صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سخنرانان مذهبی

موضوع: سخنرانان مذهبی


متن سند:

[گزارش خبر]
به: ۳۱۲ شماره: ۱۳۶۴/۱۹/ه‍ ب
از: ۱۹/ه‍ تاریخ: ۸/۲/۵۰
موضوع: سخنرانان مذهبی

اخیراً چهار نفر زن سخنران مذهبی به سرپرستی بانو اشرف مدنیان به اتفاق برادر مهندس مصحف ۱و۲ به بروجن وارد در منزل حیدر علی نیکخواه اقامت نموده‌اند نامبردگان از اعضاء و کانون علمی و تربیتی جهان اسلام بوده که از طرف وزارت آموزش و پروش دارای امتیاز می‌باشد و دارای مبلغین مذهبی (اعم از مرد و زن) می‌باشد که هر گاه دعوت شوند به اطراف مسافرت خواهند نمود مسئول کانون شخصی به نام مهندس مصحف می‌باشد که اکنون توسط برادرش اداره می‌شود و بانوان عضو این کانون از محصلین بانوی مجتهده اصفهان می‌باشند نامبردگان عصر روز فوق در دبیرستان ژاله سخنرانی نموده و توسط آقای حاج سید احمد حائری از بانوان به وسیله اعلامیه دعوت شده که در مجلس مذکور شرکت نمایند و جلسه‌ای نیز در تاریخ ۴/۲/۵۰ تشکیل گردیده است بانوان مذکور ضمن سخنرانی تحصیل را تأیید نموده و اظهار داشتند بایستی تا مقام پزشکی دوشیزگان به تحصیل ادامه دهند در مورد حجاب گفته‌اند اکنون از ما چهار نفر یک نفر دانشجو است و در سر کلاس با مردان به تحصیل مشغول می‌باشد و موی سر خود را می‌پوشاند و لباس بلند می‌پوشد و باید زنان کارمند با چادر به محل کار خود بروند و زنان را به عصمت خانه داری و تحصیل و رضایت شوهران خود دعوت نموده‌اند سپس اظهار داشته‌اند هر کسی سئوالی دارد حاضر به پاسخگویی هستند دختر دانش‌آموزی سئوال می‌کند که ما را برای انجام مراسم رژه به خارج دبیرستان می‌برند و با چادر نمی‌شود پاسخ داده شده که شما موهای خود را بپوشید و لباستان تنگ و کوتاه نباشد اشکالی ندارد سوال شد از چه کسی تقلید کنیم پاسخ داده شد از هر کس که مایلید تقلید کنید ما نمی‌گوییم و تکلیف نمی‌کنیم ولی خود ما از خمینی تقلید می‌کنیم و این دستور بانوی مجتهده می‌باشد.

نظریه شنبه: نامبردگان به دعوت شیخ مرتضی کبیری به بروجن وارد شده‌اند.
نظریه یکشنبه: بانوان به نام‌های ربابه قانعیان (قانتیان) و پروانه معینی و اشرف مدنیان دانشجوی سال اول دانشکده روانشناسی بوده‌اند.
امنیت داخلی به ساواک اصفهان هم اعلام نمایید. ۸/۲/۵۰

توضیحات سند:

۱ - منظور آقای محمدعلی مصحف شاغل در کارخانه گلباف اصفهان می‌باشد که اکنون بازنشسته هستند.
۲- مهندس عبدالعلی مصحف متولد ۱۳۱۷ - اصفهان در جریان قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ توسط فرمانداری نظامی تهران دستگیر و پس از دو ماه از زندان آزاد گردید. پس از آزادی در جلسات مسجد هدایت تهران شرکت می‌نمود و با علامه استاد محمدتقی جعفری آشنا گردید. در مراجعت به اصفهان، اقدام به تشکیل جلسات هفتگی تفسیر قرآن و نهج البلاغه نمود. در سال ۱۳۴۵ به همراه عده از روحانیون و معتمدین اصفهان، کانون علمی و تربیتی جهان اسلام را پایه‌گذاری کرد که به عنوان پایگاهی برای آشنایی نسل جوان با مفاهیم عالیه اسلام، مورد استفاده قرار می‌گرفت. در دوران انقلاب اسلامی در مجالس و محافل به سخنرانی و افشاگری پرداخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سمت معاون استاندار اصفهان و سپس به عنوان استاندار مازندران، منصوب گردید. سرانجام وی در سال ۱۳۷۶‌دار فانی را وداع گفته و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
۳- بانوی مجتهده سیده نصرت بیگم امین معروف به بانوی ایرانی فرزند محمدعلی امین التجار در سال ۱۲۶۵ در خانواده‌ای با ایمان، سخاوتمند و خیرخواه متولد شد. نسب ایشان با سی واسطه به امام علی ابن ابی اطالب (علیه السلام) می‌رسد.
در فضایی که فراگرفتن علم را برای دختران تجویز نمی‌کردند، مادرش از چهار سالگی وی را برای آموزش قرآن و فراگیری خواندن و نوشتن به مکتب فرستاد. او از شدت علاقمندی به فراگیری علوم قرآنی از همان کودکی به جای بازی به مطالعه کتاب می‌پرداخت. در سن پانزده سالگی ازدواج نمود و در بیست سالگی به تحصیل زبان عربی و فقه و اصول پرداخت. پس از آن که صرف و نحو، تفسیر، حدیث، فقه، اصول، حکمت و فلسفه را آموخت، به مطالعات خود در سطوح عالیه ادامه داد تا به درجه اجتهاد رسید. وی علیرغم مصائب عدیده (از دست دادن هفت یا هشت فرزند) هیچگاه درس خود را تعطیل نمی‌کرد و عزم و اراده و جدیتش به حدی بود که می‌فرمود: هیچ چیز نمی‌تواند کلاس درس را تعطیل کند حتی مرگ فرزند. اساتید ایشان دانشمندانی نظیر آیت‌الله سید ابوالقاسم حسینی دهکردی، حجت‌الاسلام زفره‌ای، میرزا علی اصغر شریف، سیدعلی نجف آبادی و شیخ مرتضی مظاهری بودند. خانم امین در سن چهل ساگی مورد آزمون علما و مراجع زمان خود قرار گرفت و از طرف برخی از آنان نظیر آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری، آیت‌الله العظمی آقا سید محمد کاظم شیرازی، آیت‌الله اصطهباناتی، آیت‌الله شیخ محمدرضا نجفی و شیخ مرتضی مظاهری به درجه اجتهاد و اجازه روایت نائل گردید.
وی در درجه‌ای از سطح علمی قرار گرفت که دانشمند و فقیه عظیم الشأن، آیت‌الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی (ره) از مجتهده امین درخواست اجازه روایت نمود و ایشان اجازه دادند. همزمان با کشف حجاب و اسلام ستیزی آشکار و تبلیغ و تفکیک اسلامیت و ایرانیت توسط رضاخان، خانم امین برای اعلام هویت اصلی زن ایرانی از نام مستعار «بانوی ایرانی» استفاده نمود و در همین زمان که بعضی از زنان به عنوان تجددخواهی هویت واقعی خود را از دست داده بودند، بانو امین با تحریر کتاب روش خوشبختی» به مبارزه با این غرب زدگان پرداخت.
وی چندین سال در منزلش مبلغ، مدرس و موعظه گر جامعه زنان اصفهان بود. اولین مکتب جهت تحصیل علوم دینی جهت زنان توسط ایشان به نام مکتب فاطمیه تأسیس شد و می‌توان گفت تمام بانوانی که هم اکنون در سراسر کشور مشغول تحصیل علوم دینی می‌باشند، مرهون این اقدام بانو امین هستند. همچنین ایشان اقدام به تأسیس دبیرستان دخترانه امین (آموزش علوم جدید) در اصفهان نمود. مجتهده امین نمونه‌ای از فضیلت‌ها بود که به بسیاری از سرچشمه‌های جوشان علم و معرفت دست یافته و سراسر عمر پربرکتش را صرف تحصیل و ترویج دین جدش نمود و آثار ارزشمندی را در ابعاد دینی، علمی، ادبی، فقه و اصول، عقلی و نقلی و اخلاق از خود به یادگار گذارد. تألیفات این بانوی گرانقدر بدین شرح می‌باشد: ۱۰ مخزن اللئالی ۲- سیر و سلوک ۳- معاد ۴- ترجمه اخلاق ابن مسکویه ۵- روش خوشبختی ۶- مخزن العرفان در ۱۵ جلد ۷- نفحات الرحمانیه ۸- جامع الشتات ۹- اربعین هاشمیه. این حکیم الهی و عارف به نفحات رحمانی، نابغه دوران و مجتهده زمان سرانجام در سال ۱۳۶۲ (اول ماه مبارک رمضان) روی در نقاب خاک کشید و در جوار رحمت الهی آرام گرفت.


منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک/ استان چهارمحال و بختیاری صفحه 47

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.