صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: اظهارات شیخ حسین نوری

تاریخ سند: 13 آذر 1346


موضوع: اظهارات شیخ حسین نوری


متن سند:

از: 21 تاریخ: 13 /9 /1346
به: 316 شماره: 3426 /21
موضوع: اظهارات شیخ حسین نوری
ساعت 2030 روز 4 /9 /46 نامبرده بالا در مسجد رباط1 کاشان به منبر رفت و پس از ذکر مقدمه‌ای دربارۀ عظمت خدا بحث نمود و سپس درباره افراد سخنی ‌‌گفت و یادآور شد که فرد مسلمان بایستی امید به خدا داشته باشد و نظرش دنبال دست مردم نباشد و گفت مردان خدا سلطنت و جاه و مقام نمی‌خواهند؛ از زندان و تبعید و ناراحتی بیم ندارند؛ همان‌طوری که عثمان نهایت حیله را به کار برد تا ابوذر را خاموش سازد و معاویه حاضر شد با پول و جواهر رضای خاطر ابوذر را فراهم آورد لکن ابوذر مرد خدا بود و احتیاج به پول و جاه و مقام نداشت، ناچار او را زندانی کردند و مشاهده کردند که بی‌فایده است او را تبعید کردند و دیدند آنجا هم پیروان زیادی پیدا کرد آخرالامر به یک بیابان تبعید کردند و هنگام تبعید هم اجازه ندادند دوستانش او را بدرقه نمایند اما مگر ابوذر از این کارها ناراحت شد، زیرا او هدف عالی داشت و معتقد به خدای یکتا بود و تمام این مسائل را خواست خدا میدانست. وی در خاتمه از حضار خواست که امید به خدا داشته باشند تا گرفتاریهایشان برطرف گردد. نوری در ساعت 2115 به سخنان خود خاتمه داد.
نظریه منبع ـ به نظر می‌رسد منظور اصلی نوری از به میان آوردن موضوع ابوذر و عثمان و معاویه دستگاه‌های دولتی و خمینی باشد، لکن وی خیلی مواظب گفتارش می‌‌باشد و به طور مستقیم درباره خمینی بحث نمی‌نماید و مستمعین اغلب هدف و منظور اصلی او را درک می‌‌کنند.
نظریه رهبر عملیات . گزارش منبع درباره اظهارات شیخ حسین نوری صحیح به نظر می‌رسد و می‌‌بایست کماکان منابر وی وسیله منبع مراقبت گردد. مرشد
نظریه امنیت داخلی ـ به گزارش عملیاتی خبر مراجعه شود.
آقای صابری حسین نوری جزو کدامیک از وعاظ منظور و نام وی در لیست‌های ارسالی به شهربانی و ساواک‌ها قید شده. 15 /9
نام حسین نوری جزو لیست اخذ تعهد می‌باشد. 18 /9 /46
به پرونده شیخ حسین نوری ضمیمه و ارائه شود. 18 /9 /46

توضیحات سند:

1. در اصل: ربات

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی به روایت اسناد ساواک صفحه 151

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.