تاریخ سند: 16 شهریور 1357
موضوع: عید فطر
متن سند:
از: 23 ﻫ تاریخ:16 /6 /1357
به: 25 ﻫ شماره: 1683/ 23 ﻫ
موضوع: عید فطر
روز 13 /6 /57 پس از خاتمه نماز عید فطر سید حسن موسوی شالی به منبر رفت اظهار داشت زندانیان سیاسی باید آزاد شوند و حکومت دست نشانده باید در وضع خود تغییراتی بدهد ما تابع قانون اساسی هستیم نه تابع ظلم و ستم که وسیله تعدادی از حاضرین نیز مورد تأیید قرار میگرفت ضمناً در خلال مدت منبر مشارالیه تعداد قابل ملاحظهای1 اعلامیه که تعدادی از آن اعلامیهها به امضاء خمینی بودند بین حاضرین توزیع شد. یاد شده در خاتمه منبر خود از جمعیت خواست که با رعایت نظم و آرامش مسجد را ترک و از هرگونه تظاهرات خودداری نمایند.
نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: با توجه به شماره پیروی خبر صحیح است و سید حسن موسوی شالی که از روحانیون افراطی منطقه است پس از دستگیری سید عباس ابوترابی مورد توجه طرفداران خمینی قرار گرفته و ضمن حمایت و طرفدارای از وی مشارالیه را برای سخنرانی در مجالس پر جمعیت دعوت و یاد شده نیز متدرجاً به جسارت خود میافزاید و مطالب تحریک آمیزتری را در منابر خود بیان مینماید ضمناً با بیان مطالبی در خصوص مخالفت با دولت و تقاضای برقراری حکومت اسلامی از مردم تأیید میگیرد و گفته میشود که این مطالب روی نوار ضبط و احیاناً در قم و یا محل دیگری مورد بررسی قرار میگیرد علیهذا مراقبت از منابر نامبرده کماکان ادامه داشته و نتایج حاصله به موقع به عرض خواهد رسید.2 صاعد
نظریه سهشنبه: نظریه یکشنبه تأیید میشود.
نظریه 23: نظریه سهشنبه تأیید میشود
در کلاسه 11908 بایگانی شود
توضیحات سند:
1. در اصل: قابل اعلامیه ملاحظهای
2. در سندی در همین رابطه آمده است:
« از: 23 ﻫ تاریخ: 21 /6 /57
به: 25 ﻫ شماره: 1716 /23 ﻫ 2329 /25 ﻫ
موضوع: سید حسن موسوی شالی
عطف: 1683 /23 ﻫ ـ 16 /6 /57
روز عید فطر پس از اقامه نماز مربوط به پیشنمازی میرزا رحیم سامت در مسجد شاه نامبرده بالا به منبر رفت و پس از مقدمات اظهار داشت دولت میگوید که ما خادم و خدمتگزار ملتیم آیا شده است یک نوکر بر روی ولی نعمت خودش اسلحه بکشد اینها از نظر منطق درست نیست . روحانیون ما را تبعید میکنند جوانان ما را میکشند قرآن صراحتاً میگوید اگر زیر بار زور بروید شریک جرم هستید سپس اظهار داشت ما خواهان برقراری حکومت اسلامی هستیم و از مردم در این مورد تأییدیه گرفت. ضمناً به دیوارهای مسجد مزبور تعداد قابل ملاحظهای اعلامیه، عکس خمینی و برخی از تروریستهای معدوم چسبانده شده بود.
نظریه شنبه: نظری ندارد
نظریه یکشنبه: خبر صحت دارد و چگونگی جریان امر طی شماره پیروی به عرض رسیده است صاعد
نظریه سهشنبه: نظریه یکشنبه تأیید میشود بشیر
نظریه 23: نظریه سهشنبه تأیید میشود ضمناً نامبرده پس از برقراری حکومت نظامی در منطقه به کلی خاموش و خود را از نظر پنهان کرده است
11908
در کلاسه 11908 بایگانی شود 4 /7 /57»
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان قزوین، کتاب 3 صفحه 384