صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : شیخ احمد کافی

تاریخ سند: 19 مرداد 1348


موضوع : شیخ احمد کافی


متن سند:

از : 20 ه3 به : 316 شماره : 14936 /20 ه3 در ساعت 2240 شیخ کافی بر روی منبر در منزل حاج نعمت اللّه اسدی قرار گرفت و درباره آخرت و مذمت دنیا صحبت در اثناء داستان قارون بیان داشت که جای همه شما خالی زندان قزل قلعه1 خدا کند که همه شما را بدانجا ببرند به شرط آنکه برای دین باشد نه جرم هروئین و تریاک.
اینها توشه آخرت خواهد بود چه اطاقهای نمناکی داشت فرق نمی کند شبهائی را که به افتخارمان مجالس ضیافت تشکیل دادند و یا در زندان به سر بردیم و در ساعت 2340 به سخنان خود خاتمه داد تعداد مستمعین در حدود 750 نفر بودند.
نظریه منبع ـ سخنان نامبرده درباره زندان قزل قلعه حاوی گوشه و کنایاتی بود.
نظریه رهبر عملیات ـ نظریه منبع مورد تأیید می باشد.
طغرل در ساعت 9 روز 21 /5 /48 به بخش 316 واصل گردید.
آقای صالحی این شخص مجددا تحریکات خود را شروع کرده تذکر داده شود.
21 /5 ارائه شود.
3 /6 /48

توضیحات سند:

1ـ زندان قزل قلعه ساختمان قلعه مانندی بود در زمان قاجاریه شبیه پادگانهای امروزی که محل استقرار افراد نظامی بود.
دیوار بلند و خشتی در اطراف، با درهای چوبی به ارتفاع حدود 5 ـ 6 متر داشت.
در درون این دیوارها ساختمانی قدیمی بود شامل حیاط و در وسط زندان عمومی موقت و دو دهلیز باریک که در دو طرف این حیاط بود.
زندان قزل قلعه مربع شکل بود که در دو ضلع آن سلولهای انفرادی و در میان آن حیاط و چند اتاق که اصطلاحا عمومی گفته می شد قرار داشت.
زندانی بسیار قدیمی و کوچک بود که معمولاً برای دوران موقت بازجویی مورد استفاده قرار می گرفت.
البته پس از افتتاح زندان اوین در سال 1349 معمولاً زندانیانی را که اهمیت بیشتری برای ساواک داشتند، به آنجا می بردند و پس از اتمام بازجویی تا فاصله بازپرسی و دادگاه به زندان قزل قلعه منتقل می کردند.
بعضی مواقع که زندان اوین ظرفیت نداشت، زندانی بازداشتی را به سلول قزل قلعه انتقال می دادند.
این زندان در ابتدای اتوبان کردستان فعلی قرار داشت که پس از انقلاب اسلامی تخریب و اکنون میدان عرضه میوه و تره بار در جای آن قرار دارد.

منبع:

کتاب حجت‌الاسلام حاج شیخ احمد کافی به روایت اسناد ساواک صفحه 189

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.