صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سیدرضا کامیاب فرزند سیدعلی

تاریخ سند: 29 دی 1356


موضوع: سیدرضا کامیاب فرزند سیدعلی


متن سند:

از: 8 ﻫ تاریخ: 29 /10 /2536[] 1029
به: 312 شماره: 10387 /8 ﻫ
موضوع: سیدرضا کامیاب فرزند سیدعلی

چندی قبل نامبرده بالا که به مدت ده شب در مسجد ولی‌عصر واقع در خیابان 21 آذر منبر رفته هر شب به مدت یک ساعت و نیم سخنرانی داشته که تعداد کثیری از افراد در مجالس وی شرکت می‌نموده‌اند از جمله افراد شناخته شده عبارت بودند از محمدعلی و محمدحسن مشارزاده مهرابی ـ علی‌اکبر شمسی ـ محمد علی آموزگار ـ سیدیحیی جعفری ـ سیدرضا خوشرو واعظ. سخنرانی‌های واعظ مذکور پیرامون اقتصاد و اسلام، حکومت در اسلام و مطالبی پیرامون نهضت حضرت امام حسین و حر بوده است مشارالیه طی صحبت‌هایش اظهار نموده که روابط انسانی به کلی نابوده شده و انسان‌ها شستشوی مغزی شدند و چون ماشینی در اختیار ابرقدرت‌ها قرار گرفته‌اند و اگر کسانی در وجودشان روح اندیشه باشد به این وضع خاتمه داده و چنانچه نباشد در این لجن‌زار نابود خواهند شد مشارالیه همچنین گفته است مغز و چشم و گوش شما خاطرات و تاریخ گذشتگانی را به خاطر دارد که چگونه زندگی خود را بر مبنای قوانین جهانی قرار ندادند و علم مخالفت برافراشتند ضمناً مشارالیه در خلال سخنرانی خود نداشتن فکر و اندیشه را از عواملی عنوان کرده که در حفظ باطل و پایداری سنگرهای ضدانسانی و پایمالی حق تأثیر به سزائی دارند و علل کلی پابرجایی باطل را وابستگی‌های عمومی دانسته و به طور کلی نسبت به روش و افکار و اعمال کنونی مردم ناسزا گفته و آنان را در انتخاب راه و روش صحیح زندگی، خودشناسی، خداشناسی و مطالعه دعوت نموده و بهترین راه انتخاب صحیح زندگی در جامعه دفاع از محرومین و مظلومین اجتماع را توصیه کرده و در بحث‌های بعدی تفاوت ایدئولوژی‌ها را مورد بررسی قرار داده و اشاره کرده که تفاوت ایدئولوژی اسلامی با دیگر ایدئولوژی‌ها در این است که ایدئولوژی اسلامی با توده‌های فریب‌خورده درگیری ندارد و سپس به بررسی جوامع و اقتصاد کشورهای آفریقایی پرداخته که چگونه اقتصاد آنان با روابط ظالمانه درآمیخته شده واعظ مورد نظر همواره سعی داشته اختلافات طبقاتی را در جوامع خاطرنشان ساخته و به این موضوع بپردازد که چگونه مردم حفظ ظاهر را می‌نمایند و در این خصوص با انتقاد از یک نفر کارگری که در مشهد بوده یادکرده که آن کارگر با وضع لباس کهنه و غذای ناچیزش به صدای موسیقی رادیویی که در اختیار داشته دلخوش بوده است. مشارالیه در گوشه دیگری از حرف‌هایش فقر را زائیده سیستم حکومتی باطل و آن را مرتبط با برنامه‌های سردمداران حکومت دانسته است و با یاد تنی چند از گذشتگان از سیدجمال‌الدین اسد‌آباد نیز یاد کرده و در خاتمه سخنرانیش دعای خود را به شرح زیر عنوان داشته «پروردگارا همه آنهایی که می‌خواهند افکار استعماری و افکار ضدانسانی را در مغز مسلمانان تزریق نمایند به وسیله مسلمانان آگاه و باوفای اسلام نابود کن، پروردگارا حوزه‌های علمیه دانشگاه‌های شیعه همه علما، فقها فقیه عظیم‌الشأن همه گویندگان و نویسندگان روحانی و غیره را که می‌خواهند تجدید بنای اسلام نمایند موفق بدار و کسانی که با فکر و قلم‌های فروخته شده می‌خواهند اسلام را وارونه جلوه دهند به وسیله مسلمانان بیداردل و آگاه نابود نما.
نظریه یکشنبه: خبر صحت دارد. ضمناً واعظ مذکور در این مدت در چند شب مطالبی تحریک‌آمیز عنوان داشته است و در تاریخ 15 /10 /36 کرمان را به مقصد مشهد ترک و آدرس وی در مشهد خیابان خواجه ربیع ـ خیابان نجم‌الدین ـ چهارراه سوم منزل شخصی کامیاب می‌باشد. مؤلف
نظریه سه‌شنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است. آسای
نظریه چهارشنبه: نظریه سه‌شنبه صحت دارد. یگانه
نظریه 8 ﻫ : نظریه چهارشنبه تأیید می‌گردد% ک




منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان کرمان، کتاب 4 صفحه 121


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.