صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : سخنرانی سیدمحمود طالقانی در مسجد هدایت

تاریخ سند: 4 دی 1347


موضوع : سخنرانی سیدمحمود طالقانی در مسجد هدایت


متن سند:

به : 316 از : 20 ه 3 شماره : 33892 /20 ه 3 نامبرده بالا در ساعت 0920 روز 20 /9 در مسجد هدایت به منبر رفت و ضمن صحبت اظهار داشت بیائید قدری به خود آئیم و تحرکی در جامعه ایجاد کنیم.
مطالبی که در این جا گفته می شود منحصر به چهاردیواری این مسجد نیست.
مگر خارج از محوطه مسجد خیابان شانزه لیزه و یا تل آویو هالیوود است؟ این مملکت اسلامی است.
گناه فقط گناه زن و مرد نیست.
بلکه بالاتر از آن تشخیص ندادن راه مستقیم می باشد که انسان نتواند سرنوشت خود را تعیین نماید.
اینجا مملکت اسلامی است و هر کس در لباس مسلمانی غیرمسلمان باشد به این آب و خاک خیانت کرده.
طبقه مسلمان در این کشور زحمت می کشند، بگذارید قدری در این مملکت راحت باشیم و لااقل سرنوشت خود را تعیین نمائیم.
زمانی که اعراب به ایران حمله کردند ایرانیان پای سربازان خود را می بستند که تا از مرزها دفاع کنند و نتیجتا با آن سپاه عظیم شکست خوردند.
آیا جماعتی که این طور فکر می کند می توان قائم باشد؟ و همچنین در زمان پادشاهان هخامنشی اسکندر با سپاه قلیلی به ایران حمله نمود و آن را مسخر کرد ولی چطور شد که ایران تسلیم شد؟ به خاطر این که پایه های حکومت بر روی ظلم بنا شده بود متأسفانه همه افراد ملت هم با عوامل بیگانه همداستان شده و این مملکت را بدست اجانب سپرده اند لااقل با آنها همکاری نکنید.
ناطق ادامه داد مذهب را عامل پر کردن جیب خود قرار داده ایم.
تا آنجایی از مذهب قابل قبول است که ضرری به زندگی و گاو گوسفند کسی وارد نسازد قرآن را هم در مجالس فاتحه می خوانیم و آن گاه خطاب به حضار گفت تا آنجایی که می توانید زنهای خود را از شر دشمنان ناموس حفظ بکنید.
امروز روز عید مسلمانهای آواره سرزمین های فلسطین و اردن نیز می باشد.
شاید من هم که در اینجا حرف می زنم برای خدا نباشد.
از خداوند بخواهیم که ما را به راه راست هدایت فرماید.
عده ای از نوجوانان ایراد می گیرند که چرا به مسجد می روید و اوقات عزیز خود را تلف می کنید.
در حال حاضر دنیا تحت افکار سوسیالیزم و مکتب های جدید دیگر به پیشرفتهای شگرف و روزافزون نائل شده است البته تااندازه ای هم حق دارند من نمی خواهم احساسات مذهبی شما را جریحه دار کنم.
بلکه می خواهم بگویم این اجتماعات باید مؤثر و محرک باشد.
شاید این آخرین جلسه سخنرانی من باشد که مزاحم شما آقایان و دستگاه شدم ولی ما خیر و صلاح همه (حتی آنهایی که به من ظلم می کنند) می خواهیم.
شاید هم برای همیشه دهن ما بسته بشود ولی قدری روی گفته ها و نظریات اصلاحی ما فکر بکنید.
ما که دشمن این مملکت و ملت نیستیم.
و در ساعت 1020 به وعظ خود پایان داد.
تعداد شرکت کنندگان قریب 1500 نفر و اشخاص شناخته شده عبارت بودند از آقایان دکتر کرمانی شاغل در شرکت انتشار واقع در سه راه صبا.
کریمی کارمند بهداری برق تهران.
مهندس طاهری.
مهندس ذبیح اللّه دبیر.
سرتیپ و سرهنگ دبیر.
سیدابراهیم موسوی.
اصغر سعادت محل کار لاله زار کوچه رفاهی شغل خیاط.
احمد صادق شغل خیاط.
علی انتظاری آدرس اسلامبول بازار کمپانی میزان سواد لیسانسیه شیمی.
ناصر صادق پسر احمد صادق سرباز وظیفه.
مهندس بازرگان.
عبدالعلی بازرگان فرزند مهندس بازرگان.
محمدتقی جعفری1 عضو نهضت آزادی.
دکتر شعبانی عضو نهضت آزادی (اخیرا از زندان آزاد شده).
حسین موسوی کله پز محل کار مقابل مسجد پاساژ مرکزی.
علی اکبر حقیقت شغل آجیل فروش و جعفر حقیقت پسر علی اکبر.
جمال تهرانی شغل پیراهن فروش محل کار مقابل مسجد.
مصطفی صادقی کارگر چوب بری کارخانه علی بابایی.
خلیل عراقی محل کار کوچه برلن چینی مسعود.
خلیل شالچی.
مهندس خمسی.
چوبک کارمند کارخانه متال استیل.
محمدمهدی اندوهی و برادرش یزدان پناه کارمند شرکت سهامی کارخانجات ایران.
مرادنیا.
عین اللّه مکانیک.
جهانگیر و حسین و خسرو عدالت منش خواهرزاده های سیدمحمود طالقانی.
دکتر یداللّه سحابی و پسرش مهندس سحابی و پسر دیگرش.
باقر خطیبی مسئول کتابفروشی مسجد.
حسین نبی آجیل فروش محل کار مقابل سینما ادئون.
علی هوشیاری محل کار کوچه برلن.
مهندس قیصری.
حاج حسین فیض بخش شغل جواهرفروش محل کار جنب مسجد ابوالحسن طالقانی.
حق شناس و عبدالمجید منزه.
خیام از طرف رئیس بخش 3 تابش 3 /10 اداره کل سوم 4 /10 /47

توضیحات سند:

1ـ استاد علّامه محمّدتقی جعفری، هیچگاه عضو نهضت آزادی نبوده.
ایشان، در جلسات انجمن اسلامی پزشکان و انجمن اسلامی مهندسان سخنرانی داشته اند.
(علّامه استاد محمّدتقی جعفری به روایت اسناد ساواک، تهران، 1379.)

منبع:

کتاب آیت‌الله سید محمود طالقانی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 396


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.