صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: جلسه هیئت محبان الائمه

تاریخ سند: 20 خرداد 1354


موضوع: جلسه هیئت محبان الائمه


متن سند:

به: 312 تاریخ:20 /3 /54
از: 20 ه‍ 12 شماره: 26650 /20 ه‍ 12
موضوع: جلسه هیئت محبان الائمه
پیرو 23864 /20 ه‍ 12 ـ 15 /12 /53
در ساعت 1845 روز 15 /3 /54 جلسه هیئت محبان الائمه در منزل حاج موسوى واقع در خیابان زیبا پلاک 70 تشکیل گردید. در ساعت 1945 حاج شیخ محمدتقى جعفرى ضمن سخنرانى اظهار داشت در جلسه پیش مباحثى درباره گرایش و ایمان مطرح شد و حالا می‌خواهم موضوع ایمان را از دیدگاه قرآن مورد بحث قرار دهم. با تقوایان کسانى هستند که ایمان به غیب می‌آورند، نماز میخوانند، بشر همواره در افکار غیب غوطه ور است و صبح تا شب با قانون سرو کار دارد در حالی که قانون وجود خارجى ندارد بکسانى که بخواهند از آن سوء استفاده کنند نباید چنین اجازه‌اى بدهیم این قوانین در جهان هستى حکمفرما نیستند. موضوع نظم در جهان انعکاساتى است که در ذهن ما وجود دارد. بعضى‌ها از خداوند قهر کرده‌اند البته نه اینکه خدا را قبول نداشته باشند بلکه فکر می‌کنند قانون در جهان وجود ندارد امثال نیوتن‌ها، انیشتین‌ها و بزرگترین امپراطورها همه و همه رفتند ولى طبیعت کماکان سر جاى خود باقیست. آقایان از قانون غیب وحشت نکنید، از کلمه ایمان به غیب نترسید، گول زرق و برق‌ها را نخورید سقوط ما حتمى است بیچاره کسى که میفهمد شما اگر ده ریال پیدا کنید خوشحال و اگر مثلاً در امتحان مردود شوید ناراحت می‌شوید، پیشتازان تاریخ ابائى از مبارزه نداشتند و کلیه تلاش‌هابراى هستى و براى آنان مقدس بود، کدام وجدان می‌گوید آنقدر ظلم کنید، آدم بکشید حق را نا حق کنید، کدام وجدان می‌گوید على بن ابیطالب با این احمق یکى است اینها همه ناشى از فرهنگ است با این حرف‌ها و وعده و وعیدها توجه نکنید1 و گرنه منحرف خواهید شد تا شما درد جهل را تحمل نکنید چگونه می‌توانید متوجه آن شوید، من نمی‌دانم در این جهان چه می‌گذرد مثل اینکه از آنچه که در جهان غرب می‌گذرد آگاهى ندارم. ماده حیات بشر باید راه باز کند تا ابوذرها2 حسین بن على‌ها بیایند تا اوضاع درست شود و مردم پیشرفت کنند. این جلسه در ساعت 2115 با حضور بیش از 150 نفر که اغلب دانشجو و جوان بودند پس از مراسم دعا خاتمه پذیرفت.
نظریه شنبه. نظرى ندارد.
نظریه یکشنبه. شنبه مورد اعتماد بوده و به احتمال قوى خبر صحت دارد
نظریه سه‌شنبه. نظریه یکشنبه تأیید می‌گردد. برلیان
نظریه چهارشنبه. نظریه سه‌شنبه مورد تأیید است. سپاهى
97060 بایگانى شود.
4 /5
آقاى باقرى
بررسى شود. متن سخنرانى او و جنبه‌هاى مختلف آن قابل توجه است.3 15 /4 /54

توضیحات سند:

1. در اصل سند زیر عبارت «کدام وجدان مى‌گوید آنقدر ظلم کنید» تا پایان «وعده و وعیدها توجه نکنید» خط کشیده شده است و این سخنان استاد علامه(ره) در نظر کارشناس ساواک متضمن دعوت به انقلابیگرى و مبارزه تلقى شده است. البته حساسیت ساواک بر اینگونه سخنان ایشان چندان هم بیراه و نابجا نبوده است. معمولاً شرکت کنندگان جلسات استاد علامه(ره) در حال جذبه و شور کلام ایشان تأثیرات عمیقى از اینگونه مطالب مى‌پذیرفتند و تا اعماق شخصیت روحى و اعتقادى آنان نفوذ مى‌کرد.
2. استاد علامه جعفرى(ره) ارادت خاص و فوق‌العاده عمیقى به شخصیت حضرت ابوذر، صحابى عدالتخواه و شجاع پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع)، داشتند و در بسیارى از سخنان و نوشته‌هاى خود به تناسب کلام، نام آن بزرگوار را ذکر کرده‌اند. ایشان از شدت علاقه به ابوذر، با ابراز اینکه همواره آرزو داشته‌ام که فرزندى از سلاله من این نام را برخود داشته باشد، بر یکى از نواده‌هاى پسرى خود نام «ابوذر» نهادند و به این دلیل، توجه و محبت مضاعف به وى ابراز مى‌نمودند.
3. نظریه رییس بخش 312 در مورد بررسى متن سخنرانى استاد و ویژگی‌هاى آن، جالب و با اهمیت است. چنین دقت و حساسیتى براى اولین بار، در این سند، مشاهده مى‌شود و قبل از آن سابقه ندارد.

منبع:

کتاب استاد علامه محمدتقی جعفری تبریزی به روایت اسناد ساواک صفحه 211


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.