صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: مجلس ختم سید مصطفی خمینی فرزند روح اله خمینی

تاریخ سند: 5 آبان 1356


موضوع: مجلس ختم سید مصطفی خمینی فرزند روح اله خمینی


متن سند:

ساعت 900 روز 5 /8 /36 مجلس ختم مصطفی خمینی با حضور حدود دو هزار نفر از طبقات مختلف روحانیون، بازاریان، جوانان در مسجد جامع بازار تهران تشکیل گردید.
1 پس از قرائت چند از آیات کلام اله مجید، ساعت 1015 شخصی به نام طاهری واعظ بمنبر رفت.
با افتتاح سخن از آیات قرآن مجید اظهار داشت: مجلس امروز مجلس بسیار محترمی است و از موقعیت حساسی برخوردار میباشد هم از نظر تشکیل دهندگان و هم از نظر شرکت کنندگان در مجلس لذا مقرر شده بدلیل تداوم و ادامه این مجلس هیچگونه شعار و تظاهراتی از جانب شرکت کنندگان در مجلس ختم امروز چه در داخل مسجد و چه هنگام خارج شدن از آن داده نشود و نظم و انضباط رعایت گردد.
انشاءاله این دو نکته را در پایان مورد توجه قرار خواهند داد و اما علت اینکه من بمنبر آمدم با کوچکتر ازتمام اساتید سخن (علماء) بنابر امر بزرگان و علما بوده و امتثال این امر را نموده ولیکن در حقیقت اداره کردن و باب سخن این مجلس واقعا بعهده دانشمند گرامی و خطیب گران قدر اسلامی جناب آقای فلسفی میباشد ولی ایشان باینجانب دستور داده اندعهده دار این خدمتگذاری و ادای وظیفه باشم این مجلس بعنوان درگذشت عنصری باتقوی، عالم با مقام اجتهاد آیت الهی تشکیل گردیده که بندرت اتفاق می افتد در چنین سنی از عمر این چنین مجتهدی که جامع تمام افعال و رفتار مقبول باشد پا به عرصه وجود بگذارد.
مرحوم آیت اله و آیت اله زاده خمینی در مدت کوتاهی بدون داشتن کتاب موفق گردیده بود 120 صفحه درباره مسائل متفاوت فقه اسلامی بنویسد که این خود دلیل برتموج علمی و افکار عالمانه این مرحوم است و بعلت فقدان عالمی عالیمقام جامعه و روحانیت واقعا در این ضایعه اسفناک شکستی برداشته است.
آنگاه طاهری واعظ با روایتی بزبان عربی از امام هفتم اضافه کرد آن هنگامیکه مؤمن،مجتهد و فقیر از دنیا میروند فرشتگان خداوندی در عزای آن گریه میکنند و نقاط زمین که بر روی آن عبادت میکرده اند بگریه میافتند سپس این موضوع را ارتباط به مصطفی خمینی داده و بیان نمود که کرارا گفته اند و همه میدانستند نماز شب مرحوم آیت اله زاده خمینی در تمام عمرشان ترک نشده و از زمانیکه خود را شناخته چه در مقام تحصیل علم و چه در مقام تدریس در حوزه علمیه کهنسال نجف اشرف از چنین خصوصیات معنوی بهره مند بوده و برای طلاب علوم دینی درس خارج میفرمودند.
آنگاه به نقل از گفته امام ششم عنوان نمود هرکس که درس بخواند علم تحصیل کند و بعلمش عمل کند و بدیگران علم دهد در ملکوت سماوات عزیز و بزرگ خوانده میشود و با این اوصاف چه مقامی مرحوم خمینی در پیشگاه خدا داشت.
مجلس برای فقدان این عالم بزرگوار تشکیل شده است.
جامعه روحانیت در درجه اول و جامعه مؤمنین و محسنین در درجه دوم مصیبت زده و متأثر است و مجالسی که از طرف مراجع عالیمقام در قم تشکیل شده سیل جمعیت و سیل احساسات و تأثر و اشک و ابراز علاقه مردم بآن مرحوم روشنگر این حقیقت است.
حوزه علمیه قم تعطیل، بازاریان قم تعطیل، حوزه علمیه شهر قم تعطیل و بازاریان مشهد تعطیل نموده اند تا در مجلس ختم مرحوم مصطفی خمینی شرکت نموده و در مصیبت شریک باشند و هم اکنون مجالس باشکوهی تشکیل و برگزار شده و هنوز ادامه دارد و مجلس محترم فوق که من نیز در آن بمنبر رفته ام از طرف جامعه روحانیت مرکز تشکیل گردیده و می بینید که مجلس باشکوهی و چه ابراز علاقه و احساسات و این سیل احساسات متوجه این معنا است و برای اینکه مطلب از ریشه و اصول محکم شود ضرورت دارد مقدمه ای در باب محبت عرض کنم.
محبت ها در این جهان بدو گونه است گاهی محبتهامربوط به ظواهر زندگی و آن چیزی که از زندگی انسان با زندگی حیوان مشترکاتی دارد همانند محبت اولاد به پدر یا محبت پدر به فرزند و برادر و خواهر و محبت انسان به انسانها و عشیره اش و محبت انسان به مال و خانه مسکونی و مال التجاره و عدالت و غیره و اینها یک سلسله محبتهای غیر قابل انکاری است که انسانها دارند.
یکنوع محبت دیگری نیز وجود دارد آن محبت الهی و انسانی است.
محبتی که ریشه انسانیت داشته و مربوط به معنویت است لذا می بینیم گاهی محبتها در مقابل یکدیگر قرار میگیرند و خداوند بزرگ این دو نوع محبت را در قرآن ذکر نموده.
محبت اول را مقایسه میکند با محبت خدا و رسول و جهاد در راه خدا.
اگر کفه محبت ظاهری و معنوی افزونی دارد آن محبتی را باید تعقیب کرد که جنبه الهی دارد.
در اینجا اشاره به محبتی که از طرف جامعه روحانیت و مردم نسبت بمرگ مصطفی خمینی کرده نمود و آنرا از نوع محبت معنوی تلقی میکند و آنگاه اضافه کرد که جامعه روحانیت انتظار داشت که این آیت اله زاده جوان زنده بماند و در آینده رهبری و هدایت مردم را بسوی خدا بعهده بگیرد همانطوریکه در طول عمر خود منشأ خدماتی در راه دین و اسلام بوده است.
شما از علما و روحانیون بپرسید که آیا مجتهدی در چنین سنی باین درجه از مقام روحانیت و علمی ارزنده رسیده است یا خیر؟ اگر کمی دقت شود ملاحظه میگردد که مرگ این آیت اله زاده بزرگوار حادثه بسیار بزرگی برای جامعه روحانیت و مسلمین جهان بوده است و مردم با آرامش نسبت به این حادثه سنگین ابراز تأسف نموده و اشک می ریزند و از جان و دل به پدر آن مرحوم میگویند که ای مرد بزرگوار ما در این مصیبت با شما احساس همدردی می کنیم و بشما تسلیت می گوئیم.
این همه موجهای احساسات تأسف انگیز مردم میتواند اندکی از آن همه غم سنگین قلبی که از داغ مرگ عزیزش میگرید بکاهد و موجب تسلی و آرامش آن دل داغدار گردد.
و آن گاه در مورد عظمت روح خمینی درباره سکوت مرگ فرزند اظهار داشت که مردم آن مرحوم را با دست خود به کربلا به کنار رودخانه فرات برده و پس از غسل دادن و طواف دوباره به نجف اشرف عودت و در جوار مقبر حضر امیرالمؤمنین بخاک سپردند.
حضرت آیت اله خمینی نماز بر عزیزش خواند و با آرامش نگاهی بر فرزند عزیزش نگریست و گفت خدایا آنرا بمن دادی حال آن قربانی را بتو سپردم.
در خاتمه در حالیکه مردم بشدت گریه می کردند آرزو نمود که دوباره روح اله خمینی بوطن بازگردد.
و مجلس ختم مذکور در ساعت 1130 روز 5 /8 /36 پایان یافت و حاضرین مجلس مزبور را ترک نمودند.
نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه یکشنبه: متن گزارش خبر مورد تأیید است.
نظریه سه شنبه: نظریه یکشنبه تأیید میگردد.
نظریه چهارشنبه: نظریه سه شنبه مورد تأیید است.
ضمنا برگزاری مراسم مذکور در مسجد جامع قبلاً به استحضار رسیده است%

توضیحات سند:

1 ـ در منبعی دیگر درباره این مراسم آمده است: «در مسجد جامع تهران که از بزرگترین مساجد این شهر است، از طرف آیت الله ثقفی، جدّ «شهید» و گروه کثیری از علمای طراز اول تهران مجلس عظیمی تشکیل گردید و تنها، آگهی این مجلس در روزنامه درج شد و بر اثر فشار و خفقان حاکم و جلوگیری سازمان امنیت هیچ یک از آگهی های بعدی در روزنامه درج نگردید.
در این مجلس بزرگ شرکت روحانیون تهران و علما اعلام و وعاظ عموما بی سابقه بود.
در طول برگزاری مجلس، بازار بین الحرمین به حال تعطیل درآمد.
در این مجلس، گوینده توانا آقای طاهری اصفهانی منبر رفتند.
» (شهیدی دیگر از روحانیت/ ص 97) متن آگهی این مجلس ترحیم در ضمیمه آمده است.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 01 صفحه 23



صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.