صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

در شب‌های شنبه و یکشنبه 16 و 17 اردیبهشت ماه

تاریخ سند: 20 اردیبهشت 1357


در شب‌های شنبه و یکشنبه 16 و 17 اردیبهشت ماه


متن سند:

از: 6 ﻫ2 تاریخ: 20 /2 /2537[1357] 13570220
به: 323 شماره: 12866 /6 ﻫ 2

در شب‌های شنبه و یکشنبه 16 و 17 اردیبهشت ماه در سالن دانشکده نفت آبادان در حضور 850 نفر از دانشجویان و دبیران و جوانان شهر آبادان آقای علی پرورش سخنرانی نمودند ابتدا در راس ساعت 8 چند سوره از قرآن مجید توسط یکی از دانشجویان سال اول به نام بخشی قرائت شده سپس دانشجوی سال چهارم به نام قاسم علوی آیه‌ای را تفسیر کرده و سپس درباره استعمار مطالبی بیان نموده بعد نوبت به آقای پرورش رسید اول حاشیه رفت و سپس مردم را دعوت به مبارزه و قیام له نظام توحیدی می‌کرد و می‌گفت شماها همگی مسخ شده‌اید آن‌ هم مسخ میمونی مسخ خوکی. مسخ گرگی و سگی و غیره و اظهار می‌داشت همه میمون هستند و میمون‌باز ماهر، با مقداری پسته و پفک نمکی شماها را قانع کرده است و می‌گفت که باید اجتماع و جامعه آزاد باشد و گوش شنوا داشته باشید که مارکسیسم چه می‌گوید و اسلام چه می‌گو‌ید. بودا چیست و قضاوت از روی تعصب و یک طرفه نباشد و باید بدانید کدام متُد و قانون به درد اجتماع می‌خورد ولی به شرط اینکه ذهنتان پر نباشد از امضاهای قبلی و عکس‌های گذشته و سپس به مردم تلقین می‌کرد اگر ایمان دارند ترس از آنها دور خواهد شد و اضافه کرد در مشهد بر ضد نظام غیر‌توحیدی قیام می‌کنند و کشته می‌شوند. این کشته شدگان غیر از کشته شدن در جنگ است بلکه اینان شهید می‌شوند و شهید یعنی کسی که از مرگ خود آگاهی دارد.
نظریه شنبه: بایستی از سخنرانی اینگونه افراد مخالف و معترض در محیط دانشجویی و دانش‌آموزی جلوگیری به عمل آید.
نظریه یکشنبه: با توجه به گزارشاتی که از سایر منابع واصل گردیده مفاد خبر صحت دارد. قراول
نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تایید است. ارژنگ
ریاست امنیت داخلی سابقه این شخص بررسی و شدیداً از وی مراقبت به عمل آید. 23 /2[تقوی]
بخش 2 23 /2
آقای سلطانی ‌ضمیمه سابقه و مراقبت از وی به عمل آید. 24 /2 /37 [نادری]
5691
در فهرست اعلام چک شود سند رفت صفحه قبل












منبع:

کتاب استاد سید علی اکبر پرورش به روایت اسناد ساواک صفحه 110


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.