صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

گزارش خبر موضوع: آمدن روحانیون از شهرستانها بقم برای کسب تکلیف

تاریخ سند: 3 بهمن 1356


گزارش خبر موضوع: آمدن روحانیون از شهرستانها بقم برای کسب تکلیف


متن سند:

روز 25 /10 /36 شیخ محمد صدوقی یزدی از یزد و سید روح اله خاتمی از اردکان یزد و شیخ محمدابراهیم اعرافی از شورک میبد یزد بقم آمده بودند و با آیات و مراجع قم تماس گرفته و گفتند اگر اجازه میدهید در یزد و توابع آن بعنوان اعتراض مغازه ها را تعطیل کنند و یا اگر امر دیگری هم دارید بفرمایید تا ما بمردم یزد دستور بدهیم ولی مراجع به آنها گفته اند فعلاً شما صبر کنید تا ما ببینیم از اقدامی که کرده ایم نتیجه میگیریم یا خیر اگر نتیجه نگرفتیم بعدا شما را خبر میکنیم لذا این سه نفر که هر کدام در شهر خودشان معروف هستند روز 28 /10 /36 بطرف شهرهای خود حرکت کردند.
در یزد و توابع آن نماز جماعت و روضه ها تمام تعطیل است.
نظریه شنبه ـ از شهرستانهای ایران مرتب با مراجع تماس میگیرند و کسب تکلیف میکنند که چه اقدامی بکنند ولی مراجع تاکنون سفارش به آرامش میکنند.
نظریه یکشنبه ـ مفاد گزارش صحیح و نظریه یکشنبه مورد تایید است.
شراره نظریه دوشنبه : آیات ثلاثه قم در وقایع اخیر مردم را بآرامش دعوت نموده اند.
پارسا نظریه سه شنبه : صحت خبر و نظرات داده شده مورد تایید بوده آیات قم نیز در سخنرانی های اخیر خود اشاره به موضوع فوق و آمدن روحانیون از شهرستانها بقم نمودند.
رهبر

توضیحات سند:

* به دنبال تصمیم روحانیان کرمان، برپایی نماز جماعت و سخنرانی های این شهر تعطیل شد.
ساواک در بولتن سری که با عنوان «وقایع مربوط به حوادث اخلالگرانه طلاب علوم دینی و متعصبین مذهبی در شهر قم و سایر نقاط کشور» انتشار داد، در این مورد نوشت: «روز 24 /10 /36 سه نفر از روحانیون شهر کرمان در مدرسه علمیه معصومیه کرمان جلسه ای تشکیل و در پایان آن اعلام کرده اند که به عنوان اعتراض به مقاله روزنامه اطلاعات از برگزاری نماز جماعت و سخنرانی مذهبی در مساجد و تکایا خودداری خواهند کرد.
به دنبال این تصمیم روزهای 25 و 26 /10 /36 روحانیون شهرکرمان از برگزاری نماز جماعت خودداری کرده اند.
» (پرونده 129514/ ج5)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 02 صفحه 94

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.