صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد هدایت

تاریخ سند: 16 خرداد 1348


موضوع : جلسه بحث و تفسیر هفتگی مسجد هدایت


متن سند:

به : 316 از : 20 ه 3 شماره : 13779 /20 ه 3 در جلسه مذکور پس از ادای نماز جماعت به وسیله سیدمحمود طالقانی نامبرده از ساعت 2000 الی 2050 در حالی که نشسته بود راجع به گناهان کبیره و صغیره و حفظ اموال و امر به معروف و نهی از منکر به تفصیل صحبت کرد و در ضمن گفتار خود اظهار داشت خداوند می فرماید اموال خود را در میان دوستان و مؤمنین به طور انفاق هدیه کنند زیرا این عمل شما سبب تحریک بیشتر جامعه و ایجاد تفاهم و دوستی بشر می گردد، اموال خود را احتکار نکنید تا بازار سیاه پیدا نکند و بعد گرانتر بفروشید بلکه با آن تجارت بکنید که این کار از نظر اسلام حلال می باشد.
کشورهای کمونیستی که تجارت را در داخل کشور از میان برداشته اند آنها هم با کشورهای خارج روابط تجاری دارند و فقط از دست مردم کشور خودی گرفته و به دست دوست سپرده اند بنابراین این قانون تا زمانی که انسان هست پایدار می باشد، البته ...
نیز خالی از اشکال نیست اسلام می گوید باید در مقابل عمل انجام شده دستمزد گرفت و اینجاست که به ناچار قانون مرض الطرفین را به میان می آوریم مثلاً کاسبی که واسطه میان خریدار و تولیدکننده است بایستی به اندازه زحمت خود دستمزد دریافت نماید زمینی که کشاورز در آن زحمت کشیده و آباد کرده است متعلق به او می باشد تعداد شرکت کنندگان قریب 100 نفر و اشخاص شناخته شده عبارت بودند از آقایان سلیمی روزنامه فروش.
حکیمی عضو نهضت آزادی.
بهفروزی.
عبداللّه حسینی.
داریوش چوبک.
سرهنگ بازنشسته سطوتی.
سیدابراهیم معزی.
عبدالحسین جامی.
اکبر عسگری.
محمدی دانشجوی دانشکده اقتصاد.
علی اکبر حسین.
خسرو، پرویز و جهانگیر عدالت منش.
باقر خطیبی مسئول کتابفروشی مسجد.
کریمخانی.
صادقی کارگر کارخانه چوب بری علی بابایی.
دکتر عباس شیبانی.
مهندس بازرگان.
احمدعلی بابایی عضو نهضت آزادی.
حاج روایی صاحب مغازه ایران مقابل مسجد هدایت.
.
درستکار کارمند برق تهران.
جواد علی اللّه .
جلیلی نقره فروش.
بهرام نقره کار و علی اکبر بنایی کارمند انستیتو پاستور

منبع:

کتاب آیت‌الله سید محمود طالقانی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 528

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.