صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

عطف 2302/312 ـ 8/4/36

تاریخ سند: 14 خرداد 1356


عطف 2302/312 ـ 8/4/36


متن سند:

از : مشهد به : 312 شماره: 7942 / ه 1 حسین عمادی1 به مشهد مراجعت و توسط فردی طی یادداشتی به آقای محامی پیغام فرستاده که من در قم خدمت آقای پسندیده رسیدم وی سفارش کرد به مناسبت درگذشت دکتر شریعتی بدون سر و صدا از وی تجلیل شود و اعلامیه در مشهد سه نفر امضاء نمایند کافی است و در قم نیز آقایان ربانی ـ مشکینی و خزعلی امضا کرده بودند.
نظریه شنبه : محامی به اظهارات عمادی اعتماد ندارد معمولا آقای پسندیده در چنین مواقعی خواسته های خود را طی یادداشت اعلام می دارد که نامبرده در این مورد بررسی می نماید.
نظریه چهارشنبه : به احتمال زیاد حسین عمادی پیغام فوق را به آقای محامی داده و در صورت صدور اعلامیه آقایان محامی ـ طبسی و خامنه ای امضا خواهند کرد.
شیخان محترما به استحضار می رساند : شیخ حسین عمادی که از طلاب طرفدار خمینی است که مظنون به داشتن رابطه با گروه خرابکاران به اصطلاح مجاهدین خلق2 است.
ضمنا شیخ غلامرضا محامی شیخ عباس طبسی، سیدعلی خامنه ای از وعاظ طرفدار خمینی می باشند.
16 /4 /36 احضار و از آنها تحقیق و تذکر داده شود.
پسندیده نیز در قم احضار و از وی تحقیق شود.
ثابتی 16 /4

توضیحات سند:

1ـ شیخ حسین عمادی (معروف به شاهرودی) فرزند شیخ محمد در سال 1326 ه ش در قم به دنیا آمد.
یکساله بود که به همراه خانواده، به نجف اشرف مهاجرت کرد.
پدرش از اساتید حوزه علمیه نجف اشرف بود.
مشارالیه در آنجا، در مدارس آخوند بزرگ، وسطی و قوام شیرازی تحصیل کرد و در سال 1344 به قم آمد و در مدرسه فیضیه ساکن شد و از محضر آیات فاضل و نوری، بهره برد.
در تاریخ 25 /7 /46 به اتهام پخش اعلامیه و نوشتن شعار دستگیر شد که به علت عدم مدارک، پس از چند روزی در تاریخ 18 /8 /46 آزاد و به اداره وظیفه عمومی معرفی شد ولی از آنجا به مشهد مقدس رفت و در مدرسه نواب ساکن شد.
مشارالیه مجددا در تاریخ 27 /2 /52 به اتهام داشتن کتب و اعلامیه های مضره دستگیر و پس از دو هفته آزاد و چنین معرفی گردید: «حسین عمادی معروف به شاهرودی یکی از افراد متعصب مذهبی است که در فروش توضیح المسائل و ولایت فقیه خمینی دخالت دارد.
نامبرده مقلد خمینی است و شدیدا از او طرفداری می نماید.
» وی در همین سال به علت سخنرانی انتقادی در شهرستان طبس، ممنوع المنبر گردید و در سال 54 که منزل وی مورد بازرسی قرار گرفت، برای مدت کوتاهی نیز بازداشت شد.
در گزارش سال 55 آمده است که، مشارالیه با نام مستعار روحی در مسجد و حوزه علمیه چیذر سخنرانی داشته است.
در نهایت شیخ حسین عمادی در سال 1356 به سه سال تبعید در شهرستان چاه بهار، محکوم گردید که در مرداد ماه 57 محل تبعید او به بندر لنگه تغییر داده شد و در مهرماه بقیه محکومیت او بخشیده شد.
مشارالیه که در جریان انقلاب اسلامی در مشهد فعالیت داشت، به عنوان سرپرست تظاهرات مورخه 22 /8 /57 معرفی گردید.
مشارلیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حزب جمهوری اسلامی، دفتر تبلیغات مدرسه شهید مطهری (ره) مسئول نمایندگی بنیاد مسکن، دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا، عضو هیئت علمی مدیریت دولتی تدریس در دانشگاهها، کاندیداتوری دوره پنجم مجلس شورای اسلامی، فعالیت کرد.
مشارالیه که مدتی امام جمعه گنبدکاوس بود به علت مسائلی مورد تذکر دبیرخانه ائمه جمعه و دادسرای ویژه روحانیت قرار گرفت.
2ـ سازمان مجاهدین خلق (منافقین): فعالیتهای سیاسی و تبلیغاتی محدود نهضت آزادی و عدم کارایی سیاستهای اعلام شده آن، عده ای از جوانان و روشنفکران مرتبط با نهضت آزادی را واداشت تا به مبارزه مسلحانه روی آورند.
سازمان مجاهدین خلق در سال 1344 پایه گذاری شد اطلاعات پایه گذاران سازمان از مسائل اسلامی بسیار سطحی بود تشکیلات، جزوات آموزشی و ایدئولوژیکی و مشی مبارزاتی سازمان دقیقا برگرفته از سازمانهای چپگرای حرفه ای بود کتابها و جزوات آموزشی و مشی عملی اعضای سازمان را مخلوطی از نگرشها و شیوه های مارکسیسم، مائوئیسم و ظواهری از مسائل اسلامی و عمدتا با گرایشهای ناسیونالیستی تشکیل می داد این سازمان توانست با استفاده از خلاء موجود و بهره گیری از تجارب سازمانهای دیگر و اتخاذ شیوه قهرآمیز در مبارزه، تحت پوشش سازمانی به ظاهر اسلامی عده بیشتری از جوانان و دانشگاهیان ـ در مقایسه با دیگر احزاب و گروهها ـ را جذب نماید.
اما عمق و گستردگی التقاط در آن جمع باعث شد تا عده زیادی از اعضای اصلی و کادرهای سازمان ارتداد را در پیش بگیرند.
آنان در یک تصفیه خونین عناصری را که بر وجهه دینی سازمان تکیه می کردند از سر راه برداشتند و اعلامیه تغییر مواضع ایدئولوژیک صادر کرده و علنا به کمونیسم گرویدند.
و منحط ترین سازمان های چپگرا نظیر پیکار را ایجاد و تقویت نمودند.
تعدادی از اعضای سازمان نیز پس از دستگیری با نوشتن توبه نامه های متعدد اظهار ندامت، از مهلکه اعدام گریختند.
در زمانی که به برکت قیام دوباره مردم، در سال 56 و 57 از زندان آزاد شدند به فکر تجدید سازمان تشکیلات متلاشی شده خود افتادند که مردم ایران با کارنامه سیاه عملکرد منافقین پس از پیروزی انقلاب آشنایی کامل دارند.
کارنامه ای که انفجارها و ترورهای کور، پناه بردن به دامن غرب و آمریکا، مزدوری برای صدام در طول جنگ و جاسوسی برای بیگانگان، صفحات سیاه آن را تشکیل می دهد.

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی علی‌اکبر فیض مشکینی به روایت اسناد ساواک صفحه 367

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.