صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : فخرالدین حجازی پیرو : 10533 / م الف 11

تاریخ سند: 24 شهریور 1342


موضوع : فخرالدین حجازی پیرو : 10533 / م الف 11


متن سند:

گیرنده : مدیریت کل اداره سوم فرستنده : ساواک خراسان شماره : 5541/م ب 11 ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور با تقدیم خلاصه سوابق نامبرده بالا مشارالیه در حال حاضر یکی از مخالفین دولت و با جناح های مختلف که بر علیه دولت فعالیت دارند همکاری نزدیک دارد و دفتر کار وی در آستان قدس رضوی محل اجتماع دانش آموزان وابسته به جبهه ملی و نهضت آزادی و انجمن های مذهبی می باشد و با کمال تأسف ایشان با استفاده از موقعیت خدمتی که گوشه ای از دربار است با حقوق درباری عده ای را دور خود جمع و افکار آن ها را مسموم می سازد و حتی در تاریخ 8 /6 /42 نامبرده اعلامیه کارگران مشهد که گویا به قلم علی اکبر سرجمعی در منزل آقای محمدتقی شریعتی مزینانی1 سخنگوی کانون نشر حقایق اسلامی تهیه شده و به فریدون افتخاری دانشجوی دانشکده پزشکی داده است که آن را توزیع کند که نمونه آن به ضمیمه است.
علیهذا نظر به این که مشارالیه از خدمت وزارت فرهنگ بازنشسته شده و محل کار وی در آستان قدس است در صورتی که مقتضی بدانند به او تذکر داده شود که چنانچه با این رویه ادامه دهد از خدمت آستان قدس معلق خواهد شد.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت خراسان.
هاشمی 10 /1 /43 ـ 111 /311

توضیحات سند:

1ـ محمدتقی شریعتی مزینانی، در سال 1268 ش.
در روستای مزینان سبزوار متولد گردید.
وی از محضر استادانی چون شیخ مجتبی قزوینی، حاج شیخ کاظم دامغانی و حاج میرزا احمد مدرس، کسب فیض نمود از سال 1311، فعالیت های فرهنگی خود را آغاز کرد و با سقوط رضاخان و فعال شدن جریان های مارکسیستی، به منظور مبارزه ای قاطع با تفکرات الحادی و کسروی گری، به تأسیس «کانون نشر حقایق اسلامی» پرداخت.
ساواک وی را، در فاصله سال های 1326 تا 1352 چندین بار دستگیر و زندانی کرد او به انقلاب اسلامی و رهبری آن، ایمان کامل داشت، امام را رهبری کبیر می خواند و برای ایشان دعا می کرد.
کتاب های تفسیر نوین قرآن، خلافت و امامت در قرآن و سنت، چرا حسین قیام کرد؟ و ...
از جمله محورهای شاخص مجاهدات فرهنگی اوست.
محمدتقی شریعتی، در اول اردیبهشت سال 1366 به دیار باقی شتافت و رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای ـ مد ظله العالی ـ درباره اش چنین فرمود: «...
این رادمرد دین، از پیشروان و پایه گذاران اندیشه «بازگشت به قرآن و نهج البلاغه» و خود، مفسر قرآن و نهج البلاغه و شیفته آن بود.
خدمات ارزنده او در تعلیم و تربیت اسلامی نسل جوان یکی از صفات درخشان زندگی اوست.
بی شک او، یکی از پرسوزترین و مخلص ترین اندیشمندان و مبلغان اسلامی بود که استحکام اندیشه را با نوآوری در روش، به هم آمیخته] بود و [برای نسل تحصیلکرده و با فرهنگ، متاع فکری جذابی ارائه کرد ...
» (روزنامه حدیث کرمان، 8 (اردیبهشت 1366، ص 3) (روزنامه اطلاعات، 4 اردیبهشت 1376، ص 11) از آثار اوست: 1ـ تفسیر نوین ؛ 2ـ موعود امم؛ 3ـ قاعده و لزوم دین.

منبع:

کتاب فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک صفحه 37

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.