صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: صدیقه مقدسی شیرازی

تاریخ سند: 30 مرداد 1357


موضوع: صدیقه مقدسی شیرازی


متن سند:

از: 9/ ﻫ 1 تاریخ: 30 /5 /2537[1357]
به: 312 شماره: 7489 /9 ﻫ 1
موضوع: صدیقه مقدسی شیرازی

خانمی به نام صدیقه مقدسی شیرازی، دختر شیخ ابوالحسن مقدس شیرازی، همسر سید حسین موسوی خراسانی، به اتهام شرکت در تظاهرات مشهد دستگیر و به دنبال دستگیری وی، احساسات مذهبی عده‌ای از علماء و جوانان زیر 18 سال برانگیخته شد و به منظور ترخیص وی، در منزل آیت‌الله شیرازی تحصن اختیار نمودند. در این اجتماع عده‌ای از علماء و مدرسین، روحانیون مخالف منجمله عبدالکریم هاشمی‌نژاد . محمدرضا محامی . حسنعلی مروارید . علی فاضل . ابوالحسن مقدس شیرازی . سید حسین موسوی خراسانی و جوانانی زیر 20 سال[که]از شاگردان سید حسین موسوی خراسانی بودند، شرکت داشتند. در ابتدا تعداد تحصن‌کنندگان و یا افرادی که برای برگزاری نماز آمده بودند، حدود هفتصد نفر بوده، بعداً عده‌ای رفتند و حدود سیصد نفر باقی ماند. در این اجتماع، علی فضل پیشنماز مسجد رضوی صحبت و مطالب آن تحریک‌آمیز بود و سید ابوالحسن شیرازی نیز سخت ناراحت و سعی می‌کرد احساسات مردم را برانگیزد. عده‌ای از جوانان نیز[که]از ایادی موسوی خراسانی بودند، مرتب شعار می‌دادند و صلوات می‌فرستادند و یکی از آنان خطاب به روحانیون گفت مگر شما ناموس ندارید، شرف ندارید، چرا اجازه می‌دهید ناموس مردم را بازداشت نمایند. یکی از آخوندها به نام محامی به وی گفت تمام علماء جمع شدند تا این مسئله را بررسی نمایند، لزومی ندارد شما بی‌ادب صحبت نمائید. در این اجتماع، مقداری از غذای اجتماع‌کنندگان از منزل شیرازی، بقیه از بیرون تهیه می‌شد. با اینکه به سید محمدعلی تکلیف کردند با مقامات مسئول تماس بگیرد و او امتناع نمود، لذا محمدمهدی نوغانی (یکی از امضاء کنندگان اعلامیه حوادث مشهد) با رئیس شهربانی به طور تلفنی مذاکره و نتیجه‌ای نگرفت و نوغانی او را تهدید کرد هرگونه اتفاق رخ دهد مسئول شهربانی خراسان خواهد بود؛ او هم قبول کرد. سپس با مذاکراتی که آقای ولیان با شیرازی نمود، قرار شد ضمن اخذ تعهد مبنی بر عدم شرکت صدیقه مقدسی شیرازی و گواهی شیرازی مرخص گردد، لذا پس از اخذ تعهد، یاد شده مرخص و تحصن در ساعت 1600 روز 26 /5 /37 پایان یافت.
نظریه شنبه . خبر فوق صحت دارد. به طوری که استنباط گردید، دستگیری خانمها احساسات مردم را علیه هیئت حاکمه تحریک و باعث تجری مردم می‌شود؛ چون در مورد نحوه بازجوئی شایعاتی که شنیده شده، مردم به هیچ وجه حاضر نیستند خانمها و دختران آنان تحت بازجوئی قرار گیرند.
نظریه چهارشنبه . ضمن تأیید خبر و نظریه شنبه، اصلح است در صورت مشاهده تظاهرات خانمها و گردش خیابانی، به نحو مقتضی (تهدید ماشین آتش‌نشانی و ... ) آنان را متفرق و از بازداشت این قبیل افراد خودداری گردد.









منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 13 صفحه 406


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.