صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: ازدواج نوه خمینی با پسر سیدصادق روحانی

تاریخ سند: 17 مهر 1355


موضوع: ازدواج نوه خمینی با پسر سیدصادق روحانی


متن سند:

از: 21ﻫ به: 312 شماره: 5016 /21 ساعت 4 بعد از ظهر روز 13 /7 /35 در بازار قم آقای شیخ مهدی فیض2 اظهار می‌داشت که دختر آقای شهاب الدین اشراقی(نوه خمینی) را در ماه رمضان به عقدازدواج پسر بزرگ سیدصادق روحانی درآوردند.
مهریه دویست هزارتومان به اضافه 120 مثقال طلا و شیربها چهل هزارتومان و جمعه آینده هم مراسم جشن زنانه دارند که خیلی با تشریفات انجام می‌شود .
نظریه شنبه- نظری ندارد.
نظریه یکشنبه – اظهارات شیخ مهدی فیض بی مأخذ نیست، زیرا وی از افرادی است که قاعدتاً در مجلس عقد حضور داشته.
خویشاوندی سببی سیدصادق روحانی با خمینی نیز جای تأمل است.
شراره نظریه دوشنبه – سیدصادق روحانی از آیاتی است که سعی دارد با وانمود کردن مخالفت خود با دولت وجهه‌ای در بین طبقات بدبین برای خود کسب نماید.
پارسا نظریه سه شنبه : مفاد گزارش خبر و نظر دوشنبه مورد تایید است.
رهبر20 /7 /35 اصل در 679 است 5 /8 /35 در پرونده 18307 بایگانی شود ...
.
.
20 /9 /35 درگزارش روزانه درج شد 5 /8 /35

توضیحات سند:

1.
رژیم شاهنشاهی به دنبال تصور تحکیم پایه‌های قدرت خود، به فعالیت های شدید فرهنگی در جهت اسلام زدایی دست یازید که برپائی جشن های مختلف از جمله جشن های 2500 ساله شاهنشاهی، از این قماش بود.
در پایان سال 1354 ش در سالگرد تولد رضاخان، مجلسین شورا و سنا در یک اجلاس مشترک تصویب کردند که تاریخ هجری .
شمسی به تاریخ 2500 ساله شاهنشاهی تبدیل شود و ادامه آن نیز ابتدای حکومت محمدرضا پهلوی اعلام گردید؛ یعنی سال 1320 که سال به قدرت رسیدن وی بود دقیقاً با تاریخ 2500 ساله مطابقت می کرد و در نتیجه سال 1355 به سال 2535 تبدیل یافت و به موجب بخشنامه ای رسمی تمام سازمان های دولتی و ملی موظف شدند در مکتوبات، تاریخ جدید را به کار ببرند.
این امر ازهمان ابتدا با مخالفت روحانیون و اقشار آگاه دینی جامعه مواجه شد و نهایتاً در سال 1357 در پی قیام مردم و در زمان دولت شریف امامی، لغو گردید.
2.
حجت الاسلام مهدی فیض فرزند حاج میرزا محمد از علما محترم و فضلا مکرم شهرستان قم و حوزه علمیه، که در مسجد امام جای مرحوم والد اقامه جماعت می‌کرد.
تولد ایشان در سال 1303 ﻫ ش در قم واقع و در مهد علم و کمال تربیت و مقدمات ادبیات را نزد مرحوم شیخ ابوالقاسم نحوی و دیگران خواند و سطوح را در خدمت مدرسین بزرگ تکمیل نمود و سال ها از محضر امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی بروجردی و آیت الله گلپایگانی استفاده نمود و واجد مقام شامخ علم و کمال گردید.
ایشان به تدریس فقه و اصول و انجام وظایف دینی و خدمات مذهبی اشغال داشت.
«گنجینه دانشمندان، ج 2، ص 225» مشارالیه در سال 1354 از طرف ساواک، چنین معرفی شده است : «نامبرده در محافل مذهبی از علمای طراز اول شناخته می شود و لیکن از لحاظ ملی و سیاسی فرد مورد اعتمادی[!] نیست.
» ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با بعثه مقام معظم رهبری در حج همکاری داشت.

منبع:

کتاب آیت‌الله شیخ شهاب‌الدین اشراقی به روایت اسناد ساواک صفحه 317

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.