صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

بسم الله الرحمن الرحیم در چند و چون تظاهرات فاین تذهبون هان ! به کدامین سوی روانید:

بسم الله الرحمن الرحیم در چند و چون تظاهرات فاین تذهبون هان ! به کدامین سوی روانید:


متن سند:

بسم الله الرحمن الرحیم
در چند و چون تظاهرات
فاین تذهبون
هان ! به کدامین سوی روانید:
این فریاد بیدارگر قرآن است که هر لحظه چونان تازیان‌های الهی بر پیکر انسان فرود می‌آید و هر لحظه حیاتش را بر چهار راه‌های خوفناک انتخاب، به صلیب پرسشهای دقیق و ظریفی می‌کشاند که بنیادی‌ترین تفاوت را میان خداشناس راستین و دیگران، مشخص می‌نماید. و بر این روال است که می‌بینیم چنگ یازیدن به شاخه‌های سپید "رحمت" و خیزش به سوی قله‌های برافراشته "فلاح" آنقدر‌ها هم که می‌نماید آسان و بی‌خطر و بدون افت و خیز نیست. در این دیدگاه "فلاح" نتیجه پیکار همواره و پیگیر انسان با عوامل باز دارنده و نگهدارنده‌ای است که از درون (هواهای نفسانی امیال حیوانی) و برون( رژیم طاغوتی ـ جبرهای اجتماعی) او را به بند کشیده‌اند و از حرکت در مسیر بی‌انتهای تکامل که به حق می‌پیوندد، انسان را باز می‌دارند و در این راه از هر دو جبهه (درون و برون) هر لحظه دامی‌و دانه‌ای فراهم است تا به حیاتی که ممکن باشد این موجود شگفت‌انگیزی را که با آن‌همه امکانات و استعدادهای شگرف چونان تقوی ـ خلوص ـ ایثار و ... می‌تواند تا مرزهای " امام وار" زندگی کردن فرا رود به گنداب زندگی روزمره رهایش سازند و در این پیکار برای پیروزی بایدمان از موانع زیادی گذر کرد که بدون گذشتن از آنها اگر به جائی رسیده‌ایم " نه کعبه" که یقین به " ترکستان" است و با این‌که چون اسب حصاری تنها به دور خویش چرخیده‌ایم و گمانمان که پیش‌رفته‌ایم. خود آگاهی و خلوص نخستین شرط قبول هر عمل است با تلاش پی‌گیر و مستمر در دراز مدت باید از ناخالصی‌ها تهی شد و غبار چرکین خود خواهی‌ها ماجراجوئی‌ها برتری طلبی‌ها ـ خود را راضی کردن‌ها ـ قهرمانگیری‌ها و ... را از آینه دل زدود و بر آن جلوه جلوه خیره کننده الله را دید و فقط و فقط برای رضای او دست به عمل زد و آگاه بود که مسئولیت هر عمل حتی کوچکترین آن را باید بر دوش کشیم و بی‌شک در گرو اعمالمان هستیم که فمن یعمل مثقال ذره خیره یره ومن یعمل مثقال ذره شراً یره 1و این چنین است که ما با دقت و علاقه‌ای که خاص مسلمان مومن است باید هماره " عمل صالح" را برگزینیم و در گرداب‌های هولناک حوادث، خویش را به جریان سرکش آن نسپاریم آگاهانه انتخاب کنیم و با خلوص وتقوی عمل نمائیم تا شاید به "فلاح" که نهایت آرزوی مسلمان و هدف اوست برسیم.
با توجه به مطالب فوق و به کار بستن آن در عمل خواهیم دید که چگونه به "صراط مستقیم"نزدیک‌تر شده و در نتیجه امکان هرگونه انحراف سوء استفاده و کجروی را در تلاش‌ها و تظاهرات و اعمال انقلابی خویش، بر علیه این حکومت ننگین و دست نشانده امریکا از بین می‌بریم ‌ـ زیرا رژیم حاکم که اینک چونان خرس تیر خورده ـ وحشیانه حمله می‌کند تا چند روزی دیگر به سلطه خویش بر خلق مسلمان و نوکری خویش برای استعمارگران خونخوار ادامه دهد، از راه‌های مختلف در پی آن است که جنبش خروشانی را که ملت مسلمان به رهبری پیشوای بزرگوار تشیع، و مظهر ایمان و تقوی و خلوص ـ امام خمینی بر علیه حکومت غاصب و مشرک حاکم آغاز کرده است، منحرف کند و در این راه از همه دست‌آوردهای ضد انقلابی استعمارگران ارباب، استفاده می‌نماید. و این باید موجب دقت و توجه خاص و بیشتر از پیش ما شود. نخست این‌که باید بدانیم، تظاهرات یک مرحله گذرا و تنها به‌خاطر رسوا نمودن رژیم در سطح جهانی ـ و نشان دادن ضربه‌پذیری او در برابر قدرت مردم و همچنین حرکت دادن خلق مسلمان به‌سوی آگاهی بیشتر و توجه عینی به نیاز داشتن یک تشکل و سازماندهی استوار است.
تظاهرات هیچ‌گاه خود به خود و به تنهائی باعث سقوط رژیم حاکم که با چنگ و دندان از موقعیت و منافع خویش دفاع می‌کند نمی‌شود. تظاهرات هر چند شدید و خونبار به دلیل اهمیت دادن رژیم و مخصوصاٌ شخص بی شخصیت و خونخوار شاه به خون و جان مردم هیچ‌گاه نمی‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در رسیدن به هدف داشته باشد به هر حال تظاهرات یک افشاگری مرحله‌ای و مقدمه تشکّل و سازماندهی بنیادی ـ براساس تقوی و ایمان ـ برای یک درگیری دراز مدت و پی‌گیر به خاطر رسیدن به رستگاری است، دومین مسئله مورد توجه مکان‌ها و اشیاء مورد تهاجم است که بر اثر خشم و نفرت2 مردم از حاکمیت موجود به سمبل‌های مختلف آن حمله برده و به نشانه ضربه‌زدن براساس پیکر رژیم آنها را نابود می‌کنند ـ مثلاً آتش زدن و تخریب بانکها به نشانه مخالفت و انزجار از سیستم اقتصادی حاکم که براساس نزول‌خواری و ربا و استثمار و بهره‌کشی و رشوه و بدون توجه به صلاحیت کار و رنج انسان‌هاست می‌باشد ـ حمله به مشروب فروشی‌ها ـ قمارخانه‌ها ـ کازینوها ـ دانسینگ‌ها و... به نشانه نفرت و انزجار از سیستم سیاسی حاکم که بر بنیاد وابستگی به دول استعماری و فرمانبری از اربابان نداشتن استقلال و خود مختاری ـ دیکتاتوری و اختناق ـ ظلم‌ها و خونریزی‌های کم‌نظیر و بدون هیچ توجه به اصل آزادی انسان‌ها ـ اصالت و استقلال مسلمان‌ها ـ عدل و برابری و برادری اسلامی‌ و ... می‌باشد ـ می‌بینیم که با کمبود امکانات فعلی(نداشتن تشکل و سازماندهی کامل ـ نبودن رهبری و ...) حمله به این مظاهر ننگین رژیم در بعدهای اقتصادی ـ اجتماعی ـ سیاسی است که صورت می‌گیرد وگرنه خوب می‌دانیم که شکستن یک یا صد مشروب فروشی دردی را دوا نمی‌کند و این تنها به نشانه انزجار و مخالفت و عصیان علیه حکومت حاکم و سیستم حکومتی است.
سومین نکته ضرورت توجه به اصل سازماندهی و تشکل است
با توجه به مطالب مذکور، و یقین به این مسئله که تنها با یک درگیری دراز مدت و بر اساس تقوی ـ ایمان و علم مبارزه می‌توان به سرنگونی رژیم‌های طاغوتی دست‌یافت اینک بیش از هر زمان همچنان که رهبر جهان تشیع آیه الله خمینی در سخنرانی خرداد 57 اعلام فرمودند ضرورت تشکل و شکل بندی مسلمانان مبارز در چهارچوب‌های معینی براساس تقوی و تقیه یعنی مبارزه با درون (نفس سرکش) و برون (رژیم طاغوتی) می‌باشد و در این راه هرگامی‌که برداشته شود و لو بسیار ابتدائی و اندک قابل توجه است. زیرا هسته‌های کوچک سازمانی بعداً گسترش یافته و به هم می‌پیوندند و بنیاد ظالمانه و ضد خدائی و شرک آلود رژیم شاه را از بن برکند. البته توجه دقیق به اصول تقوی و تقیه3 از وظایف شرعی و عدم اجرای آن موجب بازخواست و مسئولیت الهی است لذا توصیه می‌شود با خلوص و آگاهی برای رضای خدا و از بین بردن ظالمین و با توجه به جهاد اکبر (مبارزه با نفس ـ و ضعف‌های اخلاقی ـ روحی ) به تشکلی بنیادی و راستین هرچند در محدوده‌ای نه چندان وسیع دست یازید .که: کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره .. باذن الله (چه بسا گروهی اندک که بر بسیارانی ـ به اذن خدا(توجه و عمل به فرامین خدا) پیروز شدند)
چهارمین نکته: به‌کار بردن تاکتیک‌های تظاهراتی است
ما را در اینجا قصد بررسی دقیق وهمه جانبه این موضوع نیست که خود نیاز به بخشی جداگانه دارد و مبارزین مسلمان می‌توانند به جزوه‌های امنیتی مراجعه کنند ـ تأکید ما توجه دادن به رعایت اصول امنیتی و پیش‌گیری از ضربه پذیری است، زیرا با همگانی شدن تظاهرات وعصیان‌ها خود به خود ـ عدم رعایت اصول تقیه ـ به وجود می‌آید که این موجب ضربه‌ها و بالاخره از دست رفتن نیروها و خدای ناکرده در نهایت به یاس و ناامیدی منجر گردد لذا باید با دقت و هوشیاری کامل به دلیل نابرابری نیروها از اصل غافلگیری استفاده کرد و با ضربه‌های غافلگیرانه و بدون دادن تلفات، دشمن را متحیر و مأیوس نمود محل تظاهرات باید قبلاً شناسائی شده باشد و مکان‌هائی که مورد حمله و هجوم قرار خواهد گرفت به دقت بررسی شود تا بعداً بهانه به دست دشمن نیفتد ـ دشمن قبل از هر چیز می‌خواهد با بدنام کردن مبارزان و تظاهرکنندگان ـ توده مردم را از آنها دور کند و لذا دیده شده که بارها و بارها به مغازه‌های عادی مردم مسلمان و به ماشین‌های شخصی مردم هجوم برده و آن‌ را به حساب مبارزان مسلمان گذارده است. البته این ‌را همه می‌دانند که کسی که به خاطر خدا خود را به خطر می‌اندازد مسئله مهم مورد نظر او احقاق حق مردم مسلمان است و او برای دفاع از مردم است که با رژیم ضد مردمی‌شاه می‌جنگد و رهبرش علی(ع) است که از حلقه‌ای که از پای یک زن درآورده‌اند سیلی به صورت خود می‌زند
لذا ما باید در این مورد دقت لازم را به‌کار بریم تا تنها منافع رژیم و متجاوزان به شرف و حیثیت و اخلاق و فرهنگ مردم مورد هجوم و خشم قرار گیرند ـ و از هرگونه اشتباه حتی به غیر عمد شدیداً دوری نمائیم. محل سکونتمان باید در موقع شرکت در تظاهرات از مدارک ضد رژیم پاک باشد (مگر این‌که در جاسازی نگهداری شود) با خود مدارک و یا کارت شناسائی نباید حمل کنیم ـ سیر تظاهرات و محل‌هائی که باید به آتش کشیده شوند و یا تخریب گردند بایستی قبلاً به دقت شناسائی گردد تا به بن بست بر نخوریم ـ دلیلی جعلی بر [ای] آمدن [به] منطقه تظاهرات داشته باشیم
پنجمین موضوع مورد توجه انتخاب شعارهاست
شعار نمایانگر اندیشه تظاهرکنندگان و صدای خواست‌ها و اعتراضات آنهاست. لذا برای جلب مردم به افکار خویش و نشان دادن نوع تفکر و ارزش‌ها و معیارهایمان باید در این مورد توجه و دقت خاصی را به کار بریم. از دادن شعارهای بی‌محتوا، رکیک ... و هرگونه شعاری که بر مبنای ایدئولوژی و خصلت‌های اصیل استوار نیست بپرهیزیم و در عوض به هر چه گسترده تر نمودن و بارورتر کردن شعارهائی که خواست‌های اسلامی‌و ایمانی ماست و ریشه در قلب آرزوهای مردم دارد بپردازیم. تا بدین ‌وسیله شرکت تمام اقشار مسلمان را در تظاهرات ممکن ساخته، موجب ضربه زدن به اندیشه خواب آلوده دیگران شویم تا با توجه به محتوی شعار به فکر فرو رفته و در صدد آگاهی و شناخت کامل و پیوستن برآیند. شعارها باید روشن، صریح و دور از هرگونه پیچیدگی و یا ناخالصی باشد. ما برای نمونه چند شعار انتخاب شده را در اینجا می‌آوریم
1ـ الله اکبر 2ـ استقلال ـ آزادی ـ حکومت اسلامی‌3ـ درود بر خمینی ـ امام تبعیدی ما ـ درود به طالقانی ـ مجتهد اسیر ما ـ درود بر شریعتی ـ مجاهد شهید ما ـ 4 ـ مرگ بر این حکومت یزیدی 5ـ تزکیه ـ تشکل ـ هجوم بر دشمنان 6ـ مردم به ما ملحق شوید ـ راه خدا پیروز است
7ـ اسلام دین عدل و آزادی است ـ رژیم حاکم ضد اسلامی‌است 8ـ جوشان و جاویدان بود خون شهید راه حق 9ـ جهاد راه جنت و فلاح است ـ شهادت افتخار اولیا است 1ـ پیروز باد ملت ـ بر شاه ننگ و نفرت 11ـ نیم قرن کشت و کشتار ـ سرهای پاکان بردار ـ بر شاه نفرت و عار 12 ـ نصر من الله و فتح قریب
به امید آن‌که در پناه ایمان و تقوی و با توجه به اصل تقیه با سازماندهی و تشکل با جهاد اکبر (مبارزه با خواهش‌ها و تمایلات ) به مبارزه‌ای آشتی ناپذیر با رژیم کافر ـ ظالم و فاسق4 پهلوی و اربابانش بپا خیزیم ـ تا در نهایت به " فلاح" که اوج پرش انسان است دست یابیم.
فلاح
مرداد ماه 1357

توضیحات سند:

1. هر آن‌کس جزئی ترین نیکی انجام دهد نتیجه‌اش را خواهد دید و آنان که اندک‌ترین بدی پدید آرند به مکافاتش خواهند نشست.
2. خشم و نفرت تنها در صورتی‌که زائیده عشق به خدا باشد و رو بنای ایمان و تقوی، اصیل است.
3. تقیه‌ها ضامن پیشرفت و ادامه نهضت است در ابعاد مختلف مخفی‌کاری و رعایت مسائل امنیتی.
4. و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرین ... و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الظالمون ... و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الفاسقون (مائده آیات 49 و 50 و 52)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان قزوین، کتاب 4 صفحه 84




صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.