صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

تاریخ سند: 25 شهریور 1342


متن سند:

متن پیام مراجع عالیقدر تقلید به ملت مسلمان ایران بسم اللّه الرحمن الرحیم الحمدللّه و الصلواۀ و السلام علی عباده الذین اصطفی هذا کتابنا ینطق علیکم بالحق1 ملت مسلمان ایران امید است صاحب شریعت از مقاومتهای شما مردم ستمدیده تقدیر فرماید و عنایات احدی، نتایج انسانی و مفیدی را بار آورد روشی که شما مردم مسلمان با همکاری مراجع دینی در مبارزه با ظلم و فساد در پیش گرفته اید راهی است که انبیای الهی و اولیای کرام پیش روش می باشند راه امر به معروف و نهی از منکر است، راه دعوت به عدل و مبارزه علیه تجاوز و ظلم است.
راه، راه خداست (ان اللّه یامر بالعدل والاحسان وایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر والبغی2) در این راه باید بخدای بزرگ توکل کنیم و ثابت قدم بوده و امیدوار باشیم (وعداللّه الذین آمنوا منکم و عملواالصالحات لیستخلفنّهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم ولیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنّهم من بعد خوفهم امنا3) در این راه است که پیغمبری بزرگ چون حضرت ابراهیم را به آتش میافکنند و حضرت یحیی را سر می برند و فرق امیرالمومنین (ع) را می شکافند و سر فرزندش را در مقابل چشمان اهل بیتش منزلها بالای نی حرکت می دهند.
فرزندان عزیز مشکل اساسی در مبارزات ملل تنها دو چیز است ایمان به مبارزه و تشخیص هدف، خوشبختانه ملت ایران هدف خود را تشخیص داده و می داند تا حکومتها منبعث از مردم نباشند هر نوع اصلاح اساسی نا ممکن می باشد و تنها در سایه یک حکومت قانونی و اسلامی است که اصلاحات اساسی صورت پذیر خواهد بود و بحمداللّه ملت اسلامی مبارزه در این راه را وظیفه دینی دانسته و به مقدس بودن نهضت خود ایمان دارد و ترس از این ایمان است که حکومت را وادار به نشر اطلاعیه مجعول نموده و هر روز مطالبی را به عنوان جدائی دین از سیاست بوسیله ایادی خود منتشر می سازد زیرا آنها دینی را قبول دارند که نسبت به مظالم آنان سکوت کند و مؤید باشد.
بلی برای ادامه دادن به ظلم، دین اسلام را تحریف می کنند و بر طبق هوای نفس خود تاویل و تفسیر می نماید.
(فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عنداللّه لیشتروا به ثمنا قلیلاً فویل لهم مما کتبت ایدیهم و ویل لهم مما یکسبون1) ملت ایران می داند اگر در این مملکت با همه مواهب الهی اکثریت مردم در فقر و سیه روزی بسر می برند.
اگر عده ایی با هسته خرما و خون گوسفند سد جوع می کنند.
اگر فرزندان ما برای سد جوع به چرا می روند.
اگر در آمدهای عمومی و قرضه های خارجی صرف هوسرانی جمع معدودی می شود.
اگر قاضی استقلال در رای ندارد اگر خیانت و بدکاری وسیله ترقی می شود.
اگر امانت و درستی عامل عقب افتادگی افراد می شود.
اگر نوکری اجانب سرمایه عزت می گردد.
اگر جوانان ما را به مواد مخدره مبتلا می کنند اگر پیر و جوان را به گناه و ناپاکی می کشانند.
اگر در بردن فضائل ایمانی و اخلاقی جوانان سعی می کنند.
اگر اموال عمومی و خصوصی مورد تجاوز واقع می شود.
اگر استقلال و حرمت دانشگاه را از بین برده و دستور می دهند.
دانشجویان مسلمان و آزاده را اخراج و به نظام وظیفه معرفی کنند.
اگر با طرح ماهانه های گزاف دبیرستان و دانشگاه را بر روی طبقات محروم می بندند.
اگر به دانشگاه دینی و مدرسه فیضیه حمله می کنند، اگر مراجع تقلید در حبس و تحت نظر قرار می گیرند.
اگر مجالس دینی و وعظ تعطیل می شود.
اگر مردم مسلمان را از شرکت در نماز جماعت منع کرده و مسجد را محاصره می کنند.
اگر به جنایت سوم عاشورای حسینی (15 خرداد) دست زده خانواده هائی را بی سرپرست و داغدیده می نمایند.
اگر نمی گذارند مصیبت زدگان برای شهدای خود عزاداری کنند.
اگر صدها مسلمان را زیر انواع شکنجه های غیر انسانی قرار می دهند اگر با اقاریر مجعول محاکماتی قلابی تشکیل می دهند.
اگر برای علمای دینی و رجال صالح و مسلمان پرونده سازی کرده و محاکمه ایشان را به دست متجاوزین به قانون فراهم می سازند.
اگر رجال با شخصیت به مجرد هم صدایی با ملت ستمدیده خود مورد حملات مفتضح و ناجوانمردانه می گردند.
اگر انتخابات که حق مشروع و قانونی ملتها است به صورت انتصابات دستوری و اجباری در می آید.
اگر به مردم آزادی بیان و اجتماع داده نمی شود.
اگر به زور سر نیزه مردم تیره روز را مجبور به تظاهرات ساختگی و رسوا می نمایند و اگر و اگر...
همه ناشی از یک علت است و آن آزاد نبودن مردم در انتخاب نماینده گان خود و نبودن حکومت مردم بر مردم است.
بلی، ملت مسلمان خوب می داند که تمام مصائب و گرفتاریهای او زائیده این شرایط و این اختناق می باشد و این درخت است که این همه مصیبت بار می آورد.
دنیا بداند حکومت جائر پس از آنکه دید، ملت مسلمان طبق وظیفه شرعی و عقلی از هر نوع شرکت در انتخابات دستوری خودداری می کند.
مثل همیشه با اقدام به جنایت دیگری می خواهد خود را نجات دهد.
بزور سر نیزه مردم را وادار به گرفتن کارت می نماید و طبق اخبار واصله حقوق کارگران و کارمندان دولتی را وثیقه گرفتن کارت قرار می دهد.
در برخی نقاط سهمیه ناچیز قند و شکر را در مقابل ارائه کارت می پردازد و در برخی ادارات رسیدگی بکار مراجعین بدبخت را مشروط به در دست داشتن کارت قرار داده، گمان می کند با این نوع اعمال سفیهانه می توان بنیاد ظلم را بر پا نگهداشت (کمثل العنکبوت اتخذت بیتا و ان اوهن البیوت لبیت العنکبوت لوکانوا یعلمون1) مردم دنیا بدانند اکثر مردم این مملکت در این انتخابات شرکت نکرده اند و کسانی که شرکتی [شرکت ]کرده اند اغلب به طریق اجبار نبوده [بوده ]است بنابراین مجلسی که با این ترتیب تشکیل می شود بهیچوجه قانونیت نداشته و افرادی که در آن شرکت می کنند نه تنها نماینده مردم بوده] نبوده] بلکه متجاوز به حقوق ملت شناخته می شوند و مصوبات ایشان از نظر ملت ایران کان لم یکن بوده و کوچکترین ارزشی نخواهد داشت.
و بحول اللّه تعالی ملت مسلمان متجاوزین به حقوق اجتماع را هر چه زودتر ادب خواهد کرد (و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون2).
برادران ایمانی دشمن ملت مسلمان حق دارد امنیت را از روحانیت و اسلام سلب کند حق دارد دانشگاههای دینی را منحل سازد و با قرآن مقدس و پیامبر اسلام دشمنی کند.
ولی بداند اگر او تصمیم گرفته ملت مسلمان نیز تصمیم گرفته است و حجۀ خدا بر بندگانش تمام می باشد.
و عدالت الهی بهترین حکم است (نعم الحکم اللّه 1) ملت ایران مبارزه خواهد کرد و به مبارزه خود ادامه خواهد داد.
و خدای بزرگ نمی گذارد ملتی حق طلب فدای امیال حکومت جائر گردد (ان تنصروااللّه ینصرکم و یثبت اقدامکم2) برادران ایمانی همانطور که توجه دارید شرعا و عقلاً موظف به ادامه این مبارزه هستیم و تا استقرار عدالت اجتماعی و تحصیل یک حکومت مشروع و قانونی نباید از پای نشست.
با یکدیگر در این راه دست بیعت بدهید و از مقام ولایت حضرت بقیه اللهی اروحنافداه استمداد نمائید و از سربازانی که در این راه سربازی می کنند حمایت بی دریغ نمائید.
احدی حق ندارد در ادای این وظیفه سستی به خرج دهد و یا اظهار کسالت نماید (ان تکونوا تالمون فانهم یالمون و ترجون من اللّه مالا یرجون3) والسلام علینا و علی عباداللّه الصالحین.
محمد هادی الحسینی المیلانی طهران 2427 مطابق 25 /6 /42 سید کاظم شریعتمداری

توضیحات سند:

1ـ این کتاب ما است که با شما بحق سخن می گوید.
سوره جاثیه، آیه 29 2ـ همانا خداوند ـ به انجام دادن ـ عدل و احسان فرمان می دهد، و به بذل و عطاء خویشاوندان امر می کند، و از افعال زشت و منکر و ظلم نهی می کند.
سوره نحل، آیه 90 3ـ و خدا به کسانی که از شما بندگان ایمان آورد و نیکوکار گردد وعده فرموده است که در زمین خلافت دهد چنانکه امم صالح پیامبران گذشته جانشین پیشینیان خود شدند.
و علاوه برخلافت، دین پسندیده آنان را بر همه ادیان تسلط بخشد، و به همه مؤمنان پس از ترس ایمنی کامل عنایت فرمایند.
سوره نور، آیه 55 1ـ پس وای بر آن کسانی که ـ چیزی به نام کتاب ـ از پیش خود نوشته آنگاه به خدای متعال نسبت می دهند تا آن را به بهای اندک و ناچیز ـ دنیا بفروشند پس وای بر آنها از آنچه نوشته و آنچه بدان کسب می کنند.
سوره بقره، آیه 79 1ـ حکایت خانه ای است که عنکبوت بنیاد کند و اگر بدانید سست ترین خانه، خانه عنکبوت است.
سوره عنکبوت، آیه 41 2ـ آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفر گاهی بازگشت می نمایند.
سوره شعراء، آیه 227 1ـ خدا بهترین داور است.
نهج البلاغه، نامه 45 2ـ اگر خدا را یاری کنید خدا هم شما را، در همه جا یاریتان کند و ثابت قدمتتان نماید.
سوره محمد، آیه 7 3 ـ اگر چنانچه شما از آنان به رنج و زحمت می افتید، آنها نیز از دست شما رنج می کشند جز این که شما به لطف خدا امیدوارید و آنها چون بی ایمانند، به خدا امیدی ندارند.
سوره نساء، آیه 104

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی سید محمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک - جلد اول صفحه 357
صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.