صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

برگزاری مجلس تذکر به مناسبت چهلمین روز درگذشت مصطفی خمینی پسر روح اله خمینی در مسجد اعظم و انجام تظاهرات خیابانی و دادن شعار به نفع خمینی و قصد اشغال مدرسه فیضیه و شکستن چند جام از شیشه های بانکها در شهر قم

تاریخ سند: 9 آذر 1356


برگزاری مجلس تذکر به مناسبت چهلمین روز درگذشت مصطفی خمینی پسر روح اله خمینی در مسجد اعظم و انجام تظاهرات خیابانی و دادن شعار به نفع خمینی و قصد اشغال مدرسه فیضیه و شکستن چند جام از شیشه های بانکها در شهر قم


متن سند:

روز 9 /9 /36 به مناسبت چهلمین روز درگذشت مصطفی خمینی فرزند روح اله خمینی، مجلس تذکری در مدرسه امیرالمومنین شهر قم برگزار گردید.
در پایان این مجلس حدود 300 نفر از شرکت کنندگان در مجلس تذکر در خیابان ارم شهر قم به صورت اجتماع شعارهایی به نفع خمینی دادند که با دخالت مأمورین انتظامی متفرق گردیدند.
در مجلس تذکر و بین شرکت کنندگان اعلامیه هایی مبنی بر اینکه روز 11 /9 /36 مجالس تذکر دیگری به مناسبت چهلمین روز درگذشت مصطفی خمینی برگزار خواهد شد، توزیع گردید (مراتب قبلاً به استحضار رسیده است).
متعاقبا در صبح و عصر روز 11 /9 /36 مجالس دیگری به مناسبت چهلمین روز درگذشت نامبرده در شهر قم برگزار گردیده و منجر به انجام تظاهرات اخلالگرانه ای شده که چگونگی آن بشرح زیر است : 1 ـ ساعت 30 /8.
روز 11 /9 /36 مجلس تذکری از طرف مدرسین حوزه علمیه قم در مسجد اعظم شهر قم با شرکت قریب 10 هزار نفر از طبقات مختلف مردم از جمله روحانیون و طلاب علوم دینی برگزار گردیده است.
در ابتدای مجلس مذکور آیاتی از کلام اله مجید قرائت شده و سپس دو تن از روحانیون افراطی طرفدار خمینی به اسامی محمد مهدی ربانی رانکوهی و محمدصادق صادقی خلخالی (این دو تن به علت ایراد مطالب خلاف و تحریک آمیز ممنوع المنبر هستند) در نزدیک منبر ایستاده و مطالبی ایراد کرده اند که جنبه تحریک آمیز داشته است.
بعد از پایان سخنرانی نامبردگان شیخ محمد علی حجتی کرمانی1 بالای منبر رفته و پس از ذکر مقدماتی، قطعنامه ای را در 13 ماده2 بشرح زیر قرائت کرده و جمعیت حاضر در مسجد در پایان قرائت هر ماده با گفتن «صحیح است، احسنت» آن را تایید می کرده اند : الف ـ بازگشت سریع مرجع عالیقدر و مجاهد حضرت آیت ا...
عظمی آقای خمینی (سه بار تکرار شده).
ب ـ آزادی زندانیان سیاسی، خاصه حضرت آیت ا...
طالقانی و حضرت آیت ا...
منتظری.
پ ـ استرداد مدرسه فیضیه، پایگاه حوزه علمیه قم.
ت ـ آزادی بناهای توقیف شده مدارس علمیه قم.
ث ـ آزادی اجتماعات، بیان و قلم و رفع منع از منابر وعاظ دانشمند، خاصه جناب آقای فلسفی و رفع سانسور از مطبوعات و سایر وسایل ارتباط جمعی.
ج ـ منع نمایش فیلمهای سینمایی، تاترها و جشنهای به اصطلاح هنر و به طورکلی جلوگیری از بدآموزیهای شهروندی.
3 چ ـ بازگشایی مسجد و کتابخانه دانشجویان دانشگاه تهران.
ح ـ توبیخ و تعقیب عاملان دستگیری نسبت به حجاب دختران دانشجو و جلوگیری از تکرار اینگونه اعمال ضد اسلامی.
خ ـ تقبیح و توبیخ و تعقیب چماق بدستان مهاجم بمردم بی دفاع و جلوگیری از تکرار اینگونه اعمال وحشیانه .
د ـ انحلال گارد دانشگاه و رفع اختناق از دانشگاه و ایجاد محیطی آزاد برای تحصیل دانشجویان.
ذ ـ توجه کامل بوضع ناهنجار کارگران و کشاورزان و طبقه سوم و چهارم و سعی در احیای کشاورزی و استقرار نظم کامل اقتصادی و قطع ایادی بیگانگان و سرمایه داران بین المللی و عمال داخلی آنان مخصوصا یهود و فرقه ضاله بهائی از امور اقتصادی کشور.
ر ـ قطع کامل همه روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی با دولت ضد اسلام اسرائیل.
ز ـ بازگشت تاریخ رسمی مملکت به دامن پرافتخار اسلام و مبدأ هجرت رسول اکرم (ص) (سه بار تکرار گردیده).
پس از پایان مراسم فوق جمعیت حاضر در حین خروج از مسجد مبادرت به دادن شعار «درود بر خمینی» نموده و حدود 2 هزار نفر از آنها به طرف میدان آستانه حرکت و قصد اشغال مدرسه فیضیه را داشته اند که مامورین انتظامی ابتداء به اجتماع کنندگان تذکر داده اند که متفرق شوند و بعد به علت عدم توجه تظاهر کنندگان متفرق گردیده اند.
در نتیجه ازدحام و فشار جمعیت چند نفر از تظاهر کنندگان جراحات مختصری برداشته اند و یک نفر از مأمورین انتظامی نیز از ناحیه کتف دچار آسیب دیدگی شده است.
2 ـ از ساعت 1600 الی 1800 روز 11 /9 /36 مجلس تذکر دیگری از طرف محمد صادق صادقی خلخالی در مسجد اعظم شهر قم تشکیل گردیده است.
در این مجلس که حدود 20 هزار نفر از طبقات مختلف مردم از جمله روحانیون و طلاب علوم دینی، دانشجویان مراکز عالی آموزشی تهران و اصفهان شرکت داشته اند، ابتدا آیاتی از کلام اللّه مجید قرائت شده و سپس عبدالحمید معادیخواه (روحانی افراطی و ممنوع از وعظ) طی سخنانی با اشاره به تغییر مبداء تقویم تاریخ ایران و اخلالگرانی که به ادعای وی از طرف افراد چماق بدست مجروح شده اند، مطالب تحریک آمیز و انتقادی ایراد کرده است.
1 در پایان مجلس مذکور عده کثیری از جمعیت حاضر در مسجد در خیابانهای ارم، محمدرضا شاه، آذر و آستانه شهر قم مبادرت به انجام تظاهرات خیابانی نموده و شعارهایی به مضمون «درود بر خمینی ـ مرگ بر حکومت یزیدی ـ پیوند دانشجو و روحانی ناگسستنی است» داده اند و در مسیر حرکت خود چند جام از شیشه های شعب بانکهای سپه، ملی، صادرات، بازرگانی و عمران را شکسته اند و تظاهرکنندگان با دخالت مأمورین انتظامی متفرق گردیده اند.
ضمنا در تظاهرات اخلالگرانه مذکور و تظاهرات روز 9 /9 /36 جمعا 34 نفر از اخلالگران توسط مأمورین انتظامی دستگیر گردیده اند.
ارزیابی خبر : خبر صحت دارد.
اقدامات انجام شده : مراتب به نخست وزیری اعلام گردیده است.

توضیحات سند:

1ـ حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حجتی کرمانی ـ که در این بولتن ساواک نام کوچک ایشان به اشتباه محمدعلی یاد شده است ـ در سال 1311 ه.
ش در کرمان و در خانواده ای روحانی متولد شد.
خواستگاه روحانی او موجب شد که او گرایش به علوم دینی بیاید و تحصیل در این رشته را پی بگیرد.
فعالیتهای سیاسی وی با حضور در وقایع 28 مرداد 1332 و سپس همسویی با فداییان اسلام آغاز شد و بعدها با نهضت امام خمینی (ره) در سال 1342 فزونی گرفت.
حجت الاسلام حجتی کرمانی از بنیانگذاران حزب ملل اسلامی بود و به همین دلیل بارها دستگیر، زندانی و تبعید شد.
وی یازده سال از دو دهه چهل و پنجاه را در زندان رژیم پهلوی گذراند.
حجت الاسلام حجتی کرمانی پس از انقلاب از طرف مردم تهران به نمایندگی مجلس شورای اسلامی برگزیده شد و نیز به عضویت مجلس خبرگان درآمد.
2ـ در اطلاعیه ای که روحانیون مبارز ایران در نجف اشرف منتشر کردند متن این قطعنامه در چهارده ماده درج شده است.
بند چهارم، یعنی «آزادی زندانیان جریانات دانشگاه تهران و جریانهای مختلف شهر تهران» در بولتن ساواک نیامده است.
3ـ از آنجائیکه ساخت و پخش فیلم به تأتر مورد حمایت رژیم بدون هیچ گونه قانون و ضابطه اخلاقی ساخته و ارایه می گردید و اثری جز به انحراف کشیدن و سست نمودن اصول اخلاقی جامعه ویران سازی فرهنگ نداشت همواره این موضوع مورد اعتراض اندیشمندان، فرهیختگان و متدینین جامعه قرار داشت.
ولی هنر متعهد نه تنها مورد ایراد قرار نمی گرفت بلکه همواره مورد تشویق و حمایت قرار می گرفت.
1 ـ منبع دیگر ساواک در گزارشی به شماره 6077 /21 و تاریخ 12 /9 /36 درباره این سخنان می نویسد : [عبدالمجید معادیخواه ]به مساله تاریخ شاهنشاهی اشاره کرده و گفت چرا تاریخ اسلام را عوض کردید.
این تاریخ هجرت پیغمبر است که علی آن را درست کرد.
شما که دم از علی می زنید از بین بردن این تاریخ مخالفت با علی علیه السلام و پیغمبر است.
سخنرانی معادیخواه یک ساعت طول کشید.
»

منبع:

کتاب نوزده دی به روایت اسناد ساواک صفحه 35



صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.