صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

متن سند:

طبق سوابق موجوده در رکن دوم ستاد تیپ در سال 32 یک نفر آخوند به نام خلیل الواعظین با 3 نفر دیگر از مشهد به زاهدان وارد می گردد و در جلسات وعظ شبانه مسجد جامع زاهدان با حمله به مذاهب و مرام های مختلف تبلیغات سوئی نموده و مردم را وادار به تشنج و انقلاب می نماید که این جریانات با کمک آقای کفعمی خراسانی پیشنماز منحصر به فرد زاهدان انجام که در نتیجه تحریکات عده زیادی روز 9 /3 /32 در خیابان و بازار به راه افتاده و بر علیه افسران به ویژه رئیس دژبان وقت توهین و منزلش را غارت که منجر به تشکیل کمیسیون امنیت می گردد.
از طرف دادگستری زاهدان پرونده مربوطه در جریان رسیدگی قرار می‌گیرد.
(2) در اطلاعیه ای که به تیپ واصل گردیده نام آقای کفعمی جزء طرفداران دکتر مصدق صورت داده شده است.
(3) در تاریخ 11 /3 /37 [1357] اطلاعیه واصل گردیده که آقای کفعمی تابلو تبلیغات پپسی کولا1 را از درب مغازه ها پایین آورده و پاره کرده است و دستور منع فروش به فروشندگان صادر و ایجاد نارضایتی اهالی را فراهم نموده و اضافه نموده چون پپسی کولا به وسیله بهائی2ها تهیه و مبلغی از فروش آن به مصرف تبلیغ دین بهائی می رسد خوب نیست.
18 /1 /38

توضیحات سند:

1.
اقدامات و فعالیت های بهائیت تحت پوشش کارهای تجارتی بسیار روشن بوده و این جریان با نفوذ در ارکان دولتی و در اختیار گرفتن بسیاری از شریانهای اقتصادی زمان شاه و همچنین کارهای فرهنگی تلاش در تبلیغ دین ساخته دست بیگانگان کرد.
رمز مبارزه بزرگان دین با چنین دست نشاندگان استعماری نیز در این اسناد روشن می شود و آن‌ها با حساسیت نسبت به اقدامات بظاهر اقتصادی این جریان فاسد حساس بودند و با تحریم آن‌ها عملاً در راه گسترش آن‌ها سد ایجاد می کردند و تحریم حداقل کاری است که هر انسان آزاده ای در برابر دشمن انجام می دهد.
شرکت زمزم نیز از همان قبیل اقدامات بود که در آن‌ها عمدتا از افراد بهایی استخدام می کردند و با ایجاد اشتغال برای آنها، به تبلیغات می پرداختند.
ییش از انقلاب اسلامی شرکت زمزم که نوشابه پپسی کولا را تولید می کرد به خاطر انتساب به فرقه ضاله بهائیت حساسیت خاصی بین آحاد مردم ایران برانگیخت.
به طوری که این مسأله تا صدور فتوا علیه مصرف آن پیش رفت و مراجع، مردم را از مصرف آن منع کردند.
در واقع تحریم پپسی کولا یکی از نمادهای مبارزه منفی علیه رژیم پهلوی و فرقه ضاله بهائیت بود که رژیم امکانات زیادی برای نفوذ در ارکان کشور به آنان داده بود.
2.
بهائیت که از تشکیلات دست آموز بیگانگان به شمار می رود، تا جایی در درون رژیم پهلوی ریشه دوانده بود که هویدا، نخست وزیر 13 ساله پهلوی از این گروه بود.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این گروه با حمایت مخالفین انقلاب اسلامی به فعالیت علیه جمهوری اسلامی پرداختند.
برای شناسایی بیشتر این گروه، مختصری از تاریخچه آن از جلد اول دایرۀ المعارف مرحوم مصاحب نقل می شود: «طریقه جدیدی است که میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله (متولد 2 محرم 1233ﻫ ـ ق ـ متوفی ذیقعده 1310 ﻫ ق) به وجود آورد.
این آیین به نام خود او آیین بهائی و به اصطلاح پیر دانش «امربهایی» خوانده می شود.
میرزا حسینعلی نوری هنگام دعوت باب بی آنکه هرگز با او دیدار کرده باشد، بدو گروید و بعد از واقعه سوء قصد بابیه نسبت به ناصر‌الدین شاه، به زندان افتاد.
پس از آنکه با کسانش به عراق تبعید شد، یک چند در بغداد بین بابیه به سر برد و سپس کسوت درویشی پوشید و در حدود سلیمانیه و کردستان به سیاحت پرداخت و در مراجعت به بغداد در باغ نجیب پاشا نزدیک بغداد، در پیش عده ای از بابیه دعوی کرد که «موعود» باب و کسی که باب به نام «من یظهره الله » ظهور او را پیشگوئی نموده است اوست (1280 ه ق) از این جا بین پیروان او که «بهائی» و «بهائیه» خوانده شدند و سایر بابیه که برادرش میرزا یحیی صبح ازل را خلیفه باب می شمردند، تفرقه پدید آمد و بین دو برادر اختلاف افتاد.
چندی بعد هر دو برادر را از عراق به قستنطنیه و از آنجا به اورنه تبعید نمودند.
چون کار میرزا حسینعلی در بین بابیه رواج بیشتر یافت و اختلاف ربائی و ازلی افزون شد دولت عثمانی میرزا حسینعلی را با پیروانش به عکّا و صبح ازل را با پیروانش به قبرس فرستاد.
میرزا حسینعلی در عکّا به نشر تعالیم و دعاوی خویش پرداخت و کتاب «اقدس» را که اساس تعالیم اوست در آنجا نوشت.
تعالیم میرزا حسینعلی که مخصوصا به وسیله پسرش عباس افندی ملقب به عبدالبهاء منتشر شده است مخلوطی است از عرفان اسلامی و بعضی نتایج از حکمت و معرفت اروپا در قرن 19 میلادی که با ذوق عرفانی به هم در آمیخته است.
بهائیان انبیاء را «مظاهر الاهیه» می خوانند، و معتقدند بعد از محمد (ص) باب، و بعد از او میرزا حسینعلی به عنوان مظهر الاهی بعالم آمده است.
اما گویند که بعد از بهاء الله ، لااقل تا هزار سال دیگر مظهر الاهی در عالم نخواهد آمد.
» ر.ک: بهائیان، سید محمدباقر نجفی، تهران، طهوری

منبع:

کتاب آیت‌الله محمد کفعمی خراسانی به روایت اسناد ساواک صفحه 31

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.