صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

پنجشنبه مورخه 8/9/52 ساعت در حدود 10:30 در کانون کتاب دبیرستان دانش بزرگ‌نیا رضا رجایی آبیز دانش‌آموز سال پنجم ادبی روزانه اظهار داشت

تاریخ سند: 12 دی 1352


پنجشنبه مورخه 8/9/52 ساعت در حدود 10:30 در کانون کتاب دبیرستان دانش بزرگ‌نیا رضا رجایی آبیز دانش‌آموز سال پنجم ادبی روزانه اظهار داشت


متن سند:

از: 9/ ﻫ تاریخ:12 /10 /1352
به: 324 شماره: 16702 /9ﻫ
گزارش خبر
پنجشنبه مورخه 8 /9 /52 ساعت در حدود 10:30 در کانون کتاب دبیرستان دانش بزرگ‌نیا رضا رجایی آبیز دانش‌آموز سال پنجم ادبی روزانه اظهار داشت مکتب اسلام هرچند که وابسته است و سرپرستی عمده آن را شریعتمداری به عهده دارد ولی با این ‌حال بد نیست. خمینی در کتاب حکومت اسلامی به این‌گونه روحانیون می‌گوید: «اینها را طرد کنید، نکشید، بلکه عمامه‌ها را از سرشان بردارید.» سپس ضمن بحث درباره روابط ایران و اسرائیل و اعراب اظهار داشت اینکه اخیراً شاهنشاه در سخن پشتیبانی خود را از اعراب اعلام داشته برای گول زدن مرم عوام می‌باشد وإلا در عمل اسرائیل را حمایت می‌کند. در مقاله‌ای از جلال آل‌احمد1 در مورد نفت نوشته شده بود «آری برادر! 90% نفت ایران به اسرائیل صادر می‌شود.» و خیلی چیزهای دیگر.
نظریه شنبه: پرونده رضا رجایی آبیز به شبانه منتقل خواهد شد. نامبرده عضو انجمن دانش‌پژوهان اسلامی می‌باشد و تفسیر سوره توبه‌ای را که هاشمی‌زاده نام برده، نزد این شخص می‌باشد.

توضیحات سند:

_____
1. سیدجلال آل‌احمد، فرزند آیت‌الله سیداحمد طالقانی مشهور به آل‌احمد در سال 1302 ﻫ ش در خانواده‌اى روحانى چشم به جهان گشود. آموزش ابتدایى و متوسطه را در تهران خواند و رشته‌ی ادبیات فارسى را تا مقطع دکترا ادامه داد. آل‌احمد در سال 1323 به حزب توده پیوست و در مدّتى کمتر از 4 سال در ردیف رهبران حزب توده قرار گرفت. وى مدت 2 سال به نوشتن مطالبى پرداخت که خود آن را «پرت و پلا» مى‌نامد و به سبب همین نوشته‌ها مأموریت یافت زیر نظر احسان طبرى به انتشار نشریه بپردازد. در سال 1326 آموزگار شد و شروع به تدریس کرد و همزمان همکارى نزدیکى با جراید وقت تهران داشت. در همین سال با انشعاب از حزب توده که دنباله رو سیاست استالین بود، با همکارى خلیل ملکى و انورخامه‌اى حزب زحمتکشان را بنا نهاد. در ماجراى ملّى شدن صنعت نفت فعالانه شرکت جست و پس از مرداد 1332 از سیاست کناره گرفت و دنبال کار تحقیق و تعلیم رفت. با بروز تحول عظیم در افکارش و روى آوردن به دین در سال 1340، اسلام را به عنوان یک دین جامع و روحانیت را تنها پایگاه ملى براى مبارزه با غرب و غربزدگى خواند و از امام خمینى(ره) به عنوان منجى یاد کرد. وى براى احراز هویت ملّى، «غربزدگى» را در 1341 منتشر کرد. در سال 1343 به حج رفت و «خسى در میقات» را نوشت. در سال 1347 اقدام به تشکیل کانون نویسندگان ایران نمود و کنگره‌ هنرمندان دربار را تحریم کرد. مهم‌ترین آرای سیاسى و اجتماعى و مذهبى آل احمد در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» آمده است. وى تشیع را نوعى نهضت مبارزه‌ی روشنفکرى مى‌دانست و انتظار و اجتهاد را دو نقطه‌ی اوج آن مى‌خواند. جلال آل احمد مؤلف 25 کتاب، سفرنامه، مقاله و یازده ترجمه است. آل‌احمد در شهریور 1348 در اسالم، دارفانى را وداع گفت و در مسجد فیروزآبادی شهرری به خاک سپرده شد.
(ر.ک: سیدجلال آل‌احمد به روایت اسناد ساواک، تهران، مرکز بررسى اسناد تاریخى، 1379)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 08 صفحه 59

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.