صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تیمسار ریاست ساواک

تاریخ سند: 2 خرداد 1342


تیمسار ریاست ساواک


متن سند:

از : مشهد تاریخ :2 /3 /42
به : تهران شماره : 2642
تیمسار ریاست ساواک

1ـ در ملاقات صبح امروز، آیت اله میلانى و عده دادند تا زمانى که وى در مشهد مقیم است نگذارد بى نظمى از طلاب سر زند.
2ـ آقاى میلانى تا کنون کوشیده است طلاب را به آرامش و حفظ نظم دعوت کند و اقدامات آقاى قمى را خنثى مینماید. با برنامه‌هاى دولت نیز مخالف نیست. نسبت به مقام سلطنت دائما رعایت نکات میکند ولى آقاى قمى از این لحاظ کاملاً معکوس عمل مینماید.
3ـ آیت‌اله کفایى و آقاى استاندار و فرمانده لشگر و رییس شهربانى و سایر مسئولین انتظامى معتقدند آیت اله قمى اولاً به منبر نرود و در خانه وى مجلس روضه برقرار نشود ثانیا از مشهد خارج گردد و در صورت عدم تمکین توقیف و زندانى گردد.
4ـ نظر آقاى استاندار این است که با اعمال زور قدرت از همین روزها آیت‌اله میلانى و افراد مشکوک توقیف و تبعید گردند و حتى در صورت اقتضا فرماندارى نظامى اعلام شود ایشان معتقدند که کسى اجازه ندارد کوچکترین انتقادى نسبت بدستگاههاى دولتى بعمل آورد و از شدت علاقه‌ایکه به مقام سلطنت دارند حاضر نیستند بشنوند کسى کوچکترین لحن کنایه‌آمیزى نسبت باین مقام بعمل بیاورد.

5 ـ نظر بنده آنست که بتوان بدون اعمال شدت و با استفاده از عدم تبعید آیت اله میلانى و قمى و اتکاء به همکارى آیت اله کفایى و در دست داشتن سران هیئت‌هاى مذهبى، ایام سوگوارى را بخوشى و آرامش سپرى نموده، اگر کسى اهانتى بعمل بیاورد بلافاصله توقیف گردد.
6ـ استفاده بیهوده از حکومت نظامى و اعمال شدت عمل شاید از وجهه کشور ما در جهان بکاهد و بهتر است از این حربه در آخرین مرحله استفاده گردد.
7ـ مراتب بعرض رسید تا با توجه به شرایط مرکز نظر آن مقام را نسبت به توقیف و یا تبعید قمى و با اتخاذ سیاست معاشات نسبت بنامبرده اعلام شود.
336 ـ 2 /3 /42 جناب
بهره بردارى شد. رونوشت در پرونده‌هاى روحانیون خراسان و آیت‌اله میلانى و آیت‌اله قمى بایگانى شود. 5 /3
رونوشت به گیرنده‌هاى نامبردگان فوق ضمیمه گردید. 333
تیمسار ریاست باید نظر بدهند 2 /3
آقاى شهابى 4 /3

منبع:

کتاب قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک - جلد 2 صفحه 274


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.