صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : جلسه هفتگی گروه امداد بیماران مستمند

تاریخ سند: 7 مهر 1350


موضوع : جلسه هفتگی گروه امداد بیماران مستمند


متن سند:

به: 312 از: 20 ه 12 شماره : 12177 /20 ه 12 جلسه مذکور از ساعت 1930 الی 2100 روز 3 /7 /50 در کتابخانه مسجد جلیلی با شرکت مهندس محمدعلی گل افشانی، نقاش زاده، حاج شیخ محمدرضا مهدوی کنی، حاجی جلیلی، احمد مختارپور، هوشنگ دلشاد، غلامعلی زنگنه، محمدرضا توانا، مهندس امینی، حاج محمود سبحانی و چند نفر دیگر تشکیل گردید.
ابتدا درباره جشن نیمه شعبان و دعوت فلسفی واعظ تصمیماتی گرفته شد و بعد محمدرضا مهدوی اظهار داشت دکتر سید صادق تقوی دندانپزشک کتابی در رد کتاب خلافت و ولایت انتشارات حسینیه ارشاد1 نوشته و چون اجازه چاپ به او نداده اند خلاصه آن را در بیست صفحه پلی کپی نموده و به علاقمندان می دهد.
مهدوی افزود بعضی از افراد غیر معمم خود را مجتهد در علوم اسلامی می دانند.
نقاش زاده گفت از جمله سناتور دکتر مهرانگیز منوچهریان2؛ و مهدوی اظهار داشت مشارالیها کتابی در انتقاد از قانون مدنی نوشته و در حقیقت به اسلام ایراد گرفته3 این شخص زنی مشرک و کافر است.
نظریه شنبه : شنبه نظری ندارد.
نظریه یکشنبه : یکشنبه نظری ندارد.
آسای نظریه سه شنبه : نظری ندارد.
سپاهی نظریه چهارشنبه : نظری ندارد.
پاد

توضیحات سند:

1ـ حسینیه ارشاد، مرکز دینی، علمی، تبلیغاتی در تهران ـ که در اساسنامه آن، «مؤسّسه خیریه تعلیماتی و تحقیقاتی علمی و دینی حسینیه ارشاد» آمده است ـ در سال 1342 ش.
آغاز و در سال 1344، اوّلین سخنرانی مذهبی در آن انجام شد و از آن زمان، رسما آغاز به کار کرد و در سال 1346 ش.
، در دفتر مؤسسات غیرانتفاعی، تحت شماره 933 به ثبت رسید.
در اساسنامه، سه تن به عنوان مؤسسان حسینیه معرفی شده اند: محمّد همایون، دکتر عبدالحسین علی آبادی و دکتر ناصر میناچی.
هزینه ساختمان و مخارج آن، از طریق کمکهای مستقیم هیئت مدیره و افراد نیکوکار و موقوفات محمّد همایون تامین می شد.
مدیریت ارشاد، با مشارکت شهید آیت الله مرتضی مطهری، محمّد همایون، ناصر میناچی، آیت الله علامه محمّدتقی جعفری تبریزی و حجت الاسلام سیّدعلی شاهچراغی بوده که تا پیش از تعطیل شدن حسینیه، انجام وظیفه می نمودند.
از سال 1344، حسینیه ارشاد، انجام امور قانونی خود را آغاز کرد و فعالیّت عمده آن، عبارت بود از انجام سخنرانیهای علمی، دینی، انتشارات کتاب، رساله، جزوه و تشکیل کلاسهای آموزشی.
سخنرانان حسینیه در سالهای 1344 ـ 1351، شخصیتهای برجسته حوزوی و دانشگاهی بودند: شهید آیت الله مطهری، علامه محمّدتقی جعفری، شهید دکتر محمّدجواد باهنر، دکتر علی شریعتمداری، استاد محمدتقی شریعتی، حجت الاسلام محمّدتقی فلسفی، شهید حجت الاسلام سیّد عبدالکریم هاشمی نژاد، حضرت آیت الله سیّدعلی خامنه ای (مقام معظم رهبری)، حجت الاسلام علی اکبر هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام صدربلاغی، دکتر علی شریعتی، حجت الاسلام سیّدمرتضی شبستری، استاد سیّدغلامرضا سعیدی ...
درسهای اسلام شناسی و تاریخ ادیان دکتر شریعتی، از سال 1347 تا 1350 ادامه داشت.
انتشار دو جلد کتاب «محمّد، خاتم پیامبران» (ص)، به مناسبت چهاردهمین قرن بعثت پیامبر اسلام (ص)، مجموعه مقالات علمی و تحقیقی بود که انتشار یافت.
در دوران فعالیّت حسینیه، یکی از اعضای هیئت مدیره ـ که روش نابخردانه ای داشته ـ در تلاش و کوشش برای برانگیختن اختلاف میان علامه شهید آیت الله مطهری و دکتر شریعتی برآمد و با تکروی و فردمحوری به دور از مشارکت اعضا، کارهای خودسرانه انجام می داد.
این امر، باعث اعتراض مکرر شهید علامه مطهری شد.
ولی متأسفانه وی، توانست به اهداف ناهنجار خود دست یابد.
در سال 1350، حسینیه ارشاد، به دستور ساواک بسته شد و این تعطیلی، تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت تا در سال 1358، طی برنامه ای با حضور مرحوم آیت الله طالقانی، بازگشائی شد.
کتاب خلافت و ولایت از نظر قرآن و سنت نوشته محمدتقی شریعتی نیز از انتشارات حسینیه ارشاد بود.
2ـ دکتر مهرانگیز منوچهریان فرزند منوچهر در تاریخ 1 /7 /1285 در مشهد متولد شد دارای لیسانس فلسفه و علوم تربیتی از دانشسرای عالی و دکتری حقوق از دانشگاه تهران بود وی مؤسس و رئیس اتحادیه زنان حقوقدان ایران مؤسس سازمان داوطلبان حمایت خانواده، نایب رئیس اتحادیه بین المللی زنان حقوقدان وابسته به سازمان ملل متحد و از سال 1327 شاغل در وکالت دادگستری بوده است.
وی در چهارمین دوره مجلس سنا به عنوان سناتور انتصابی از تهران به این مجلس راه یافت و در سال 1346 ش نیز بعنوان نماینده ایران در کنفرانس حقوق بشر که در تهران تشکیل شد شرکت کرد.
و یک سال بعد جایزه صلح حقوق بشر را از سازمان ملل متحد دریافت کرد.
(روزنامه اطلاعات ش11218 سال 42؛ زن روز سال 44؛ حقوق مردم ش 13 و 14 سال 47) نامبرده دارای افکار ضد دینی بوده و به شدت در تلاش برای تغییر قانون مدنی ایران که برگرفته از قوانین شرع مقدس اسلام بود، برآمد، به همین دلیل در سال 1343 طرح قانون خانواده را تهیه نموده و این طرح بعد از تکمیل در تاریخ 11 اسفند ماه 1345 از طرف دولت به مجلس تقدیم شد.
مجله اطلاعات بانوان شماره 365 مورخ 28 /2 /1343 در صفحه دو راجع به فعالیت خانم مذکور نوشت: «طرح قانون خانواده که چاپ متن کامل آن در شماره های اخیر اطلاعات بانوان شروع شد، علاوه براینکه مورد توجه طبقات مختلف خانمها قرار گرفته، در مجلس سنا نیز گفتگوهایی را بوجود آورده است.
این طرح از طرف خانم دکتر منوچهریان رئیس اتحادیه زنان حقوقدان ایران و عضو مجلس سنا تهیه شده و در آن اصل تساوی حقوق زن و مرد مورد توجه قرار گرفته است.
کسانی که طرفدار تساوی هستند، طرح خانواده را در شرایط فعلی مناسبترین طرح برای از بین بردن تبعیضات ناروا و ایجاد تساوی حقوق در زن و مرد میبدانند.
به طوری که سناتور منوچهریان اظهار می داشتند ممکن است این طرح از تیر ماه به بعد در مجلس سنا عنوان شود و بحث و گفتگو پیرامون تصویب آن در بگیرد.
» منوچهریان در تاریخ 14 /4 /1379 درگذشت.
(ر.ک: سناتور، تألیف نوشین احمدی خراسانی و پروین اردلان، نشر توسعه، سال 1382) 3ـ دکتر مهرانگیز منوچهریان دارای پنجاه و چهار اثر تألیفی و ترجمه ای است که بخشی از آن علیه قوانین مدنی، حقوقی و کیفری نظام قضایی ایران که برخی از آن برگرفته از فقه شیعه می باشد، است.
در این باره به آثار زیر می توان اشاره کرد: مقایسه هبه در قانون ایران با هبه در قانون فرانسه انتقاد قوانین اساسی و مذهبی و کیفری ایران از نظر حقوق زن چاپ اول 1328، چاپ دوم 1342 تحقیق در خیانت در امانت از نظر رویه قضایی ایران و فرانسه مسئولیت مدنی شخص حقوقی طرح قانون خانواده، 1342 و 1343 نابرابری های حقوق زن و مرد در ایران و راه اصلاح آن ارث زن در حقوق شیعه و تسنن وحشی گری قصاص در حقوق اسلام مسئله خیانت در امانت در حقوق ایران (ر.ک: همان صفحه 514، 516)

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جلیلی تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 284

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.