صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: مجلس چهلمین روز درگذشت جلال آل‌احمد

موضوع: مجلس چهلمین روز درگذشت جلال آل‌احمد


متن سند:

به: ۳۱۱ تاریخ: ۱۲/۸/۴۸
از: ۹/ه‍ شماره: ۹/۷۰۰۲ ه‍
موضوع: مجلس چهلمین روز درگذشت جلال آل‌احمد

ساعت ۱۸: ۱۵ روز پنجشنبه در مسجد حاج ملاهاشم چهلمین روز درگذشت جلال آل‌احمد با شرکت خانم دکتر دانشور (آل‌احمد)، اسلام کاظمیه، حسین ساعدی، شمس آل‌احمد که از تهران آمده بودند برگزار گردید. سخنرانان به ترتیب عبارت بودند از:
۱- نعمت میرزازاده (م آزرم) که مقاله‌ای خواند و چندان جالب توجه نبود.
۲- اکبر اکبری از طرف جامعه فرهنگیان صحبت کرد و آل‌احمد را از دسته روشنفکرانی دانست که به خاطر مردم و برای مردم و برای اعتلاء نام کشورش می‌کوشیده و هیچ وقت از مردم جدا نبوده و خیانت نکرده است
۳- دکتر منوچهر هزارخانی از طرف کانون نویسندگان ضمن صحبت تلویحاً به دکتر فاخر وثوق مدیر روزنامه اندیشه و هنر که از جلال آل‌احمد تجلیل نکرده است حمله و چنین وانمود کرد که دستگاه هم از وجود آل‌احمد هراس داشت و مثلی آورد به این مضمون که مرگ جلال مانند کامیون بزرگی بود که از کوچه باریکی بیرون می‌آمد و خواه ناخواه عده‌ای که پشت سرش معطل بودند خود را آزاد دیدند و آن پاسبان کلاه سفید راهنمائی هم که مواظب بود جلال کسی را زیر نگیرد خیالش راحت شد.
۴- طاهر احمدزاده ضمن صحبت جلال آل‌احمد را انسانی متعهد دانست انسانی که با دستگاه نساخت و زیر بار استعمار نرفت همچنین طاهر احمدزاده چنین وانمود کرد که از شیخ عبدالکریم هاشمی نژاد۱ قبلاً دعوتی نشده ولی چون در مجلس حاضر شده خواهش می‌کنم نه به‌عنوان خطیب مشهد چون در شأنش نیست بلکه به‌عنوان یک گوینده متعهد صحبت کند هاشمی نژاد هم قبول کرد و به دوا یک چهره کاملاً مذهبی به جلال داد که سبب اعتراض جمعیت شده که خیر او بی‌دین بود هاشمی نژاد سپس درباره نقش استعمار و طرز آن بیاناتی نمود و به مطبوعات ایران به علت اینکه از آمریکا و سایر دول بزرگ پیروی می‌کنند و شعائر اسلامی را می‌کوبند حمله کرد و در خاتمه از ملت ویتنام به خاطر قهرمانیهای فراوانشان تجلیل کرد و اضافه نمود چریکهای عرب با وجود کمبود اسلحه چون شعار الله اکبر دارند همیشه پیروزند.

نظریه منبع: اینکه طاهر احمدزاده وانمود کرد که قبلاً از هاشمی نژاد دعوتی به عمل نیامده - صحیح به نظر نمی‌رسد چون قبلاً از وی دعوت شده بود طاهر احمدزاده عین همین روش را در مجلس هفتم تختی در مسجد بناها با حاجی اکبرزاده عملی نمود به این شکل که اکبرزاده با وجود قرار قبلی از پشت می‌کنوفون وانمود کرد که چون طاهر احمدزاده در مجلس حضور نیافته از ایشان خواهش می‌کنم صحبت کنند.
نظریه رهبر عملیات: طاهر احمدزاده از اعضاء فعال سابق جبهه به‌اصطلاح ملی است که سوابقی ممتد دارد و اغلب در این‌گونه مجالس سمپاشیهایی می‌نماید و در عین ارتکاب به این اعمال خیلی محطاط (محتاط است و صحبت‌های خود را طوری بیان می‌دارد که در موقع مقتضی بتواند تفسیرهایی به جز آنچه منظور داشته بیان کند اعمال وی با امکانات موجود تحت مراقبت است.

نظریه امنیت داخلی: طاهر احمدزاده که در حال حاضر مردی است ضعیف و رنجور چون زمانی از سران فعال و مؤثر جبهه به‌اصطلاح ملی در خراسان بوده و بین دوستان و فعالین جبهه و همفکران خود مقام و منزلتی داشته ولی در چند سال اخیر این شهرت کاذب به‌تدریج به فراموشی سپرده شده است لذا سعی می‌کند برای جلب‌توجه افراد تجدید شخصیت و یادآوری نام و نشان خود در بعضی از جلسات که به مناسبت درگذشت و یادبود افراد وابسته به جبهه یا همفکران سابق تشکیل می‌گردد شرکت نموده و ابراز وجودی نماید.
آقای محمودزاده بهره‌برداری و برابر دستور ذیل ضمیمه شماره ۷۰۶۱ ه‍//۱۴/۸/۴۸ اقدام و خلاصه آن به‌وسیله دایره بررسی (ناخوانا) او را گزارش دهید ۱۸/۸/۴۸
در گزارش وقایع روزانه مورخه ۱۸/۸/۴۸ درج شد

توضیحات سند:

________
۱- عبدالکریم هاشمی نژاد: فرزند سید حسن، در سال ۱۳۱۱ هش در شهرستان بهشهر در استان مازندران چشم به جهان گشود و پس از تحصیلات ابتدایی از سن چهارده سالگی به تحصیل دروس دینی پرداخت و پس از چندی برای ادامه تحصیل عازم حوزه علمیه قم شد و از اساتیدی چون علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و امام خمینی «ره» بهره‌ها برد. پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی در سال ۱۳۴۰ شهید هاشمی نژاد به مشهد مقدس مشرف شد و در آنجا رحل اقامت افکند و به‌منظور آگاهی بخشی به جامعه جلساتی را بنیان نهاد که تأسیس «کانون بحث و انتقاد دینی» از آن جمله بود و در نتیجه این فعالیت‌ها بود که ساواک در سال ۱۳۵۱ ایشان را ممنوع المنبر اعلام کرد. شهید هاشمی نژاد ازجمله کسانی بود که از همان آغاز نهضت در سال ۴۲ جذب استاد و مراد خویش حضرت امام گردید و منجر به بازداشت وی گردید و آخرین بازداشت و زندان ایشان به سال ۱۳۵۴ مربوط می‌شود که در ضمن مراسم سوگواری ایام فاطمیه مردم را علیه حکومت برانگیخته بود که نهایتاً با شروع انقلاب اسلامی ایشان نیز در سال ۵۶ آزاد شود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز منشأ خدمات زیادی بود تا اینکه در روز هفتم مهرماه سال ۱۳۶۰ توسط سازمان منافقین ترور و به خیل شهدا می‌پیوندد. از شهید هاشمی نژاد آثار مکتوبی نیز بر جای مانده است که می‌توان از مسائل عصر ما، مشکلات مذهبی روز، هستی بخش، راه سوم بین کمونیزم و سرمایه‌داری و...» نام برد.

منبع:

کتاب جلال آل احمد به روایت اسناد ساواک صفحه 263


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.