صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تاریخ سند: 20 تیر 1357


متن سند:

به : 312 از : 10 ه شماره : 8598 /10 ه پیرو : 8530 /10 ه ـ 18 /4 /37 اطلاعات موثقی که از منبع 15851 در ظرف روزهای 17 /4 تا 19 /4 /37 به دست آمده به شرح زیر به استحضار می رسد: 1ـ شخصی به نام فیروزه2 از آقای آیت الله خادمی سؤال می کند جناب آقای خادمی نظر شما راجع به جشن چیست.
پاسخ می دهد من نظرم این بود خیلی خوب است اعلامیه از طرف آقای خمینی آمده است که چون همه عزادار هستند فقط شربت و شیرینی به همه بدهند ولی چراغانی نکنند.
2ـ آقای رضا ناطق می پرسد آقا کارها چطور شد.
آقای خادمی پاسخ می دهد همه جلسات خوب طی شد خیلی خوب.
بعدازظهر آمدند اینجا آقای دکتر خوشنویسان بعد رفتند خلاصه تهدیدشان هم کردیم که مردم بازار را می بندند.
شورش می شود خلاصه قولی دادند که کارها درست می شود گفتم هر چه زودتر تا انقلابی نشده است کارها را تصفیه کنید.
3ـ ناطق می گوید، نتیجه گرفتید.
آقای خادمی پاسخ می دهد تا حالا که خوب بوده.
ناطق اظهار می دارد باید بخواهید که جانشین او را بفرستند (منظور جانشین سرهنگ زاهدی است) تا کار حل بشود اگر جانشین او نیاید حقه بازی می کنند.
آقای خادمی می گوید باید بگوییم جانشینش را می خواهیم و همان است که آیت الله گلپایگانی دستور می دهد.
4ـ در مورد رسیدگی به داد خواست آقای ناطق و آقای خادمی و دار و دسته آنها و نسبتهائی که به مدیر کل اوقاف از جمله حیف و میل در امور اوقاف داده اند وقتی بازرسان شاهنشاهی به اینجانب مراجعه نمودند اظهار گردید که اگر در تمام موارد دقیقا رسیدگی و بخصوص به محلهای مورد نظر آنها مراجعه و از نزدیک وضعیت اوقاف رسیدگی و از تمام آنها که طومار امضاء نموده اند تحقیق به عمل آورید تمام حقایق روشن خواهد شد.
به همین ترتیب عمل نموده و امروز بازرسی آنها خاتمه یافته و به مرکز عزیمت خواهند نمود.
5ـ در مورد زنهائی که به عنوان بستگان زندانیان به خانه آیت الله خادمی رفته اند شخصی به نام موسوی سؤال می کند: آنها چه می خواهند؟ می گوید: اینها 9 تقاضا دارند که یکی از آنها این است که محاکمات اینها ارجاع شود به دادگستری و تجدید محاکمه شوند، سپس سؤال می کند: متحصنین چند نفر هستند؟ آقای خادمی پاسخ می دهد: 20 تا 30 تا 50 تا 100 نفر هم می شود.
موسوی می گوید: پس جنابعالی صورت شوهر بیوه زنها را پیدا کرده اید.
آیت الله خادمی پاسخ می دهد: بله، جای شما خالی است.
نظریه : با توجه به گزارشات قبلی به نظر می رسد آقای دکتر خوشنویسان و آقای آیت الله کبیری از سازمان اوقاف به آقای ناطق و آقای خادمی قولهائی داده و آنها استنباط کرده اند که وسیله آنان مدیر کل اوقاف تعویض خواهد گردید و با تعویض نامبرده ضمن اینکه پرونده متشکله از بین خواهد رفت به سبب قدرت فوق العاده آنها نیز فراهم و خواهند توانست در تمام شئون دخالت نمایند.
آقای آیت الله خادمی در محل جرأت اینگونه اعمال را نداشته ولی از وقتی که آقای آیت الله گلپایگانی و آقای شریعتمداری نامبرده را تأیید و نامه ای که خود ناطق در منزل آقای گلپایگانی انشاء کرده و آقای شاکری منشی ایشان نوشته و به امضاء آقای گلپایگانی رسانیده و ضمنا آنرا در تهران تکثیر و فرستاده است و همچنین قولهای مساعدی که آقای دکتر خوشنویسان و آقای آیت الله کبیری به آنها داده اند آقای خادمی از قولی که به اینجانب داده بود که با نصیحت ناطق را وادار نماید که دست از هوچی گری بردارد منصرف شده و می گوید ناطق اظهار نموده کار از این حرفها گذشته است.
پیشنهاد: برای اینکه حقایق به اطلاع آقای گلپایگانی برسد در تاریخ...
.
.
آقای آیت الله ابطحی امام جمعه اصفهان و آقای آیت الله اردکانی1 دو نامه جداگانه برای ایشان ارسال داشته اند.
چون ممکن است ایادی آنها نگذارند نامه به دست ایشان برسد پیشنهاد می شود از طریق مدیر کل اوقاف اقدام شود که در صورت امکان آقای آیت الله ابطحی و چند نفر از روحانیون به قم نزد آقای آیت الله گلپایگانی و شریعتمداری بروند و حقایق را با سوء استفاده آقای ناطق و آقای خادمی برای آنها روشن نمایند.
تقــوی رونوشت برابر اصل است و اصل در پرونده 1916 به نام حسین خادمی می باشد.
20 /4 /37 ـ ملکی

توضیحات سند:

1ـ منظور از منبع 1585 شنود تلفنهای افراد فعال سیاسی بوده که ساواک به لحاظ رعایت مسائل حفاظتی از این کد استفاده می کرده است.
2ـ حجت الاسلام غلامرضا فیروزیان در سال 1297 ه.
ش در تهران متولد شد.
پس از فراگیری تحصیلات ابتدایی در مکتب خانه به خاطر فقر حاکم بر جامعه ایران، روزها مشغول کار و در کلاسهای شبانه به تحصیل مشغول گردید.
وی پس از پایان خدمت سربازی مقدمات علوم اسلامی را در تهران فرا گرفت.
در سال 1321 جهت ادامه تحصیل عازم حوزه علمیه قم گردید و پس از آشنائی با روحانیون مبارزی نظیر مرحوم آیت الله ابوالقاسم کاشانی، شهید نواب صفوی و حجت الاسلام شیخ عباسعلی اسلامی در مسیر مبارزات روحانیت قرار گرفت و در جریان نهضت ملی شدن نفت نماینده آیت الله کاشانی در رسیدگی به مشکلات مردم در شهرهای مختلف ایران بود.
حجت الاسلام فیروزیان در جریان یک مسافرت به اصفهان با آیت الله خادمی آشنا و به درخواست ایشان در اصفهان ساکن گردید و به وعظ و خطابه پرداخت و چندین باب مدرسه تعلیمات اسلامی در اصفهان تأسیس نمود.
در سال 1331 به علت انتقاد از رژیم طاغوت از طرف کمیسیون امنیت استان به وی ابلاغ گردید از اصفهان خارج شود و در تاریخ 19 /3 /42 به اتهام «تشویق مردم علیه امنیت داخلی و تعطیل نمودن بازار و اظهارات خلاف مصالح عالیه مملکت» دستگیر و پس از مدتی آزاد و سپس ممنوع المنبر شد.
پس از پیروزی انقلاب از طرف نهادها و ارگانهای مختلف مأمور حل مشکلات مردم در نقاط مختلف کشور گردید و سالیانی است که در مناطق محروم کشور به عمران و آبادی و تبلیغ مشغول می باشد.
1ـ متن نامه آقای اردکانی به آیت اللهالعظمی گلپایگانی به شرح زیر است: بسم اللّه تعالی محضر مبارک حضرت آیت اللهالعظمی حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی دام ظله العالی مرقوم مبارک زیارت و از تذکرات عالیه امتنان حاصل، خداوند وجود شریف را بر کافه انام مستدام فرماید.
به استحضار خاطر شریف می رسانم به نحوی که مرقوم فرموده اید حقیر هم مداخله سازمان اوقاف را در امور روحانیت و مدارس و مساجد و رقبات موقوفه و امور حج و زیارت مشاهد مقدسه مشروع نمی دانم و از متصدی اوقاف اصفهان حمایت ندارم و اوامر حضرت عالی مطاع و لازم الاتباع می باشد.
جای کمال تأسف است که مقامات دولتی با این همه تظاهرات ملت مسلمان و اعتراض مراجع بزرگ و علمای اعلام و اصناف مختلفه و دانشگاهیان هنوز در وضع خود تغییر نداده است و برنامه های خود را ادامه می دهد و زندانیان بی گناه در زندان گرفتارند.
از خداوند متعال نصر اسلام و مسلمین و دفع ایادی استعمارگران و مزید برکت عالیه را مسألت دارم.
والسلام علیکم و رحمه اللّه و برکاته.
الاحقر اردکانی 16/ شهر شعبان المظعم /1298 ر.ک : اسناد انقلاب اسلامی، جلد دوم، ص 306

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان اصفهان، کتاب 2 صفحه 515



صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.