 ه .
ش حزب «رستاخیز» را به عنوان تنها حزب قانونی کشور اعلام کرد و عضویت آن را اجباری ساخت و دستور داد کسانی که با آن مخالف هستند ایران را ترک کنند! این حزب بر 3 اصل استوار بود : وفاداری به قانون اساسی، وفاداری به نظام شاهنشاهی، و وفاداری به انقلاب شاه و ملت.
هویدا، نخست وزیر وقت، به دبیر کلی حزب رستاخیز انتخاب شد و «رستاخیز» کانونی گردید برای تجمع کسانی که به دنبال نفوذ و قدرت بودند.
امام به محض تأسیس حزب رستاخیز آن را مخالف شرع شمرده فتوا به حرمت عضویت در آن دادند و اجبار مردم را به عضویت در آن نقض قانون اساسی دانستند.
در اولین سالگرد تشکیل حزب، رژیم اعلام کرد که بیست و سه ملیون نفر عضو آن هستند! (جمعیت ایران در آن زمان 33 میلیون نفر بود) شاه هیچگاه اجازه نمی داد در حزب، اعضا پیرامون نفت، بررسی اصلاحی یا انتقادی انقلاب سفید، خرید اسلحه و تجهیزات و سیاست خارجی، جلسات و مذاکراتی داشته باشند.
شش ماه پس از تشکیل حزب مقامات آمریکا در ایران به واشنگتن گزارش کردند که این حزب عملاً نقشی در سیاست ایران ندارد.
هنگام انحلال این حزب حتی یک نفر هم مخالفت نشان نداد! فتوای حضرت امام (ره) در مورد عضویت در حزب رستاخیز.
امام طی پاسخ به استفتای مردم در مورد حزب رستاخیز در 28 صفر 1395 چنین اعلام کردند : نظر به مخالفت این حزب با اسلام و مصالح ملت مسلمان ایران، شرکت در آن بر عموم ملت، حرام و کمک به ظلم و استیصال مسلمین است و مخالفت با آن، از روشن ترین موارد نهی از منکر است و چون این نغمه تازه که به دستور کارشناسان یغماگران برای اغفال ملت از مسائل اساسی، از حلقوم شاه برخاسته تا کشور را بیش از پیش خفقان زده کند.
و راه را برای مسائلی که در نظر دارند، باز نمایند و قوه مقاومت را به کلی از ملت سلب نموده و نفس ها را در سینه ها حبس سازند.
.
علمای اعلام و سایر طبقات بدانند که تشکیل این حزب، مقدمه بدبختی های بسیاری است که اثراتش به تدریج ظاهر می شود.
بر مراجع اسلام است که ورود در این حزب را تحریم کنند و نگذارند حقوق ملت ایران پایمال شود.
و به لحاظ سیاسی و عملکرد رژیم پهلوی عموما مقایسه با حکومت بنی امیه و بنی عباس می شد.
2ـ این تظاهرات فرمایشی بود و در واقع واکنش عجولانه ای در برابر حادثه 19 دی قم به شمار می رفت.
در کتاب «درباره قیام حماسه آفرینان قم و تبریز، ص 57» آمده است : « روز پنج شنبه 22 دی ماه تظاهراتی (در قم) از طرف رژیم با شرکت اجباری محصلین قمی ترتیب داده شد.
محصلین اجباراً به این تظاهرات کشیده شده بودند.
در لا به لای شعارهایشان فریاد می زدند : زورکی است...
زورکی است.
»

منبع:

کتاب نوزده دی به روایت اسناد ساواک صفحه 119

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.