صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : فخرالدین حجازی

تاریخ سند: 9 آبان 1352


موضوع : فخرالدین حجازی


متن سند:

به : 312 از : 20 ه 12 شماره : 7115 /20 ه 12 نامبرده بالا در ساعت 00:21 روز 1 /8 /52 در مدرسه برهان واقع در میدان خراسان درباره مسایل دینی آغاز سخن نمود و به تفصیل درباره معایب اسراف در امور بحث کرد و مثال آورد که یک روز هارون الرشید می خواست غذا بخورد همین که لقمه را برداشت جعفر برمکی به او گفت که آیا می دانید همین لقمه چهارصد هزار درهم تمام شده است؟ هارون الرشید تعجب کرد و علت را از او پرسید؟ جعفر برمکی اظهار داشت این غذا از زبانهای ریز بچه ماهی قزل آلا درست شده است حالا حساب کنید چقدر بچه ماهی باید گرفته شود تا یک بشقاب غذا درست شود و معلوم هم نیست که آیا شما این غذا را می خورید یا خیر و در عوض همین امشب من زنی را دیدم که یک مرغ مرده را از محل زباله های شهر برداشت و به منزلش برد و برای بچه های یتیمش پخت آیا رواست که یک لقمه غذا چهارصد هزار درهم قیمت داشته باشد و عده ای از انسانها مرغ مرده بخورند و یا برای سرگرم کردن بچه های خود ریگ در آب بجوشانند.
این کار یک عدم تعادل اجتماعی است.
طبق آماری که گرفته اند غذاهای پس مانده سرمیزهای مردم آمریکا که توی زباله دانی ریخته می شود می تواند ششصد و هفتاد و پنج میلیون نفر را سیر کند بنابراین این کار را می گویند اسراف و در عوض در کنگو و ویتنام و بیافرا بچه در بغل مادر از گرسنگی می میرد.
اسلام اسراف را حرام کرده و می گوید نیرو و انرژی خود را که با خوردن غذا بدست می آورید در راه خیر صرف کنید و دنبال تحصیل علم و جهد و کوشش در راه دین بروید تا به شما بگویند شاکر و اگر غیر از این باشد به شما می گویند مسرف یعنی تا مشتتان قوی شد به سینه ناتوان می کوبید این پولهایی که صرف تسلیحات می شود مثلاً قیمت یک فانتوم که چند میلیون دلار است در جنگ آتش می گیرد و می سوزد به این کار اسراف می گویند چهارصد میلیارد دلار هزینه نظامی سالیانه که بخواهد همه اش دود بشود و سینه ها را سوراخ کند و شهرها را ویران سازد اسراف است با این بودجه نظامی می شود به مردم گرسنه افریقا و امریکای لاتین و شبه جزایر اقیانوس کبیر رسید چرا شاخ به شاخ ایستاده و جنگ می کنند؟ چرا این بودجه ها باید صرف جنگ بشود این پولها را صرف مردم کنید و آنها را از بیسوادی و گرسنگی نجات دهید یک فانتوم و یا یک هواپیمای میگ ساختن و سپس آن را از بین بردن اسراف است یا این پولهایی را که سر میز قمار می بازید و رنج و عرق یک کارگر را به هدر می دهید اسراف است شما غذا می خواهید بخورید در منزل بخورید.
ناطق آنگاه از کاباره هایی که به مناسبت میلاد امام زمان و عید فطر برنامه های خود را در روزنامه مندرج کرده اند انتقاد کرد و این اقدام را لطمه وارد ساختن به اسلام دانست و گفت شب عید فطر مسلمان باید با دو خرما افطار کند و آنگاه اضافه کرد که در کنار همین مدرسه پانزده خانوار در یک خانه زندگی می کنند و اینها برای من نامه نوشته و متذکر شده اند که فاقد آب و برق هستند چرا نامه برای من می نویسید مستمعین من که پولدار نیستند و پولدارها به اینجا نمی آیند یک مشت جوان اینجا می آیند که جیب آنها هم مثل جیب من خالی است شب عید فطر با نان و پنیر افطار کنید و خیریه خود را به افراد مستمند بدهید.
ناطق در پایان برای پیروزی مسلمانان بر اسرائیل دعا کرد و در ساعت 30:22 به گفتار خود خاتمه داد.
نظریه شنبه ـ نظری ندارد.
نظریه یکشنبه ـ به احتمال قوی آقای حجازی مطالب مندرج در این گزارش را گفته است.
نظریه چهارشنبه ـ نظریه یکشنبه تایید می گردد.
رهبر عملیات ـ مجتبوی 8 /8 /52 رئیس بخش 12 ـ میرمصداق 8 /8 /52 رئیس اداره یکم امنیت داخلی ـ فرنژاد اصراف، از صرف اصلاً نداریم.
اسراف به معنی زیاده روی داریم بنابر این کلیه مندرجات را بایستی تصحیح و صادر کنید.
اداره کل سوم

منبع:

کتاب فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک صفحه 409


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.